Björn Wärmedal
Björning Wheel
Det händer lite då och då att jag vill testa nya regelsystem, men det slutar oftast med att det inte blir av. Tyvärr bär det alldeles för mycket emot att öppna ännu en 200+ sidors regelbok och försöka lista ut hur spelskaparen har tänkt att just det här ska fungera. Det, tillsammans med det faktum att jag har alldeles för lite tid att rollspela nu för tiden (har spelat kanske 15 pass det senaste året) gör att jag inte orkar slösa tid på att plugga regler.
Samtidigt vill jag inte köra friform; jag är alldeles för kär i tradsim för det.
DÄRFÖR vill jag skapa ett eget regelsystem. Jag inser att det egentligen är en ganska kass utgångspunkt, eftersom jag inte börjar med hög moral, motivation och en vision.
Det svåraste kommer tyvärr med de krav jag ställer på systemet:
- Standardfantasy, low till medium fantasy.
- Ett stridssystem som har taktik, tärningar och är snabbt.
- Ett magisystem som jag inte alls vet hur jag vill att det ska fungera; det ska dock INTE vara en källa till konstant diskussion om huruvida en rollperson verkligen kan göra ditt eller datt. Dessutom vill jag på något sätt ha med magiska prylar.
- Ett slumpfritt karaktärsskapande.
VIKTIGAST av allt:
- Högst tre A4-sidor långt.
Är det här ens genomförbart, eller är kraven för motsägande?
Samtidigt vill jag inte köra friform; jag är alldeles för kär i tradsim för det.
DÄRFÖR vill jag skapa ett eget regelsystem. Jag inser att det egentligen är en ganska kass utgångspunkt, eftersom jag inte börjar med hög moral, motivation och en vision.
Det svåraste kommer tyvärr med de krav jag ställer på systemet:
- Standardfantasy, low till medium fantasy.
- Ett stridssystem som har taktik, tärningar och är snabbt.
- Ett magisystem som jag inte alls vet hur jag vill att det ska fungera; det ska dock INTE vara en källa till konstant diskussion om huruvida en rollperson verkligen kan göra ditt eller datt. Dessutom vill jag på något sätt ha med magiska prylar.
- Ett slumpfritt karaktärsskapande.
VIKTIGAST av allt:
- Högst tre A4-sidor långt.
Är det här ens genomförbart, eller är kraven för motsägande?