Glomer
Veteran
Vilket rollspel är bäst? Eon är bra men det är avancerade regler, DoD är skoj men det är pinsammt att säga att man spelar det för att alla kallar det för amatör spel, nutids spel är tråkigt... så vad ska man satsa på?
Det du har roligast när du spelar, helt enkelt.Vilket rollspel är bäst?
Fast å andra sidan finns det väl knappast några proffs heller. Det är ju inte som om man hör att Borlänge rollspelsförening köpt in en ny talangfull spelare från Landskrona?Uhu? Tvärtom vill jag hävda att DoD är ett tämligen proffsigt spel. Att det är enkelt behöver inte betyda att det är för amatörer - tvärtom så kan enklare rollspel uppskattas mer av "proffsen". Jag själv skriver rollspel som är enklare än DoD, till exempel, och jag har kallats för rätt mycket i mina dagar som rollspelskonstruktör, men aldrig "amatör".
Å andra sidan vet redan spelarna det mesta om världen - de har ju bott där i hela sitt liv...Inte tråkigt, möjligtvis svårare än många andra genrer, särskilt om man vill ha en viss nivå av realism med.
Och vad är det med det då? Knivslagsmål e ju kul!Och jag tvivlar inte på att svenskar "vet" en massa saker om andra länder - alla finnar badar ju bastu i tryckkokare, dricker Kosken som hackers dricker kårla och knivslåss om de får tråkigt, till exempel. Det vet ju alla.