Nekromanti Vilket system för Planescape?

Botulf

Hero
Gjorde ett försök med 2ed AD&D men på någåt sätt så fastnade jag inte för det. Har länge grubblat över alternativ. D&D BECMI tänkte jag först men delvis så ställer race-as-class till det och antalet levels matchar inte AD&D. Känns som det kan bli mycket pillande och mekande.

Pathfinder/D&D3,5 var ett alternativ jag övervägde. Kosmologin stämmer ok, finns massa officiellt eller konverterat fanmaterial att använda för PS. Men systemtyngden gör sig för påmind.

Funderade på 4e. Men det kräver ett ställningstagande. Antingen köra vidare på äldre kosmologin eller försöka få in så mycket som möjligt av PS kosmologin med 4e´s. Men för att väga upp utbudet av speciellt PC raser och monster så behövs en jäkla massa 4e böcker(Demononomicon, MM 1-3, Manual of the Planes, Astral Sea, The Abyss etc etc). Men så länge jag kan behålla Sigil och Outlands oförändrade(inget Faction Wars etc.) så kan jag leva med att skippa den gamla kosmologin. Stora delar av den äldre var ändå oanvändbar.

Såg även att den finns en konvertering till Fantasy Craft.

Och slutligen Swords&Wizardry Complete(eller Core + Supplemental Lore). Levels 1-20. Mindre och mer kompakta regler än AD&D 1ed och 2ed. Jag antar att det är hyfsat kompatibelt. Antagligen skulle man dock ändå behöva en hel del kompletterande information. Men det har verkat som det starkaste alternativet.

hmmm eller skippa D&D helt och hållet och använda någon konvertering till något annat system. Såsom Mage/Story Telling System eller FATE. Men då skulle man behöva köpa dom spelen och sedan printa massor sidor av konvertingsdata. Eller bara göra en egen modd till Barbarians of Lemuria.

Eller har någon några andra förslag?

chrull

Stockholm Kartell
Jag skulle köra Pathfinder, men jag har inget problem med vad du kallar för systemtyngden.

Eksem

Champion
Jag skulle köra Swords & Wizardry, låter som minst ansträngning och mest utdelning.

Botulf

Hero
Eksem said:
Jag skulle köra Swords & Wizardry, låter som minst ansträngning och mest utdelning.
Jo det lutar ditåt. Annars är även Castles&Crusades en kandidat. Men troligast S&W. Complete eller Core+Supplemental Lore.

Om jag kör med S&W lär det dock bli ett riktigt husbygge och plocka från lite här och var. Ett moddat poängsystem för Alignment från Dragonlords of Melniboné(D20 Stormbringer) för att passa med en Good-Evil axel också. Fate Points från Conan D20. Weapon Mastery från BECMI/Dark Dungeons. Multiclass regler från 3ed. Och säkert en jäkla massa grejer till. Husregelmakeren i en lär nog inte kunna låta bli. :gremgrin:

Men om jag skulle hålla det hela mer "rent" så lär det nog bli C&C.

Problemet är väl dock att mina spelare har fått smak för 4e men hoppas jag kan få dem på andra tankar.

Botulf

Hero
chrull said:
Jag skulle köra Pathfinder, men jag har inget problem med vad du kallar för systemtyngden.
Pathfinder + 3,5 konverteringen på planewalker.com skulle antagligen vara optimalt om man vill ha ut så mycket som möjligt av "crusch" och setting integrerade i varandra, men ändå slippa AD&D2ed. Och istället för att endast översätta mellan AD&D/PS och 3ed så expanderar det regelmässigt på flera områden. Prestige klasser för Faction, nya feats etc. Men det skulle hamna på så många sidor regler att jag blir snurrig bara av att tänka på det. Hela konverteringen verkar tjockare i sidor än till och med Pathfinders grundbok.

Fantasy Craft konverteringen verkar dock något mer översiktlig.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Tycker helt klart att du ska göra ett nytt försök med second edition. Jag kan inte se hur någon av dina andra dnd-varianter eller derivat skulle kunna tillföra något väsentligt för spelet – mer än att du får pula med anpassningar för att få det fantastiska planescapematerialet att funka med andra regler än de är skrivna för (men om du gillar det så kör hårt, förstås!).

Om jag skulle ta nåt helt annat spelsystem för Planescape skulle jag i så fall modda Amber eller 2ed Nobilis. Planescape är mycket faktioner, ubermäktiga varelser, flippade miniplan etc. Det är mycket filosofi och jämförelsevis lite fajtning. System med regler för att flytta runt gubbar på ett rutsystem känns överflödigt.

Men om jag vore du skulle jag alltså behålla 2ed och istället lägga mitt spelledarkrut på att få till en svensk variant av språket i planescape, som är en väldigt stor del i settingens känsla.

Lycka till!

Christian

Organ

Out of time, out of mind
Du var ju inne och nosade på PF men var tveksam pga regeltyngden. Ett alternativ vore i sådana fall att använda PFs startbox (vad den nu heter), den innehåller ju en nerslimmad variant av reglerna. Jag har dock ingen erfarenhet av den och vet inte hur slimmad den är eller hur komplicerad den är i jämförelse med de andra alternativen som nämnts i tråden.

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
Schtajner said:
chrull said:
Pathfinder + 3,5 konverteringen på planewalker.com skulle antagligen vara optimalt om man vill ha ut så mycket som möjligt av "crusch" och setting integrerade i varandra, men ändå slippa AD&D2ed. Och istället för att endast översätta mellan AD&D/PS och 3ed så expanderar det regelmässigt på flera områden. Prestige klasser för Faction, nya feats etc. Men det skulle hamna på så många sidor regler att jag blir snurrig bara av att tänka på det. Hela konverteringen verkar tjockare i sidor än till och med Pathfinders grundbok.

Behövs det verkligen så mycket nya feats? Behövs det prestigeklasser för factions? (Kan tänka mig att det skulle vara roligt om man kör faction-heavy intriger i sigil kanske...).
Jag skulle nog köra ganska rakt av från PF. Anpassa de regler för olika plan som finns i PSCS och sen köra på.

Botulf

Hero
chrull said:
Schtajner said:
chrull said:

Behövs det verkligen så mycket nya feats? Behövs det prestigeklasser för factions? (Kan tänka mig att det skulle vara roligt om man kör faction-heavy intriger i sigil kanske...).
Jag skulle nog köra ganska rakt av från PF. Anpassa de regler för olika plan som finns i PSCS och sen köra på.
Njae det är inte ritkigt bara Feats och Prestigeclasses som tar upp så mycket utrymme. Jag tror konverteringen täcker mer eller mindre hela PS grundboxen + stora delar Planewalkers Handbook + extra allt. Men ja om man höftar lite borde det absolut gå att spela med bara PF core, Bestiary + PS boxen.

Botulf

Hero
Organ said:
Du var ju inne och nosade på PF men var tveksam pga regeltyngden. Ett alternativ vore i sådana fall att använda PFs startbox (vad den nu heter), den innehåller ju en nerslimmad variant av reglerna. Jag har dock ingen erfarenhet av den och vet inte hur slimmad den är eller hur komplicerad den är i jämförelse med de andra alternativen som nämnts i tråden.

/Anders
Har kollat lite i PF Beg. boxen. Defintivt mer lättsmält än PF core och skulle defintivt börja där när det komemr till Pathfinder. Men då utbudet av raser&klasser är så litet så skulle det nog krävas en hel del bruk av 3,5 Planescape konverteringen och Pathfinder core (kanske inte hela dock). Problemet att boxen bara löser PF problem på låg level. Alltså att det är ett så extremt komplicerat och svårsmält system (för mig, kan tilläggas). Men på högre level,vilket är det jag främst är intresserad av att spela, så krävs ändå PF core.

Cymew

Veteran
FATE var ett tag väldigt populärt på Big Purple för det där. Med tanke på hur enkelt det är att fxa en Aspect för nästan vad som helst så tycker jag det verkar vara ett mycket elegant förslag.

Dessutom behöver man inte köpa nåt alls. FATE finns online och här är en Planescapevarisort:

FATEscape

Botulf

Hero
Det fick bli Basic Fantasy tills vidare. Men kommer nog byta över antingen till Myth&Magic när det släpps. Eller S&W Complete om jag införskaffar det.