Vilket system och vilken kampanjvärld ska jag använda för min SF-kampanj?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Jag har funderat på det och har inget riktigt bra svar. En tanke jag hade var att begränsa vad du kan välja i början men allt eftersom vi spelar "minns" personen färdigheter och egenskaper den har. Lite Long Kiss Goodnight.
Precis som @entomophobiac är inne på så hade jag föredragit FATE, just för att det är enkelt att tolka värdena generöst så att det kan passa in på flera saker. För kör man något crunchigt system kommer det att uppstå frågetecken varför rollpersonerna saknar vitala färdigheter. FATEs character aspects är lite mer åt personlighetdragshållet.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Åter till Deep Space. Rules light. Spelet är bara på 4 sidor. Samma författare som till Those Dark Places och kommande Alien-stårylajn The Rapture Protocol

Du sätter ut 1-11 i elva olika egenskaper/skills som Strength, Charisma, Ranged Combat, Science, Pilot starship etc.. Sedan skall man slå över 13 med en T12a plus relevant skill för handlingar etc.

Det skulle nog gå att göra värdeutsättningen stötvis, nästan som chargen, för det syfte TS har.
 
Last edited:

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Det finns många bra förslag i tråden, det som verkligen avgör val av system är nog inte genre utan vilken spelstil du och gruppen föredrar. Traveller, Gumshoe och Fate kan alla funka jättebra, men kommer att upplevas helt olika vid spelbordet.
Ja jag känner att jag nog behöver sätta mig ner och läsa igenom reglerna och se vad som känns som rätt system för det hela. Sedan kommer nog kampanj och handling anpassas till systemet. Så saker är inte skrivet i sten.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Hm tråkigt. Fungerar bra för att PDF för mig dock.
 
Top