För egen del skulle jag nog välja bort just den situationen eftersom jag tycker att den verkar urtråkig. Tävlingar intresserar mig inte, helt enkelt. Sedan skulle den ju, i mina ögon, bara bli ännu tråkigare av att man dessutom slutade rollspela för att istället dra fram siffror och tärningar och spela något slags minispel.Här finns alltså ett tydlig risk/reward-moment, och det finns en möjlighet att rollspela sig igenom tävlingen, med psykningar och häcklingar och annat.
Men få spel jag har spelat skulle kunna hantera denna typ av skytte på ett meningsfullt sätt utan situationsanpassade regler. Situationen är speciell i flera avseenden. Westerna har en träffmall - det skulle vara hjälpsamt. Och om man vänder på frågan: ska man välja bort utmaningar/berättelser, bara för att de inte stöds av regler?
Om en så tråkig situation som en tävling ska kunna bli intressant så måste man ju för min del just rollspela sig igenom den. Och då kan man inte hålla på och störa rollspelandet med en massa tärning-och-matte. Häcklande och intriger kan man ju sköta helt utan regelmekanik.
Jag väljer gärna bort situationer och utmaningar om det enda sättet att få med dem är att ha regler för dem, för om de ska skötas med regler så blir de ändå inte speciellt intressanta. För varje gång man drar fram tärningar och poäng och siffror och grejer gör man situationen man är i lite sämre och tråkigare – och framför allt avbryter man själva rollspelandet. I mina ögon.
De bästa situationerna att rollspela sig igenom är ju tvärtom de där man inte abstraherar och mekaniserar och spelar minispel… Som jag ser det.