Nekromanti Vilket superserie vill du remaka?

Dilandau

Myrmidon
Som ni kanske vet har det i några år nu varit värsta modet bland de stora seriebolagen att göra om klassiska superserier, modernisera dem. Så vi har fått saker som Ultimate Fantastic Four (som inte är så annorlunda från vanliga FF, tycker jag), All-Star Superman, The Ultimates och allt vad det är. Man tar helt enkelt en valfri superserie och twistar till den.

Min fråga är: Vilket superserie vill du göra om? Och hur?

Dilandau

Myrmidon
Oj, jag glömde mitt exempel.

Jag skulle göra om HULKEN. Hulken är en jäkligt misshandlad och förstörd superhjälte. Han görs aldrig rättvisa.

För det första skulle jag slopa det där med att Bruce Banner är så jäkla mattesmart och vetenskapig. Han skulle vara en shaman, kanske tom en indian. Hulken är en ande som besatt shamanen, en förstörelseande först frammanad av en indian-domedagssekt för att straffa den vite mannen för hans synder. Bruce Banner, fanatisk och frusterad och förnedrad, var frivillig för att låta anden ta över hans kropp.

När Hulken väl börjat härja inser Bruce att oj, denna galne ande om besatt mig kommer inte bara driva den vite mannen ner i havet, den kommer att krossa allt och alla den stöter på. Därför kämpar han för att hålla anden instängd och kontrollerad. Men det går så där. Vredesanden är stark, och det krävs inte mycket för att den ska ta över helt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Batman

Jag ogillar utveckling i superhjälteserier, och just Batman har genomgått den ena meningslösa utvecklingen efter den andra under de senare åren där Gotham City drabbats av pest, kolera och gräshoppssvärmar. Batman själv har brutit ryggen, blivit ersatt och massa annat larv. OM jag läser Batman vill jag läsa om hur Batman löser spännande brott begångna av balla skurkar -- inget annat.

Ett annat problem med alla sådana här serier är tiden. Batman har funnits i 70 år. Om man verkligen lät tiden gå skulle han ha bytt bilen mot en rullstol för länge sedan.

Man kan bli av med båda dessa saker genom att frysa serien i en viss tidsperiod. Min Batman-serie skulle utspela sig under tidigt 30-tal i en amerikansk storstad som var genomkorrupt sönderkrigad av olika gangstergäng som försökte kontrollera sprithandeln. Den skulle alltid utspela sig under den tiden. Ingenting skulle ändras mellan avsnitten. Och det skulle vara mörkt och skitigt naturligtvis.

Sedan skulle jag göra samma sak med Stålmannen, men där skulle det vara 50-tal.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Jag skulle vilja oremaka ett par stycken istället:

Doom Patrol, nystarten var en riktigt korkad och dum idé, senaste bizzara funksvängen innan tyckte jag funkade kanon och hade alla härliga vibbar serien ska ha och minne av dess historik.

New Avengers; håller visserligen på att ta sig, men först när det kom och Bendis skulle ha in alla stora namn och ninjor... Jag önskade att nån hade en stor rebootknapp

Thor, till att börja med ta bort h:et och lägg till prickar, sedan sno hans rakapparat och hans blonderingsvätska (killen ska ha sitt röda skägg). Nå får se vad JMS gör nu när han får sin penna på titeln...

-Gunnar (oftast inte impad av remakes alla Ultimate-versionen)

Rising

Vila i frid
New Mutants

Det tråkiga med New Mutants var att de typ gjorde samma saker som X-men, fastän de föreslogs vara mycket sämre. Det var svårt att förstå varför inte New Mutants alltid kunde assistera X-men, eftersom de båda grupperna räddade världen ungefär lika ofta. (eller: Ofta var det New Mutants som räddade X-men, så att X-men i sin tur kunde rädda världen)

---

Jag skulle vilja göra om New Mutants till en sorts Harry Potter-historia, som alltså i första hand handlade om livet på akademien och som till större del fokuserade på vanligt skolarbete och skolkonflikter. Dani skulle vara seriens främsta frontfigur, Magik skulle vara den duktiga tjejen med en massa rutin redan från skolstart (hon är ju Colossus lillasyrra, å allt) och Cypher skulle vara den något tafatta killen med hjärtat på rätta stället. Sedan skulle Magma vara en riktig bitch och bli Dani's främsta rival. Magma är den blonda, vackra flickan som alla vill bli ihop med, och hon och Dani kämpar lite om den exotiske Sunspot's gunst.

Jag skulle dock göra temat "vuxet" på så vis att det skulle handla mer om kärlek och sex; Rahne och Karma skulle bli ett försiktigt lesbiskt par, där Karma skulle vara erfaren, medan Rahne skulle vara osäker och tvivla på sig själv och sin katolska uppfostran - och till och med anklaga Karma för att styra henne med sin mutantförmåga!

Cypher skulle ha ett sexuellt förhållande med lärarinnan Psylocke, och Magik skulle gradvis bli allt mer demonisk och få tankar om dominans/underkastelse som påverkade hela hennes skolgång såväl som relationen till hennes vänner och pojkvännen Cannonball - som skräms av henne och söker råd hos Dani.

Och tja, mer sånt, helt enkelt. Jag skulle stoppa in andra mutanter också, och göra så att "new mutants" blev en samlingsterm om dem allihopa, mer än att de skulle vara en utvald liten mutantgrupp som åkte runt och spöade skurkar.

Det skulle vara som Dawsons Creek, helt enkelt, fast med lite superkrafter då och då.

Rising

Vila i frid
Re: New Mutants

Ja! Fast Gen13 är så hårda; folk dör ju och huvuden sprängs; och de äventyrar alldeles för mycket, och det är inte någon riktig skolkänsla med skolproblem av den typen som jag vill se. Med reservation för att jag bara har tre album av Gen13, dock.

Men Freefall är ju jättesöt och Rainmaker är läcker. Jag blir mest irriterad på Grunge, dock.

MrG

Swashbuckler
Re: New Mutants

okej för att din version var bättre, men tyckte det var lite det som gjordes med Generation X till att börja med...

-G

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Doom Patrol, nystarten var en riktigt korkad och dum idé, senaste bizzara funksvängen innan tyckte jag funkade kanon och hade alla härliga vibbar serien ska ha och minne av dess historik.
Menar du att du gillade eller tyckte illa om Grant Morrisons del?

krank

Jag vill göra om dem allihop. Kruxet är bara att jag kräver att Grant Morrison sköter skrivandet för dem allihop... När den karln gör remakes, gör han det helt sjukt bra. Doom Patrol, till exempel. Hans New X-men var det bästa sedan Claremonts dagar på 80- och 90-talen. Och så vidare.

MrG

Swashbuckler
Re: Doom patrol

Morrisons del var klart okej (älskade den i början, men mycket av samma sak), senaste varianten innan remaken var klart underhållande och hade mycket av Morrisons tankar om weirdense så låg den i min smak. Men sedan gjorde de en typisk remake a´la´DC och skrappade all historik och skrev in karaktärerna som nya i universat, vilket jag tyckte sög. Så den misslyckade remaken räknar jag som Byrnes Doom Patrol

-Gunnar (älskade dock Byrnes remake av Superman en gång i åttiotalet)

MrG

Swashbuckler
Re: Morrison

Men han gör väll aldrig remakes, han tar ju snarare serier och skriver på som vanligt. Allt han gör blir oftast mer Morrison än serien, som Morrisons X-men som mest hade vissa kosmetiska likheter i karaktärerna med tidigare X-men eller hans JLA som använda samma karaktärer som kanon, men berättade Morrison historier istället för JLA historier.

X-men wobblar fortfarande (vem f-n uppfann egentligen Vulcan?), medan JLA har blivit fantastiskt bra under Meltzers återupplivning.

Morrison borde återuppväcka Zenith istället, nu när 52 är slut (som för övrigt var nått riktigt häftigt och bra och cred till alla de författarna) :gremwink:

-Gunnar (som visserligen inte ser något av det som remakes, mer nyvisionärt)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle vilja ha en remake av Grant Morrisons Doom Patrol. Exakt samma skript, men tecknad av Frank Quitely. :gremlaugh:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

All Star Superman är ju en klassisk remake av Morrison, och en ohyggligt bra sådan också. Däremot är jag väldigt besviken på hans Authority än så länge.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Wonder Woman

Ibland är det ju inte fråga om att modernisera serierna, uatn att gå tillbaka till deras rötter, vilket ibland betyder hur serien såg ut när omgöraren var 8, ibland de första numrena av serien. Sådant tycker jag egentligen inte om, så därför ska jag göra det.

Wonder Woman är ju egentligen en bondage-serie, det är ju uppenbart om man läser mer än några enstaka äventyr i den tidiga WW-historien. Ännu mer uppenbart om man läser på om göken som hittade på henne.

Således ska naturligtvis Wonder Woman bli en bondage-serie. Saudelli, som tecknade Blondinen, kunde vara en bra kandidat till att teckna den. Eftersom jag är som jag är skulle det naturligtvis förekomma söta bundna pojkar i den också. Serien skulle aldrig innehålla egentlig sex och v'ldigt lite naket, utan allt sådant skulle sublimeras som olika fetisher. Alla gästspel av andra DC-figurer skulle exemplifiera en egen fetish, naturligtvis.

Erik

Storuggla

Champion
Re: Wonder Woman

"Således ska naturligtvis Wonder Woman bli en bondage-serie."

Du menar som Empowered? Serien som började som en bondage-commissioned art-grej? Serien där flertalet superhjältar fått sina krafter som sexuellt överförda sjukdomar? Serien där man skrattar mycket?

Storuggla, tipsar

Nightowl

Champion
Re: Wonder Woman

Nej, inte det minsta komiskt eller satiriskt. För ursprungliga WW var det naturligt och hälsosamt att flickor band varandra, samtidigt som hon dels var beväpnad med en lasso, dels var att bli bunden med den eller få sina armband ihopkedjade hennes kryptonit - det är enda sättet att besegra henne. På fullaste allvar.

Erik, fast den där serien var kul.

krank

Morrison borde återuppväcka Zenith istället
Mja, jag tycker nog att den ursprungliga Zenith i princip var höjdpunkten av konceptet - fantastiskt manus och löjligt snygga illustrationer.