New Mutants
Det tråkiga med New Mutants var att de typ gjorde samma saker som X-men, fastän de föreslogs vara mycket sämre. Det var svårt att förstå varför inte New Mutants alltid kunde assistera X-men, eftersom de båda grupperna räddade världen ungefär lika ofta. (eller: Ofta var det New Mutants som räddade X-men, så att X-men i sin tur kunde rädda världen)
---
Jag skulle vilja göra om New Mutants till en sorts Harry Potter-historia, som alltså i första hand handlade om livet på akademien och som till större del fokuserade på vanligt skolarbete och skolkonflikter. Dani skulle vara seriens främsta frontfigur, Magik skulle vara den duktiga tjejen med en massa rutin redan från skolstart (hon är ju Colossus lillasyrra, å allt) och Cypher skulle vara den något tafatta killen med hjärtat på rätta stället. Sedan skulle Magma vara en riktig bitch och bli Dani's främsta rival. Magma är den blonda, vackra flickan som alla vill bli ihop med, och hon och Dani kämpar lite om den exotiske Sunspot's gunst.
Jag skulle dock göra temat "vuxet" på så vis att det skulle handla mer om kärlek och sex; Rahne och Karma skulle bli ett försiktigt lesbiskt par, där Karma skulle vara erfaren, medan Rahne skulle vara osäker och tvivla på sig själv och sin katolska uppfostran - och till och med anklaga Karma för att styra henne med sin mutantförmåga!
Cypher skulle ha ett sexuellt förhållande med lärarinnan Psylocke, och Magik skulle gradvis bli allt mer demonisk och få tankar om dominans/underkastelse som påverkade hela hennes skolgång såväl som relationen till hennes vänner och pojkvännen Cannonball - som skräms av henne och söker råd hos Dani.
Och tja, mer sånt, helt enkelt. Jag skulle stoppa in andra mutanter också, och göra så att "new mutants" blev en samlingsterm om dem allihopa, mer än att de skulle vara en utvald liten mutantgrupp som åkte runt och spöade skurkar.
Det skulle vara som Dawsons Creek, helt enkelt, fast med lite superkrafter då och då.