Nekromanti Vill ha tips.

Roc

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
13
Location
Ljungby
Hej
jag vill gärna ha lite tips till mitt äventyr.
Hur ska jag göra för att det ska bli bra.
jag håller på med en kampanj då..
så jag vill gärna ha tips.
Sen vill jag också ha lite tips till hur man blir en bra SL.

Hej då\\
Roc "jimmy elwing"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,639
Location
En mälarö
>Sen vill jag också ha lite tips till hur man blir en bra SL.

Ja, att bli en bra SL är inte lätt, fast inte heller så svårt att du ska avskräckas. På nätet finns det en uppsjö med ställen som har tips för en nybliven SL. Nedan, utan någon som helst ordning, följer att par punkter:

1. Lär dig reglerna ordentligt. Inget kan stoppa upp spelandet smycket som en SL som inte vet vad han sysslar med. Detta innebär inte att du behöver memorera varenda monster i detalj eller veta exakt vad alla besvärjelser har för effekt, utan det räcker gott och väl med att du vet var du hittar de saker du inte kan i huvudet.

2. Improvisera inte så mycket. I början, innan man lärt sig spelet, kan det vara lätt att trassla in sig i sina egna krumbukter. Använd färdiga äventyr i början, då de oftast är mycket detaljerade och gör mycket av det förberedande jobbet åt dig. Om du tänker använda sådana du gjort själv, se då till att du kan dem ordentligt. Tänk i förväg på hur du ska reagera om spelarna inte gör som du planerat. Ha flera spår klara. Regel nr. 1 gäller även här; lär dig äventyret. En SL som inte kan äventyret stoppar nästan upp spelandet mer än en som inte kan reglerna.

3. Grips inte av panik om spelarna inte gör som du tänkt. Var redo att kasta allt du förberett överbord om situationen kräver. En egenskap många bra spelledare har är att de kan förbli kalla när allt går fel. Börja inte himla med ögonen och hyperventilera om saker och ting börjar gå överstyr. Det är viktigare att låta spelarna TRO att du har kontrollen än att du faktiskt HAR den.

4. Håll spelarna på halster. Låt dem inte alltid vara säkra på om eller vad som kommer att hända. Om du bara kollar om de t.ex. håller utsikt bakåt när de är förföljda fattar de snabbt om nått är på gång eller inte. Ha för vana att då och då kolla i vilken ordning de går in på värdshuset, eller om de är beväpnade. Då och då kan du fråga saker som "vad har du för intelligens?" och slå en tärning. När du sedan inte gör nått kommer spelaren att undra vad som är på gång. Gör det inte för mycket bara. Det sinkar bara spelet om man alltid frågar i vilken ording en spelare sätter på sig sina olika rustningsdelar, eller om han har socker på sin frukostgröt eller ej.

5. Kom ihåg att du inte spelar MOT dina spelare utan MED. Du tävlar inte med dem. Tro inte att du "vinner" bara för att spelarna "förlorar", det är precis tvärt om. Bli inte sur om de slår ihjäl dina favorit-monster som du suttit och knåpat med. Världen och dess invånare finns endast till för att roa er och om spelarna sabbar nått som du slitigt med så bjud på det. Du kan snabbt svänga ihop nått som ersättning, du är ju SL och kan göra vad du vill.

/Anders
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,326
Location
Helsingborg
Sök på forumen efter mera tips men här är mina (som jag säkert delat m. mig av tidigare):

1. Skriv detaljerat. När du blir bätte så kan du improvisera mer. Om spelarna gör helt konstiga saker led in de på rätt spår men ta den tid som behövs. Stressa inte för att få in de på rätt mål.
2. Om det är 2-3 spelare så ha m. en SLP som du kan hjälpa spelarna m.
3. Blanda gärna in dina RP:s bakgrunder och gör att de får nytta av sina färdigheter (och ev. saknar de som de inte tagit).
4. Släng hellre fram för lätta motståndare än för svåra. Om det blir för lätt kan motståndarna få backup. Vill du ha en mäktig slutboss så testa en strid mellan RP:na och slutbossen.
5. Fuska m. tärningsslagen. Själv brukar jag belöna spelare m. bra/roliga/utarbetade karaktärer genom att dra av lite på skadorna lr göra att en attack helt missar!

Trots att allt Organ var helt vettigt så vill jag kommentera pkt 1.
Visst är det viktigt att kunna reglerna. Helst ska du köra 3-4 strider ensam innan du börjar spela. Och slå upp regler kan vara viktigt i början, annars lär man sig ju aldrig reglerna. Märker du att du inte kan en regel slå upp den en gång till efter spelmötet för att läsa igenom den igen. MEN om det inte är särskilt viktigt så kan du lika gärna improvisera. Dina spelare bör inte kunna reglerna och kan därmed inte klaga på att du gör fel.

/[color:green]Han</font color=green> som i stort sett kan vapentabellen och nästan alla besvärjelser utantill
 
G

Guest

Guest
Bra skrivet

jag själv tycker att man aldrig kan få nog med råd som SL, jag tycker och så att man karnse borde ta upp lite råd för spelarna.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Kolla in följande:
http://www.roleplayingtips.com/ Där finns ofantliga mängder tips till en villrådig SL.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,326
Location
Helsingborg
roleplayingtips.com är IMHO mer för halverfarna SL. Ta en titt på den sidan efter kanske 20-30 spelmöten (ung. ett halvårs SLande alltså).

/[color:green]Han</font color=green> som bara tagit till sig 4-5 tips av de 35-40 tips han läst
 
Top