Nekromanti Vilket system?

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag behöver ett system till 55 Dagar som kan hantera konflikter mellan RPs och SLPs. Som kan hantera actionbetonade händelser. Ett system som främjar viss detaljism vad gäller skadade människor. Ett system som tvingar RPs till tvivelaktiga val eller moraliska val. Finns det något bra att välja? Eller rättare sagt - vilka system ska jag kopiera ifrån?

cogitare

Swashbuckler
Kanske CofD, blå boken med God Machine Chronicles. Finns ju visst stöd för "moral" och sånt där tänker jag. Eller något snitsigt indie-lir jag inte känner till ;)

Cog.

nyvinter

Illustrationist
Jag gillar tärningspölar. Och jag gillar skade-systemet i samband med det i Mouse Guard/Burning wheel/Torchbearer där skador och åkommor ger konsekvenser — allt från att inte kunna få hjälp i färdighetsslagen från andra till att minska antalet tärningar som används.

Big Marco

Läskig
Jag skulle titta på Noir, som har ett system som bygger kring mer "vad någon vill" än "vad någon kan" göra (kompetensmässigt). Rollpersonens drivkrafter och personlighetsdrag är inbyggda i hela resolutionssystemet. Och det har ett stridssystem som av många (även här på wrnu) är det ösigaste och bästa som har gjorts.

Mundo

Myrmidon
Jag skulle på rak arm också säga Noir, även om skade-systemet inte är särdeles detaljistiskt. Detaljrikt nog för min del, men kanske inte för din spelgrupp!

PAX

Jordisk Äventyrare
Big Marco;n156060 said:
Jag skulle titta på Noir, som har ett system som bygger kring mer "vad någon vill" än "vad någon kan" göra (kompetensmässigt). Rollpersonens drivkrafter och personlighetsdrag är inbyggda i hela resolutionssystemet. Och det har ett stridssystem som av många (även här på wrnu) är det ösigaste och bästa som har gjorts.

Ska ta mig en titt på Noir naturligtvis. Jag behöver nog mer ett "vad kan någon göra" system. Observera att jag skrev actionsystem i stället för stridssystem... :cool:

Drivkrafter bör finnas med. Det är nog egentligen största delen av 55 Dagar över huvud taget när jag tänker efter.

Tärningspölar kan bli ett alternativ. T10:or i så fall. Jag har även ett 3T10-system i bakfickan som vi har spelat med i många år nu.

Detaljerade skador är mer en bakgrund som jag vill ska vara avgörande och möjligtvis sätta pressen på en scen (tidsaspekten). Typ "han har en punkterad stor blodåder i lårbenet som måste fixas omgående".

Men jag behöver även ett system för att avgöra sociala konflikter och kanske möjliga påföljder, mellan Rollpersoner och deras "motståndare". Kan vara enskilda personer eller grupper av individer.

Lupus Maximus

Tekniker
Actionbetonat och detaljism har en förmåga att komma i konflikt med varandra (nåja, med rätt förberedelser kan man få fart i Phoenix Command också). Om prioriteringen är på action, så håller jag med om Noir. "Överblick" som viktig resurs och inte full kontroll hos spelaren på ammunitionsåtgång lägger det mekaniska fokuset på en annan nivå. Sedan kan man behöva vara bra på att improvisera skador själv. Men kommer man ihåg att skadan behöver inte komma från "vapnet", så kan även till synes absurda resultat ges en rimlig förklaring. Det dödande kastet med en tennisboll kan vara att personen tappade balansen, och krossade skallen i fallet. Men systemet get bara "skyhögt resultat från skadeslaget" + "misslyckad livsviljeslag", sedan är det upp till den som beskriver att komma fram med en förklaring.

nyvinter

Illustrationist
PAX;n156077 said:
Tärningspölar kan bli ett alternativ. T10:or i så fall. Jag har även ett 3T10-system i bakfickan som vi har spelat med i många år nu.
Alla andra pölsystem använder T6 eller T10, så stöd tärningsindustrin med T8 eller T12:or! (De förtjänar också kärlek.)

PAX

Jordisk Äventyrare
Ärligt talat så skulle jag vilja ha ett system som klarade sig utan tärningar.