Nekromanti vill börja.. kan inte börja...

glittersnus

Veteran
tjena! jag har längae velat skriva ett rollspel. jag har spelat rollspel i ca 1 och ett halft år nu, och har fått en massa insperation. ja vet hur det ska vara och allt sont men kan inte börja... när ja börjat skriva kommer jag tex till en rubrik "vad är en rollperson?" sen ska jag förklara vad en rollperson är... där sätter det stop (inte bara där utan på många andra ställen me) VAD E EN ROLLPERSON? (självklart vet ja de men hur förklarar man det???) har ni något knep på vad man kan göra för att inte detta ska hända??? /jens

Erufailon

Swordsman
hmmm, jag får väll gå igenom det här en gång till då... har gjort det förut.
Du sitter där och tänker, nu ska jag börja skriva ett rollspel! först så måste jag beskriva allt! eler hur? neeeeeee!!!
vi gör så här istället säger jag, tänk ut vad som ska vara speciellt för ditt rollspel och miljön det utspelar sig i, ta lite tid att tänka igenom detta/images/icons/hairy.gifdööhhööö... efter ett tag av ivrigt tänkande får du en ide! det hela ska vara blahahahahaha.....
nu ska du då skriva.. hmmm.. börja skriva reglerna och inte beskrivningarna, det går att skriva till sedan såklart. du skriver grunden för ditt system, som hur man ska slå mot färdigheter, strid, hälsa (HP shit, träfftabeller), karaktärens attributer... sedan e det bara att slänga ut lite regler här och där och till slut kan man då gå på beskrivningarna, rollpersonen som du frågar efter kan man nog skriva lite så här. för de som är oinvigda i rollspell ska dett aläsas och för er som redan spelat rollspel kan gå till nästa paragraf, en rollperson är den person som du rollspelar, denna person behöver inte vara du och med att rollspela sin karaktär menas att man ska göra som man ror denne person skulle göra. hoppas jag har varit till någon hjälp, svarar gärna på flera frågor. föresten är det ett fantasy rollspel eller sci-fi du jobbar med? du kan ju oxå skicka vad du har till mig så kan jag kolla igenom det, skicka till johan.lundqvist@email.nu

Skit fullständigt i biten om va en rollsperon är. Eftersom du troligen inte har en suck om att få det utgivet (första försöket så....) så kommer det att användas grattis på nätet och av din egen spelgrupp.
Dessa vet vad en rollperson är och behöver ingen närmare förklaring.

Annars kan du ju skriva att Rollpersonen är 'du' i spelet. Allt som händer rollpersonen händer (på nått sätt) dig och átt du (spelaren) styr rollpersonen fullständigt. Sitter inne i hans/hennes hjärna och myser framför TVn (ögonen)

Krille

Super Moderator
"tjena! jag har längae velat skriva ett rollspel. jag har spelat rollspel i ca 1 och ett halft år nu, och har fått en massa insperation. ja vet hur det ska vara och allt sont men kan inte börja... när ja börjat skriva kommer jag tex till en rubrik "vad är en rollperson?""

Först, lås in datorn! Plocka fram ett kollegieblock och en helt vanlig penna. Skriv ner en önskelista på allt som du vill ska ingå i rollspelet. Skriv bara kortfattat i punktform.

Sedan, ta ledigt en vecka.

En vecka senare, plocka fram listan igen. Lägg till saker som du upptäcker saknas. Plocka bort saker som du inte tycker behövs.

Lås in din lista en vecka till.

Gör om samma procedur igen - ta fram listan en vecka senare, lägg till saker som saknas, och plocka bort saker som du inte tycker behövs.

Åkej, när du är relativt nöjd med vad som står på listan, tag ett nytt papper och sortera dina punkter på önskelistan. Sortera dem efter olika kategorier som till exempel "grundregler", "stridsregler", "skaderegler", "samhälle", "geografi", "religion" et cetera.

Utifrån din sorterade lista, skriv en innehållsförteckning. Jag vet att du inte har ett rollspel än, men lik förbannat, skriv en innehållsförteckning över vad du vill ha i det.

Söndra och härska. Tag innehållsförteckningen, och dela upp den i småbitar. Under kapitelrubriken "religion" kan du ha huvudrubriken "den monoteistiska religionen". Därunder kan du ha underrubriker som "organisation", "doktrin", "trossystem" osv. Under underrubriken "trossystem" kan du ha styckesrubriker som "skapelsen", "lagar för ett gott liv", "vad händer efter döden", "vad är ondska", "varför finns ondska" och så vidare. Dela in ditt rollspel i kapitel, dela in kapitlen i avsnitt, dela in avsnitten i underavsnitt, dela in underavsnitten i stycken, och så vidare.

Tag din innehållsförteckning och bocka av vilka punkter som du redan vet något om. De övriga punkterna får du fylla upp, lämpligen genom en tripp ner till ditt lokala bibliotek, boklåda eller hit till forumet (fast det går ju inte - datorn är ju inlåst). Identifiera vad du behöver läsa mer om.

Nu kan du låsa ut datorn och börja skriva. Skriv först rent din innehållsförteckning. Använd Words rubriknivåer (jag använder sällan mer än tre nivåer, men det är möjligt att använda upp till nio nivåer) för att få struktur i dokumentet. Spara dokumentet, skriv ut det och be en kompis titta igenom om det är någon punkt du har glömt.

Börja sedan skriva. Skriv inte från kapitel 1 till kapitel 18, utan från det kapitel som bäst förklarar vad ditt rollspel handlar om. Mitt förslag är att du börjar skriva på grunden om världen, dvs allmän geografi, allmänt om samhället och framförallt allmänt om konceptet.

När du börjar skriva regler, börja med det mest grundläggande: hur man gör något. Uppfinn en exempelperson och låt denna person göra en halvsvår handling, till exempel klättra upp i ett träd. Hur, rent spelmekaniskt, skulle det gå till? Där har du din grundregel, och du bör på det sättet även kunna definiera hur man vet vad rollpersonen kan göra.

Därefter kan det vara värt att börja titta på grundläggande strid. Hur gör man för att slå ihjäl någon? Hur vet man om man är död? När du vet det så har du ett hum om vilka extra spelvärden man behöver för att slå ihjäl någon. Först därefter är det dags att pussla ihop hur man gör något, hur man dör och vad man kan till regler för hur man gör rollpersoner.

Men fastna inte i fällan att börja skriva på kapitel ett. Skriv vad som behövs för att man ska kunna spela. Först därefter fyller man ut med fluff som "vad är rollspel" och "vad är en rollperson".

En guide för rollspelsskapande finns här.

Rising

Vila i frid
Min turboguide:

Okej, jag antar att du redan har en uttänkt bild av hur ditt rollspel ska vara och vilken stämning det ska vara i spelet och så. (vem börjar skriva på ett rollspel utan att veta hur han ska ha det först?)

Mitt tips är att du börjar skriva på rollspelet i olika stadier beroende på hur många som skall kunna spela rollspelet. Första steget är:

#1: Spelet ska vara spelbart med dig som spelledare
Du har redan världen uttänkt i ditt huvud, det räcker ju ofta att spelledaren har koll på världen, så skriv inga världsbeskrivningar ännu. Börja med de absolut viktigaste reglerna som behövs för att ni ska kunna börja provspela. Hur man skapar sin rollperson och hur man lyckas med färdigheter, hur strid går till, osv. Skriv bara beskrivande texter där spelarna behöver dem, som till exempel för att förklara hur monsterna och raserna ser ut i din värld och vad yrkena innebär. Är en "munk" en karatemunk eller en Broder Tuck-liknande filur i din värld? Är en "gladiator" en livegen slav eller en sorts idrottsman? Såna saker.

Sedan ska ni börja spela!!!

#2: Spelet ska vara spelbart med en av dina kompisar som spelledare
Du behöver inte skriva långa texter om hur världen ser ut och fungerar in i minsta detalj ännu. Sånt kan du berätta för dina polare med dina egna ord. Du behöver bara få reglerna helt läsliga och se till att det inte kan bli några missförstånd. När det gäller regler för "gift" till exempel så brukar jag bara göra någon tabell i steg #1 och skita i att förklara hur den funkar. Så länge jag själv är spelledare räcker det ju så. I steg #2 måste man däremot förklara hur tabellerna fungerar i reglerna så att andra fattar också.

Här kan man börja skriva litet om världen också. Kortfattade texter om vilka gudar som finns i ens värld, till exempel, eller vilka planeter som rebellernas högkvarter ligger på, såna saker. Bara så att man kommer ihåg och så.

#3: Spelet ska vara spelbart för andra vana rollspelare
Här blir det dock svårare. Du kan inte prata med alla rollspelare och beskriva hur du tänkt dig världen. Nu måste du beskriva allt som är viktigt i din värld för att andra ska kunna förstå också. Vid det här laget har ni redan provspelat ett gäng gånger, så nu vet du också vad som är viktigt och vad som kan lämnas utanför.

Alla regler måste vara förståeliga och man måste skriva på ett sätt så att folk vill läsa vidare hela tiden. Det här är det svåra steget. Här faller de flesta rollspel.

#4: Spelet ska vara spelbart för alla
Sista steget är endast för de som vill ge ut rollspelet i tryck. Nu behövs det kapitel för vad ett rollspel är, vad en rollperson är och en kasse spelledartips. Allt måste vara begripligt för oinvigda så du kan inte skriva "ObT6" utan att förklara hur man slår en sådan. Du måste dessutom beskriva hur man avläser en T4 och liknande.

Det här steget är det ju dock inte särskilt troligt att man någonsin kommer ta.

Koncentrera dig på de viktigaste delarna först.

/Rising

Rising

Vila i frid
Gjorde det [ANT + OT]

Jag tycker varken mitt eller Krilles inlägg täcks av ditt inlägg. Dessutom är det här lite av en fråga till allmänheten där alla kan skriva ner hur just de väljer att göra, ungefär som när man frågar efter vilket favoritrollspel folk har. Då vill man ju veta vad så många som möjligt tycker, även om två personer skulle tycka samma sak.

Det här är lite så. "Hur skriver du rollspel. Är det en metod som skulle fungera för mig också?"

Typ så. Än ser jag inga "onödiga" inlägg i den här tråden.

/Rising

Herr Brownswick

Veteran
... har ni något knep på vad man kan göra för att inte detta ska hända???

Försök att få så mycket som möjligt nedskrivet om världen i en form eller en annan. Struktur på det nedskrivna är inte direkt viktigt om du inte absolut själv känner att du behöver det. Skriv ner tankar, glimtar och långa textstycken. Skriv ner idéer samtidigt som de poppar upp i huvudet. Regler är något som växer fram tillsammans med världen; reglerna bör spegla världen och dess identitet. Och med tiden formas allt det nedskrivna till en enhetlig och strukturerad beskrivning och uppdelning av kapitel och rubriksnivåer och allt det kommer då självmant. Att skriva rollspel är något man lär sig med tiden. Gäller bara att försöka och hitta sitt eget sätt att arbeta. Om det är så att du hellre arbetar fram regler först och sedan världen, så gör så. Första gången jag bestämde mig för att göra ett rollspel fastnade jag också i petitessaker, men det var ett tag sedan det, numera är det något som bara flyter på. Man lär sig från misstagen sina. Så mitt råd är att glöm att vad struktur heter och skriv bara på och strunta i sånt som är onödigt, speciellt sånt som bara hör hemma i kommersiella rollspel som tidigare påpekats i tråden.

Herr Brownswick