Nekromanti Vilket videoredigeringsprogram rular supremskt?

Troberg

Sinister eater
Det här är ett område där jag har väldigt lite erfarenhet, så jag tänkte att jag frågar er. Jag behöver ett program för enklare videoredigering (klippa om/ner materialet, spara i olika kodningar, inklusive DVD och VCD). Jag behöver även kunna tanka data från kameran till datorn via Firewire.

Helst vill jag naturligtvis ha ett Linux-program, gärna fritt, men Windows går också om det kniper.

Förslag?

Rising

Vila i frid
Adobe Premiere. Det är perfekt för såväl hemmabruk som enklare professionella produktioner (där jag definierar "enklare" som allting som inte är biofilm eller teve).

Det är så väletablerat att det finns gott om dokumentation att hitta med väldigt enkla medel, och det ger dig även mer avancerade möjligheter, vilket du kan komma att behöva. (Du tror kanske inte att du behöver åtgärda färgbalansen i filmen eller att du kommer behöva effekter som bild-i-bilden eller texter, men sådana situationer dyker gärna upp, och då känns det skönt att man har verktygen man behöver.

Men det kostar förstås en slant.

Troberg

Sinister eater
Adobe Premiere. Det är perfekt för såväl hemmabruk som enklare professionella produktioner (där jag definierar "enklare" som allting som inte är biofilm eller teve).

Det är så väletablerat att det finns gott om dokumentation att hitta med väldigt enkla medel, och det ger dig även mer avancerade möjligheter, vilket du kan komma att behöva. (Du tror kanske inte att du behöver åtgärda färgbalansen i filmen eller att du kommer behöva effekter som bild-i-bilden eller texter, men sådana situationer dyker gärna upp, och då känns det skönt att man har verktygen man behöver.
Tackar, ska ta en titt på det.

Om det är någon som känner till motsvarande för Linux, så säg till. Detsamma gäller om någon testat Adobe Premiere under Linux via Wine eller liknande och har erfarenheter av det.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vilket videoredigeringsprogram rular supremskt

När jag pluggade Videoredigering försökte vi med Adobe Premier, men den var ... omständig så vi gick tillbaka till den enkla (Sony) Vegas Video... eller vänta Sade jag "enkla"? Jo, faktiskt... och den klarar även de mer komplicerade sakerna (den är faktiskt riktigt avancerad också) och har ett antal tillägg som man kan sitta och leka med. Det jag tyckte var skönast med programmet var att det fungerade precis som ett ljudredigeringsprogram med olika video- och ljudspår och allt och att tona in ljud och klipp i varandra var simpelt.

Programmet är enkelt att komma igång med och jättesmidigt att hantera.

/Han som använder Sony Vegas till ljudredigering också

NilsK

Ligist

Svaret är: Final Cut Pro rular supremskt.

Men det är å andra sidan till Mac så det lär ju knappast hjälpa dig. Så då får jag rösta på Adobe Premiere jag också. Värt att veta är att Adobe har helt sanslöst bra studentrabatter så om du har csn-kort får du 80% rabatt på deras program. Plötsligt är det inte så dyrt längre och väldigt, väldigt prisvärt.

Troberg

Sinister eater

Värt att veta är att Adobe har helt sanslöst bra studentrabatter så om du har csn-kort får du 80% rabatt på deras program.
Räcker det med ett tjugo år gammalt kort...

Arfert

Facit

Om du hade frågat helt öppet, vilket är BÄST, had jag sagt Final Cut Studio 2. Utan tvekan. Läs mer HÄR.

men då måste du ju ha en Mac.

Adobe Premiere Elements är rätt OK... det är det enda ickemaciga programmet jag testat nyligen i "billig prisklass".. så det finns säkert fler för den som har en liten plånbok. Har för mig att Avid har ett billigt eller gratis instegsprogram...

Troberg

Sinister eater

Jag ska kanske förtydliga mitt finessbehov lite för säkerhets skull:

Det är min morsa som fått en videokamera och jag behöver något för att tanka över till datorn, klippa bort de tråkiga bitarna, stuva om det som är kvar lite och sedan lägga ner det på DVD/VCD. Det ska alltså inte göras några satsningar för att ta några Oscars.

men då måste du ju ha en Mac.
Med tanke på att Mac numera bara är en Linux-fork, varför gör sig inte fler företag besväret att göra en Linuxversion? De hade ju dubblat sin marknad (senast jag kollade höll Mac 5% och Linux 6%)!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

varför gör sig inte fler företag besväret att göra en Linuxversion?
För att Apple tror att de skulle förlora på't och därför betalar hiskeliga summor för att få folk att låta sånt som är "apple-only" fortsätta vara det?

//Krank, som testkörde ett hackat OSX på sin vanliga PC häromveckan

Foggmock

Myrmidon
Skaffa bulvan! [ANT]

...jag som trodde ditt krimi-, eh, kreativa tänk var mer välutvecklat. :gremwink: :zeppelinare:

Arfert

Facit

Mac OSX är UNIX, inte Linux... bygger på NextStep, som fanns innan Linux. Alltså inte en kusin till Linux, snarare...

Arfert

Facit
Re: Vilket videoredigeringsprogram OT

funkade det buggfritt? Några problem vid installation?