Nekromanti Vilket?

Glomer

Veteran
Vilket rollspel är bäst? Eon är bra men det är avancerade regler, DoD är skoj men det är pinsammt att säga att man spelar det för att alla kallar det för amatör spel, nutids spel är tråkigt... så vad ska man satsa på? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Vilket rollspel är bäst?"

Därom tvista de lärde, så till den grad att det nästan utlöst ett krig på forumet.

"DoD är skoj men det är pinsammt att säga att man spelar det för att alla kallar det för amatör spel"

Uhu? Tvärtom vill jag hävda att DoD är ett tämligen proffsigt spel. Att det är enkelt behöver inte betyda att det är för amatörer - tvärtom så kan enklare rollspel uppskattas mer av "proffsen". Jag själv skriver rollspel som är enklare än DoD, till exempel, och jag har kallats för rätt mycket i mina dagar som rollspelskonstruktör, men aldrig "amatör".

"nutids spel är tråkigt..."

Varför då?

"så vad ska man satsa på?"

Du har inte nämnt science fiction, space opera eller historiska rollspel, så det kanske vore något att satsa på? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Ouch!

Där öppnade du verkligen maskburken!

Jag tror det beror på vem du frågar, alla har sin favorit och många försvarar den till sista blodsdroppen.

Jag tror att det är enklare om du beskriver vad du är ute efter, exempelvis:

- Vilket språk? Bara svenska eller går engelska bra?
- Svårighetsgrad?
- Realism eller hjältespel?
- Era/genre? Fantasy, historiskt, nutid, alternativa nutider, skräck, SciFi, superhjälte, komedi? Exemplifiera gärna med någon film eller bok som motsvarar vad du vill spela.
- Detaljerat system eller snabbt system?
- Tonvikt på spel eller rollinlevelse?
- Vill du få allt i en box eller tycker du att det är kul med massor av supplement?
- Vill du ha ett generellt system som hanterar det mesta eller specifikt för världen?
- Hur stor roll spelar priset?

Om du kan ge oss lite mer info så är det lättare att bedöma vilka spel som passar dig och bedömningen kan göras lite mer objektivt så att folk inte behöver känna sig trampade på tårna.

Troberg

Sinister eater
Uhu? Tvärtom vill jag hävda att DoD är ett tämligen proffsigt spel. Att det är enkelt behöver inte betyda att det är för amatörer - tvärtom så kan enklare rollspel uppskattas mer av "proffsen". Jag själv skriver rollspel som är enklare än DoD, till exempel, och jag har kallats för rätt mycket i mina dagar som rollspelskonstruktör, men aldrig "amatör".
Fast å andra sidan finns det väl knappast några proffs heller. Det är ju inte som om man hör att Borlänge rollspelsförening köpt in en ny talangfull spelare från Landskrona?

Jag är amatör och stolt över det!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad gillar du?

För att svara på den frågan behöver vi lite mer info om vad du tycker är kul.

Vilka filmer gillar du?
Vilka serier gillar du?
Vilka böcker gillar du?
Är du intresserad av historia?
Eller av vetenskap?
Är du intresserad av religion?
Eller av magi?

Om vi får veta lite mer om vad du gillar, kan vi nog rekommendera något.

Men du ska ändå få min lista:

1. Call of Chtulhu (vilken upplaga som helst, till och med d20) - skräck
2. Warhammer Fantasy Roleplay - skräckfantasy (i alla fall som jag vill spela det)
3. Dungeons & Dragons 3e - fantasy
4. Cyberpunk 2020 - cyberpunk/scifi
5. Nobilis 2 - bisarrt
6. Star Wars (d6)

Men det är ju bara mina favoriter. Andra har andra favoriter.

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Smaken är som baken

"Vilket rollspel är bäst? "

Det finns inget rätt svar på den frågan och det bör det inte heller. Varje spelare har sin egen favorit precis som det ska vara. Just nu är jag mest förtjust i Eon där jag haft en hel del bra spelupplevelser, men om jag tycker att det är det bästa rollspelet som jag någonsin spelat vet jag faktisk inte. En bra spelledare kan förvandla det mest osannolika skitspel till en fest kom ihåg det.

"DoD är skoj men det är pinsammt att säga att man spelar det för att alla kallar det för amatör spel"

Vaddå "alla"? Jag tycker verkligen inte att det är ett amatörspel och jag har heller aldrig hört någon annan här på forume säga något sådant. Vad har du fått det ifrån? Tycker du att det är ett skoj spel så är det väl klart att du ska spela det oavsett vad alla andra säger. När du skriver DoD, menar du då Drakar & Demoner eller Dungeons and Dragons?

"nutids spel är tråkigt... "

Inte tråkigt, möjligtvis svårare än många andra genrer, särskilt om man vill ha en viss nivå av realism med.

Vad jag förstår så är det främst ett fantasyspel som du är ute efter. Vilka spel har du testat och hur länge har du spelat?

Nightowl

Champion
Re: Smaken är som baken

Inte tråkigt, möjligtvis svårare än många andra genrer, särskilt om man vill ha en viss nivå av realism med.
Å andra sidan vet redan spelarna det mesta om världen - de har ju bott där i hela sitt liv...

Erik

Krille

Super Moderator
Vet man?

"Å andra sidan vet redan spelarna det mesta om världen - de har ju bott där i hela sitt liv..."

Man kan ju undra ibland, med tanke på svensk Toblerone, svenska gökur, svenska isbjörnar och andra balla saker som en del utländskt folk "vet" om Sverige. Och jag tvivlar inte på att svenskar "vet" en massa saker om andra länder - alla finnar badar ju bastu i tryckkokare, dricker Kosken som hackers dricker kårla och knivslåss om de får tråkigt, till exempel. Det vet ju alla. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Å andra sidan vet redan spelarna det mesta om världen - de har ju bott där i hela sitt liv..."

Just därför är det lättare att anmärka på en massa saker som man tro sig veta, även om ens åsikter bara är baserade på fördomar och felaktiga antaganden. Även om man lever i den världe som rollspelet utspelar sig i så finns det ändå oändligt många saker som man inte har någon kunskap om, vare sig man tror det eller ej.

Vindhand

Myrmidon
, DoD är skoj men det är pinsammt att säga att man spelar det för att alla kallar det för amatör spel,

Då är det ju bara att ta en funderare på om du spelar rollspel för att ha skoj eller för att impa på folk :gremsmile:

Mask_UBBT

Hero

Å andra sidan så blir det då roligare att spela om saker som de INTE vet något om...

Berserk

Warrior
Re: Vet man?

Och jag tvivlar inte på att svenskar "vet" en massa saker om andra länder - alla finnar badar ju bastu i tryckkokare, dricker Kosken som hackers dricker kårla och knivslåss om de får tråkigt, till exempel. Det vet ju alla.
Och vad är det med det då? Knivslagsmål e ju kul! :gremwink:

(Ok, de som inte uppfattar seriositetsnivån: Detta var högst oseriöst. Jag vill ju inte så frön till ännu fler konstiga fördomar om mina landsmän. :gremsmile:)

Glomer

Veteran

Spelar DoD 6, DoD -91, Eon Gemini, CoC men jag kan inte bestämma mig för vilket jag ska satsa på, jag kommer att fortsätta med DoD men jag vet inte med dom andra...

Glomer

Veteran
Re: Vad gillar du?

1. fantasy och action filmer
2. Larsson, ernie och rocky
3. läser inte så mycket böker, gillar typ tolkien
4. nää... det beror på vilket humör jag är på
5. kan vara kul
6. lite
7. japp

har testat CoC men tycker att det är lite tråkigt, men det kan vara på grund av en dålig SL... Dungeons and Dragons är nog rättså skoj men jag gillar inte när rollspel är på engelska. men tack ändå :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Vad gillar du?

Dungeons and Dragons är nog rättså skoj men jag gillar inte när rollspel är på engelska. men tack ändå.

Då måste jag ju få ge dig ett tips... till D&D på svenska. :gremcool:
(Klicka på länken i min signatur)

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då ska vi se...

...det var inte lätt det... hmmm.

Jag tror att DoD 6 Expert är ett bra val att fortsätta med. Det finns ju redan bra äventyr och annat smått och gott, och Expert-regelboken är ju bara för cool.

Annars, med tanke på att du gillar humorserier, skulle jag rekommendera Mutant: Undergångens Arvtagare. Det kan bli en skän mix av allvar och humor, och så kan man spela mystiskt muterade djur. Jag tycker det är roligt, även om det saknar magi.

Sen finns ju Gondica, som ska vara fart och fläkt och spännande och allt möjligt, med ett enkelt system. Men det får Anders eller Erik berätta mer om.

Är de här?

Magnus

Nightowl

Champion
Re: Vet man?

Nåja, det är ungefär vad man vet om dvärgar och alver i andra spel också...

Man behöver inte börja med att förklara vad som menas med 'USA', 'pistol' och 'Sibyllas gatukök'. Om spelarna kan lite, är det på ganska realistisk nivå av okunnighet.

Erik