+1 på den.God45;n263463 said:Fantasy!
Ja, håller med om att det i Törnetronen är många namn och grupperingar att hålla reda på, behov av att placera ut äventyrskrokar långt innan de ska användas, massor av intriger, m.m. Stundtals är det som att rodda en rysk, klassisk roman i rollspelsform. Så på det viset är det inte särskilt enkelt att vara SL. Men det är en fantastisk källa att ösa ur och har man bara tiden och orken kan man bygga ut kampanjen nästan oändligt.Bifur;n263465 said:Vet inte om reglerna är så avgörande för SLs jobb (om än inte oviktigt), snarare äventyrens struktur och där är Symbaroum inte helt "lätt" för SL (men bra så ta gärna det ändå!).
Jag har inte läst äventyren, men efter att ha tagit mig igenom grundboken är mitt stora problem med spelet just att det inte är lätt att spelleda. Jag vill ha listor och äventyrselement som är snabba att plocka ihop, inte en massa detaljerad bakgrund och beskrivningar som kräver en massa jobb för att sätta in i spel. Jag vet att mitt synsätt inte är universellt, men om spelledaren måste göra en massa jobbiga förberedelser på egen hand tycker jag i alla fall inte att det är lätt (även om det kan vara bra). Och det var väl ämnet här.Rangertheman;n263479 said:Ja, håller med om att det i Törnetronen är många namn och grupperingar att hålla reda på, behov av att placera ut äventyrskrokar långt innan de ska användas, massor av intriger, m.m. Stundtals är det som att rodda en rysk, klassisk roman i rollspelsform. Så på det viset är det inte särskilt enkelt att vara SL. Men det är en fantastisk källa att ösa ur och har man bara tiden och orken kan man bygga ut kampanjen nästan oändligt.
Rollspelet Sci-Fi! har enkla regler och innehåller två rättframma kampanjmiljöer -- det blir alltså lätt för spelledaren att skapa egna äventyr utifrån de ramar som anges för en kampanj:Evokee;n263448 said:För en SL som vill spela ett spel under en längre period med en spelgrupp. Tänker mig saker som enkla regler, bra stöd av moduler och äventyr etc.
Ligger kanske en smula sanning i det =) Men jag vidhåller min åsikt att Symbaroum som system är busenkelt att spelleda. När jag kom tillbaka till rollspelen efter sisådär 25 års paus insåg jag hur innerligt trött jag hade blivit på detaljregler. Krävs det mer specifika regleringar föredrar jag rulings framför rules. Fast samtidigt förstår jag de som hellre vill kunna slå upp i regelboken t.ex. att räckvidden på Larvböld är X meter istället för att själv behöva bestämma det.Platon;n263499 said:Jag tror Ranger egentligen håller med, han bara gillar symbaroum så mkt att han försöker "shoe-horna" in den i alla möjliga sammanhang =D
Mycket relevanta frågor! Min känsla är att 80-talets lägga-massor-av-tid-på-att-förbereda är på väg att ersättas av dra-ett-kort-och-sätt-igång-att-spela. Jag vet vilket jag själv föredrar, men ser inte det ena eller det andra som "finare" eller "bättre". Det är helt upp till tycke och smak.Björn Wärmedal;n263541 said:Vad tycker du underlättar för dig som SL? Vill du ha regler som stödjer de flesta tänkbara situationer, eller bara de fåtal vanligaste? Vill du ha regelstöd för relationer och drama? Tycker du om en detaljerad värld som är väl dokumenterad, eller vill du ha implicerad setting med mycket frihet för dig som SL? Vill du spelleda färdiga äventyr eller egna? Vilken typ av äventyr är du intresserad av?
Ja, och jag misstänker att väldigt många går igång på fantasivärldar. Det viktiga är inte nödvändigtvis att reglerna är lätta utan att man ges möjligheten att besöka den där superfantastiska platsen full av superfantastiska äventyr!Rangertheman;n263573 said:Mycket relevanta frågor! Min känsla är att 80-talets lägga-massor-av-tid-på-att-förbereda är på väg att ersättas av dra-ett-kort-och-sätt-igång-att-spela. Jag vet vilket jag själv föredrar, men ser inte det ena eller det andra som "finare" eller "bättre". Det är helt upp till tycke och smak.