"tjena! jag har längae velat skriva ett rollspel. jag har spelat rollspel i ca 1 och ett halft år nu, och har fått en massa insperation. ja vet hur det ska vara och allt sont men kan inte börja... när ja börjat skriva kommer jag tex till en rubrik "vad är en rollperson?""
Först, lås in datorn! Plocka fram ett kollegieblock och en helt vanlig penna. Skriv ner en önskelista på allt som du vill ska ingå i rollspelet. Skriv bara kortfattat i punktform.
Sedan, ta ledigt en vecka.
En vecka senare, plocka fram listan igen. Lägg till saker som du upptäcker saknas. Plocka bort saker som du inte tycker behövs.
Lås in din lista en vecka till.
Gör om samma procedur igen - ta fram listan en vecka senare, lägg till saker som saknas, och plocka bort saker som du inte tycker behövs.
Åkej, när du är relativt nöjd med vad som står på listan, tag ett nytt papper och sortera dina punkter på önskelistan. Sortera dem efter olika kategorier som till exempel "grundregler", "stridsregler", "skaderegler", "samhälle", "geografi", "religion" et cetera.
Utifrån din sorterade lista, skriv en innehållsförteckning. Jag vet att du inte har ett rollspel än, men lik förbannat, skriv en innehållsförteckning över vad du vill ha i det.
Söndra och härska. Tag innehållsförteckningen, och dela upp den i småbitar. Under kapitelrubriken "religion" kan du ha huvudrubriken "den monoteistiska religionen". Därunder kan du ha underrubriker som "organisation", "doktrin", "trossystem" osv. Under underrubriken "trossystem" kan du ha styckesrubriker som "skapelsen", "lagar för ett gott liv", "vad händer efter döden", "vad är ondska", "varför finns ondska" och så vidare. Dela in ditt rollspel i kapitel, dela in kapitlen i avsnitt, dela in avsnitten i underavsnitt, dela in underavsnitten i stycken, och så vidare.
Tag din innehållsförteckning och bocka av vilka punkter som du redan vet något om. De övriga punkterna får du fylla upp, lämpligen genom en tripp ner till ditt lokala bibliotek, boklåda eller hit till forumet (fast det går ju inte - datorn är ju inlåst). Identifiera vad du behöver läsa mer om.
Nu kan du låsa ut datorn och börja skriva. Skriv först rent din innehållsförteckning. Använd Words rubriknivåer (jag använder sällan mer än tre nivåer, men det är möjligt att använda upp till nio nivåer) för att få struktur i dokumentet. Spara dokumentet, skriv ut det och be en kompis titta igenom om det är någon punkt du har glömt.
Börja sedan skriva. Skriv inte från kapitel 1 till kapitel 18, utan från det kapitel som bäst förklarar vad ditt rollspel handlar om. Mitt förslag är att du börjar skriva på grunden om världen, dvs allmän geografi, allmänt om samhället och framförallt allmänt om konceptet.
När du börjar skriva regler, börja med det mest grundläggande: hur man gör något. Uppfinn en exempelperson och låt denna person göra en halvsvår handling, till exempel klättra upp i ett träd. Hur, rent spelmekaniskt, skulle det gå till? Där har du din grundregel, och du bör på det sättet även kunna definiera hur man vet vad rollpersonen kan göra.
Därefter kan det vara värt att börja titta på grundläggande strid. Hur gör man för att slå ihjäl någon? Hur vet man om man är död? När du vet det så har du ett hum om vilka extra spelvärden man behöver för att slå ihjäl någon. Först därefter är det dags att pussla ihop hur man gör något, hur man dör och vad man kan till regler för hur man gör rollpersoner.
Men fastna inte i fällan att börja skriva på kapitel ett. Skriv vad som behövs för att man ska kunna spela. Först därefter fyller man ut med fluff som "vad är rollspel" och "vad är en rollperson".
En guide för rollspelsskapande
finns här.