Nekromanti Vill jag göra något omöjligt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det händer lite då och då att jag vill testa nya regelsystem, men det slutar oftast med att det inte blir av. Tyvärr bär det alldeles för mycket emot att öppna ännu en 200+ sidors regelbok och försöka lista ut hur spelskaparen har tänkt att just det här ska fungera. Det, tillsammans med det faktum att jag har alldeles för lite tid att rollspela nu för tiden (har spelat kanske 15 pass det senaste året) gör att jag inte orkar slösa tid på att plugga regler.

Samtidigt vill jag inte köra friform; jag är alldeles för kär i tradsim för det.

DÄRFÖR vill jag skapa ett eget regelsystem. Jag inser att det egentligen är en ganska kass utgångspunkt, eftersom jag inte börjar med hög moral, motivation och en vision.

Det svåraste kommer tyvärr med de krav jag ställer på systemet:
- Standardfantasy, low till medium fantasy.
- Ett stridssystem som har taktik, tärningar och är snabbt.
- Ett magisystem som jag inte alls vet hur jag vill att det ska fungera; det ska dock INTE vara en källa till konstant diskussion om huruvida en rollperson verkligen kan göra ditt eller datt. Dessutom vill jag på något sätt ha med magiska prylar.
- Ett slumpfritt karaktärsskapande.
VIKTIGAST av allt:
- Högst tre A4-sidor långt.

Är det här ens genomförbart, eller är kraven för motsägande?

rjonas

Hero
Det är inte omöjligt. Jag tycker du skrivit en bra kravspec och i och med att den är klar så är halva jobbet gjort.

Genesis

Ni dés ni maître
poniz said:
Samtidigt vill jag inte köra friform; jag är alldeles för kär i tradsim för det.
Alltså, inte för att vara den som är den, men det finns enorma mängder rollspel som inte är 200+ sidor eller friform. Regelsystem som ligger på ett par sidor och som kan klassas i tradsim-facket (jag vill visserligen hävda att den mesta friformen är ganska tradsim, den med, dock …). Plus, såklart, alla spel som varken är tradsim eller friform (typ hela indievågen) som ligger på väl under hundra sidor (A5).

Är det här ens genomförbart, eller är kraven för motsägande?
Inte nog med att det är genomförbart, det är redan gjort. Skriv ned Supergängets regelsystem så klockar det nog in på under en A4 (spelet är längre, men det är i serieform). Skulle tro att det även flyter runt ett gäng gratisspel på nätet som ligger på några få sidor och har ungefär samma ambitioner som du har. Det var länge sedan jag kollade upp dem, men jag är säker på att många här känner till några stycken.

solvebring

Superhero
Jag kände detsamma vad gällde mitt tradspelande, därför skaffade jag Matiné som jag, i mån av tid, håller på att läsa just nu. =)

Det låter som det överensstämmer rätt bra med dina krav - förutom tre A4. Förövrigt finns allt i sin regelmässiga helhet på nätet, i ovanstående länk. Det du missar om du inte köper boken i iof alla roliga tips och kryddningar, men tja, ta en titt. Jag gillar verkligen det jag läst hittills.

Doomhamster

Swordsman
Genesis said:
Skulle tro att det även flyter runt ett gäng gratisspel på nätet som ligger på några få sidor och har ungefär samma ambitioner som du har. Det var länge sedan jag kollade upp dem, men jag är säker på att många här känner till några stycken.

Jag vet att det är nån typ som har kokat ner FATE till ett tresidors häfte, och då är det ändå nya FATE, som är ganska mycket mer regeltungt än gamla versionen.

Jag kan ärligt säga att JAG inte skulle försöka skriva ett så kort spel, men det kan bero på att jag älskar att skriva exempel och sånt :gremgrin: Men det går helt klart att göra!

Rickard

Urverk speldesign
poniz said:
När jag läser det här tänker jag följande:
Vilka listor kommer du ha? (färdigheter etc.)
Vilka tabeller kommer du att ha? (vapen, förmågor, etc.)
Hur mycket regler vill du ha på rollformuläret? (träfftabell, karaktärsskapande etc.)

Det jag egentligen undrar är hur man kan kringgå det där klassiska inom rollspel. Jag har några exempel på hur man kringgår exempelvis vapendata men lämnar det för eget klur så länge. :gremsmile:

/Han som tror att man måste utgå från målet han citerade

Doomhamster

Swordsman
Han said:
poniz said:
Hur mycket regler vill du ha på rollformuläret? (träfftabell, karaktärsskapande etc.)
Så länge vi snackar regler på rollformuläret (och är systemet hyfsat enkelt så kan jag inte se varför man inte skulle ha karaktärsskaparregler där) så... hur ställer du dig till små roliga kort, poniz?

Det jag tänker mig till mitt nästa systemklur är att ha vapen som i stället för att ge olika skada, ger tillgång till olika specialmanövrer. Då känns det naturligt att ha reglerna för det på små kort, och har man vapnet får man kortet. Minskar både kluddande på formuläret och behovet av att egentligen ta upp sånt i detalj i själva systemet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Genesis said:
Inte nog med att det är genomförbart, det är redan gjort. Skriv ned Supergängets regelsystem så klockar det nog in på under en A4 (spelet är längre, men det är i serieform).
Det stämmer, Supergänget är väldigt kort rent regelmässigt. Problemet är att det är för lite trad för mig :gremsmile: Jag tyckte att det var en cool idé, men jag upplevde att reglerna var så få och breda att jag lika gärna kunde klara mig helt utan dem. (Lite löjligt att jag gnäller på att det är för lite regler när jag söker något som är regellätt, eller hur?)
Genesis said:
Skulle tro att det även flyter runt ett gäng gratisspel på nätet som ligger på några få sidor och har ungefär samma ambitioner som du har. Det var länge sedan jag kollade upp dem, men jag är säker på att många här känner till några stycken.
Jag har haft svårt att hitta dem, så de som känner till några får gärna länka till dem.

De få jag har hittat har ofta löst det genom att destillera ned karaktären till extremt få värden, vilket istället gör att det blir för lite. Om jag vill smyga, dyrka lås, stjäla något ur någons ficka eller fuska i kortspel så vill jag inte att allt det sker med ett slag mot egenskapen "Tjuv", liksom. Det är en tuff balansgång att få variation och trovärdighet samtidigt som man håller det litet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Han said:
poniz said:
Jag är iaf lite flexibel här. Jag kan tänka mig att ha vapendata och föremålsinfo utöver de tre sidorna. Kanske även färdighetslistor, men inte om jag kan undvika det. Det viktigaste är att ALLT man behöver veta för att tolka och använda siffrorna finns på tre sidor. Det får inte tillkomma några extra regler utöver det.

Det sagt så vill jag ju HELST ha precis allt på de tre sidorna...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
TheSod said:
hur ställer du dig till små roliga kort, poniz?
Ledsen att jag inte svarade tidigare.

Jag är lite försiktigt negativ till små roliga kort. Småsaker som ska hållas reda på och kan tappas bort är inte riktigt min grej.

Du får gärna ge ett förklarande exempel, däremot, så kanske jag ändrar uppfattning :gremsmile:

Doomhamster

Swordsman
poniz said:
TheSod said:
hur ställer du dig till små roliga kort, poniz?
Jag är lite försiktigt negativ till små roliga kort. Småsaker som ska hållas reda på och kan tappas bort är inte riktigt min grej.
Det där är förstås ett mycket bra argument emot små roliga kort. *tittar misstänksamt på spelargruppen samt de lokala katterna*

Jag hade mest tänkt mig det för att ha regler tillgängliga för spelarna medan de byter vapen/utrustning och så, men kanske ett häfte eller utskrivet blad vore bättre?

Skulle dock fortfarande pusha för att man kan ha karaktärsskaparregler, utrustningslistor och sånt separat, kanske på karaktärsbladet beroende på hur plottrigt det är för övrigt.

Björn den gode

Swashbuckler
Det svåraste kommer tyvärr med de krav jag ställer på systemet:
- A) Standardfantasy, low till medium fantasy.
- B) Ett stridssystem som har taktik, tärningar och är snabbt.
- C) Ett magisystem som jag inte alls vet hur jag vill att det ska fungera; det ska dock INTE vara en källa till konstant diskussion om huruvida en rollperson verkligen kan göra ditt eller datt. Dessutom vill jag på något sätt ha med magiska prylar.
- D) Ett slumpfritt karaktärsskapande.
VIKTIGAST av allt:
Det är klart att det här går att genomföra, 3A4 för att enbart beskriva ett regelsystem är faktiskt ganska mycket även om man då förstås måste hålla det ganska minimalistiskt.

A) är förstås inget problem, är ju bara att lägga exemplen i rätt miljö.

B) är på ytan lurigare men det som du ska jobba med här är helt klart dold information. Använder du öppen information så blir det extremt mycket svårare att skapa något som både är intressant nog för att vara taktiskt samtidigt som det är snabbt, inte minst för att om det verkligen är svårt taktiskt så kommer spelarna att vilja fundera längre över sina val.

Men jämför sen med sten-sax-påse som inte kan bli så mycket enklare så är det ändå intressant. Så spontant tänker jag mig nåt system med olika stora tärningar i olika färger där spelledaren tar ett antal i handen efter några slags regler varefter spelaren väljer ut några av sina efter några slags regler (som förstås ska vara fluffiga också, trollet med klubba har inte samma möjliga val som ninjan), det kan bli bra och behöver inte bli krångligt.

C löses enklast med att man har spells men att man kan skapa dessa ganska fritt men däremot inte improvisera någon magi, eventuella diskussioner kommer då i vart fall inte störa spelmötet.

D låter ju inte speciellt tradsim men det är ju bara att göra ett enkelt point-buy system, och om skalan är linjär så gör för all del kostanden linjär också, man vill kunna skapa karaktärer som är jättebra på nåt/några saker utan att tokstraffas för det.

Lycka till!