Ah...
...då blir mitt svar lite annorlunda
(inte mycket, men lite annorlunda)
Det du länkar till är:
- inte Ravenloft-äventyren, utan Ravenloft-settingen. Det finns givetvis massor med äventyr till den settingen, men det är settingen som du länkar till och inte äventyren.
- Inte ADnD, utan ADnD2. Det är en viss skillnad mellan dessa, bl.a. ligger ADnD till grund för OSR, det gör inte ADnD2.
Mitt förslag blir:
Svärd och Svartkonst (SåS) eller Titan games DnD-översättning, röda Basic och blåa Expert (BE).
Sedan tar du reglerna från Ravenloft Campaign setting och lägger ovanpå. De reglerna förvandlar DnD till ett skräckspel och gör det väldigt bra. Beroende på vilket äventyr du ska köra plockar du även regler från lämplig Van Richten-guide.
Nu förstår jag lite bättre varför du nämnde Symbaroums skogar och nu försvinner även min idé med Karpaterna på 1890-talet.
Ska du spela Ravenloft-kampanjen ska du givetvis använda de kartor som finns för kampanjen och inget annat.
Stämningen i Ravenloft är väldigt mycket 1800-tals Europa, där det finns allt från samhällen som bäst kan beskrivas som medeltida till det vi tänker på som modernt 1800-tal.
Varelser och spelledarpersoner i Ravenloft-kampanjen är stattade efter ADnD2-reglerna, vilket generellt gör dem lite bättre än motsvarande i något OSR-spel. Du får konvertera allt, men det är faktiskt inte så stor skillnad mellan ADnD och ADnD2 (det borde finnas konverteringsguider på nätet).
Om du kör med SåS eller BE, så skulle jag rekommendera någon husregel som minskar dödligheten, som att man dör på -10 hit points eller liknande. Det kan låta som en konstig regel, men i OSR-originalreglerna dör man omedelbart (ungefär som man slår ihjäl en fluga), men i skräck passar det lite bättre med att man långsamt förblöder till döds.
Sedan tror jag inte att du är så van vid OSR-tänket med enkla regler, så du kommer antagligen inte tycka om att det inte finns några skills/färdigheter. I det fallet är det bara att lägga på skillsystemet från ADnD2. Ett skillsystem började dyka upp i mitten på 1980-talet till ADnD i böcker som Wilderness Survivial Guide, Dungeoneers Survivial Guide och Oriental Adventures och är nästan identiskt med skillsystemet i ADnD2. Så det är alltså inget problem att använda det i något OSR-spel.
Jag har även för mig att det finns skillsystem i spelen Blood & Treasure och Castles & Crusades som borde gå att använda direkt.