Nekromanti Vilket svenskt rollspel fungerar bäst tillsammans med Raveloft-äventyren?

Mutanten

Hero
Vilket svenskt rollspel gör sig bäst tillsammans med Ravenloft-äventyren (gotisk skräck) till D&D?

charl

Veteran
Beror väl lite på vad du vill ha ut av äventyren. Vill du ha något som faktiskt närmar sig skräckgenren kanske du vill satsa på ett genuint skräckrollspel, typ Kult eller nåt, och anpassa karaktärerna till den dåtida settingen. Vill du ha något som är mer som ursprunget med Dungeons and Dragons bör du nog leta efter spel som påminner om det, kanske nån sorts utgåva av Drakar och Demoner eller nåt. Nånstans mitt emellan har vi nog Götterdämmerung som fastän inte ett rent skräckspel ändå kan göra det rätt bra och dessutom har en teknologinivå som påminner om Barovias.

Mutanten

Hero
charl;n104074 said:
Beror väl lite på vad du vill ha ut av äventyren. Vill du ha något som faktiskt närmar sig skräckgenren kanske du vill satsa på ett genuint skräckrollspel, typ Kult eller nåt, och anpassa karaktärerna till den dåtida settingen. Vill du ha något som är mer som ursprunget med Dungeons and Dragons bör du nog leta efter spel som påminner om det, kanske nån sorts utgåva av Drakar och Demoner eller nåt. Nånstans mitt emellan har vi nog Götterdämmerung som fastän inte ett rent skräckspel ändå kan göra det rätt bra och dessutom har en teknologinivå som påminner om Barovias.
Jag är inte intresserad av att anpassa karaktärer mm utan jag söker ett spel som går att spela ganska rakt av med Ravenloft-äventyren. Kan inte Symbaroum var något? En stor mysitsk skog låter passande.

anth

Vetefan
Vill du spela äventyren utan några större ändringar skulle jag säga "Svärd & Svartkonst".

Annars skulle jag säga En Garde! eller Götterdämmerung och låta det lilla furstendömet Barovia ligga någonstans i Karpaterna, samt låta det hela utspela sig i slutet av 1800-talet... :)

Mutanten

Hero
anth;n104097 said:
Annars skulle jag säga En Garde! eller Götterdämmerung och låta det lilla furstendömet Barovia ligga någonstans i Karpaterna, samt låta det hela utspela sig i slutet av 1800-talet... :)
Det låter som du förespråkar Chock eller rättare sagt att ta fantasyn ur Ravenloft snarare än att hitta ett passande svenskt fantasyrollspel till Ravenloft.

anth

Vetefan
Mutanten;n104102 said:
Det låter som du förespråkar Chock eller rättare sagt att ta fantasyn ur Ravenloft snarare än att hitta ett passande svenskt fantasyrollspel till Ravenloft.
Du missade att mitt första val var Svärd och Svartkonst. en Garde och Götterdämerung är andra och tredjehandsvalen.

Fick jag välja helt fritt skulle det nog bli d20 Modern med splatboken d20 Past samt låta det utspelas i 1800-talets karpaterna och att rollpersonerna är viktorianska gentlemen från england.

Mutanten

Hero
anth;n104108 said:
Du missade att mitt första val var Svärd och Svartkonst. en Garde och Götterdämerung är andra och tredjehandsvalen.

Fick jag välja helt fritt skulle det nog bli d20 Modern med splatboken d20 Past samt låta det utspelas i 1800-talets karpaterna och att rollpersonerna är viktorianska gentlemen från england.
Inte då. Jag valde bara att kommentera ditt förslag om En Garde och Götterdämmerung.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ska du klämma in äventyren i spelets setting eller funderar du bara på ett regelsystem?

Mutanten

Hero
DeBracy;n104114 said:
Ska du klämma in äventyren i spelets setting eller funderar du bara på ett regelsystem?
Jag vill helst att stämningen ska matcha Ravenloft-stämningen/skräcken men även regelsystemet är intressant. Gärna ett minimalistiskt regelsystem. Det verkar inte som om det finns något bra skräckfantasyrollspel på svenska? Varför har inte rollspelskonstruktörerna kommit på idén att slå ihop DoD och Chock?

Eksem

Champion
Svärd och Svartkonst om man räknar det som "släppt".

Whitehack om det räknas som svenskt fastän det är på engelska.

Svenska översättningen av Basic och Expert Dungeons and Dragons från Titan om det räknas som svenskt fastän det är ett utländskt spel.

Drakar och Demoner 2 om ingen svensk DnD-variant är tillgänglig.

Svart av Kval om det är ok att skippa själva äventyren annat än som settinginspiration.

Mutanten

Hero
Eksem;n104161 said:
Svart av Kval om det är ok att skippa själva äventyren annat än som settinginspiration.
Skippa vilka äventyr? Ravenloft-äventyren? De ska jag inte skippa utan spela så rakt av som möjligt.

nyvinter

Illustrationist
Om du helst vill görta så lite ändringar som möjligt och det måste vara på svenska, varför inte bara översätta de termer som används i spelet och kör D&D? Allt annat lär kräva stat-konverteringar av olika slag.

Mutanten

Hero
nyvinter;n104174 said:
Om du helst vill görta så lite ändringar som möjligt och det måste vara på svenska, varför inte bara översätta de termer som används i spelet och kör D&D? Allt annat lär kräva stat-konverteringar av olika slag.
Svenska D&D eller vad menar du? Jag vill ju att fantasyrollspelet ska vara på svenska.

nyvinter

Illustrationist
Jag formulerar om frågan lite. Är det viktigt att regelböckerna är på svenska eller räcker det med att termerna och rollformulären vid bordet är det? Om det är det sista, ta vanliga Dungeons unt Dragons och översätt rollformulären.

Om det är det första: leta upp ett ex av den svenska D&D översättningen från 80-talet på tradera eller liknande. Men jag har lite svårt att greppa varför det är viktigt att ha hela spelet på svenska när man ändå kör en engelsk modul.

Mutanten

Hero
nyvinter;n104214 said:
Om det är det första: leta upp ett ex av den svenska D&D översättningen från 80-talet på tradera eller liknande. Men jag har lite svårt att greppa varför det är viktigt att ha hela spelet på svenska när man ändå kör en engelsk modul.
Korrekt uppfattat.

anth

Vetefan
Ah...
...då blir mitt svar lite annorlunda
(inte mycket, men lite annorlunda)

Det du länkar till är:
- inte Ravenloft-äventyren, utan Ravenloft-settingen. Det finns givetvis massor med äventyr till den settingen, men det är settingen som du länkar till och inte äventyren.
- Inte ADnD, utan ADnD2. Det är en viss skillnad mellan dessa, bl.a. ligger ADnD till grund för OSR, det gör inte ADnD2.

Mitt förslag blir:
Svärd och Svartkonst (SåS) eller Titan games DnD-översättning, röda Basic och blåa Expert (BE).
Sedan tar du reglerna från Ravenloft Campaign setting och lägger ovanpå. De reglerna förvandlar DnD till ett skräckspel och gör det väldigt bra. Beroende på vilket äventyr du ska köra plockar du även regler från lämplig Van Richten-guide.

Nu förstår jag lite bättre varför du nämnde Symbaroums skogar och nu försvinner även min idé med Karpaterna på 1890-talet.
Ska du spela Ravenloft-kampanjen ska du givetvis använda de kartor som finns för kampanjen och inget annat.

Stämningen i Ravenloft är väldigt mycket 1800-tals Europa, där det finns allt från samhällen som bäst kan beskrivas som medeltida till det vi tänker på som modernt 1800-tal.

Varelser och spelledarpersoner i Ravenloft-kampanjen är stattade efter ADnD2-reglerna, vilket generellt gör dem lite bättre än motsvarande i något OSR-spel. Du får konvertera allt, men det är faktiskt inte så stor skillnad mellan ADnD och ADnD2 (det borde finnas konverteringsguider på nätet).

Om du kör med SåS eller BE, så skulle jag rekommendera någon husregel som minskar dödligheten, som att man dör på -10 hit points eller liknande. Det kan låta som en konstig regel, men i OSR-originalreglerna dör man omedelbart (ungefär som man slår ihjäl en fluga), men i skräck passar det lite bättre med att man långsamt förblöder till döds.

Sedan tror jag inte att du är så van vid OSR-tänket med enkla regler, så du kommer antagligen inte tycka om att det inte finns några skills/färdigheter. I det fallet är det bara att lägga på skillsystemet från ADnD2. Ett skillsystem började dyka upp i mitten på 1980-talet till ADnD i böcker som Wilderness Survivial Guide, Dungeoneers Survivial Guide och Oriental Adventures och är nästan identiskt med skillsystemet i ADnD2. Så det är alltså inget problem att använda det i något OSR-spel.
Jag har även för mig att det finns skillsystem i spelen Blood & Treasure och Castles & Crusades som borde gå att använda direkt.

Mutanten

Hero
anth;n104248 said:
Mitt förslag blir:
Svärd och Svartkonst (SåS) eller Titan games DnD-översättning, röda Basic och blåa Expert (BE).
Sedan tar du reglerna från Ravenloft Campaign setting och lägger ovanpå. De reglerna förvandlar DnD till ett skräckspel och gör det väldigt bra. Beroende på vilket äventyr du ska köra plockar du även regler från lämplig Van Richten-guide.
Ravenloft-settingen ja. Det är den jag är ute efter. Tack för ett bra svar!