Nekromanti Vill skriva, men vet inte vad

TheGoblin

Veteran
Tjenare allihopa.
Numera klassad som halv-veteran inom rollspelandets underbara värld, ska jag börja på ett nytt, fräscht och (möjligen) seriöst rollspelsprojekt. Men jag har ingen aning om VAD jag ska skriva. Förut har jag skrivit det AvP baserade rollspelet "Three Species" samt ett Fantasy/Skräck-rollspel vid namn "Demontider". Men dessa projekt är klara, och nu ska jag börja på något nytt.

Jag kommer på nya projekt nästan dagligen, och jag skissar lite då och då på dom som verkar vara något. Jag har kommit fram till att någon av dessa projekt vore kul att skriva/spela/spelleda:

<big>Jägarens Natt</big>
Ett nutids action-sneaker rollspel. Man börjar som en liten oskyldig utomjording som smyger runt på alla fyra, och utvecklas allteftersom du dödar. Med uppdrag ifrån "Den Stora Hjärnan" så tvingas dom hjälpa till med diverse strategiska uppdrag för att till sist erövra jorden.

<big>Byborna</big>

Ett småroligt projekt jag kom på idag. När spelandet ska börja så hjälper spelledare och spelare till att skapa karaktärer och ritar kartor över en by. Sedan tar spelarna plats som en nyinflyttad i denna by som får spela ett äkta by-liv. Då och då får dom pengar att bygga ut hus, expandera sina affärer och dylikt. Med jämna mellanrum får spelledaren (som i det här rollspelet ska kallas för "Den Onde") lägga in livsfarliga saker som att en björn kanske smyger runt och dödar ens kära vänner, eller att ens käraste blir sjuk, och man måste lämna sin by för att få tag i medicin eller liknande.
Stridssystemet ska vara enkelt, men livsfarligt.

<big>Warcraft</big>

Ett Warcraft-baserat rollspel (vad mer behöver nämnas)?.

Om ni tycker att samtliga idéer verkar apa, så kan ni gärna få ge förslag på egna idéer eller redan existerande projekt som jag kan skriva på. Sådär, nu kan ni passa på att skriva några rader med förslag /images/icons/cool.gif

MvH
/TheGoblin

Rising

Vila i frid
Personligen tycker jag Jägarens Natt låter lite begränsat, om man bara ska gå omkring och döda folk och inte kan prata med någon annan än andra rymdvarelser. Du kan få en liten tilläggsidé som jag fick i duschen (var annars?) för ganska länge sedan och som jag först tänkte skulle bli ett playstation2-spel, men min kompis i Amuse var upptagen med annat så idén gick i träda.

Nå, min idé var också att rymdvarelserna skulle vara små och lubba omkring på alla fyra. Jag tänkte mig dem som små reptiler med glosögon och ungefär lika stora som katter. De rusar omkring med supereffektiva strålpistoler, men man kan inte bara skjuta omkring sig hur som helst, för lockar man till sig uppmärksamhet måste man döda alla som sett en och till slut blir det för mycket uppståndelse och hela invasionen måste avstyras. Då är man helt game over. Nå, vad man alltså ska göra är att gå omkring med sin "Puppet" - vilket är en manshög robot vilken man styr inifrån. Roboten är ganska stor och grovt bygd (för att man ska få plats innuti) men ser annars mycket mänsklig ut. Dockan har inget ansikte, på huvudet sitter inledningsvis bara två små gluggar där ögonen skall sitta. Det sitter dock en sorts kamera i huvudet, och genom gluggarna kan man ta "fotografier" -och gör man detta tillräckligt bra på en annan persons ansikte i helbild så kan man mappa fram dennes ansikte på dockans kropp.

Vad man får göra är alltså att smyga omkring rätt mycket inledningsvis tills man hittar någon människa som har en liknande kroppsbyggnad som dockan, sedan får man fotografera denne och på något vis sno åt sig kläder innan man kan börja röra sig bland vanligt folk. Det kan vara klokt att försöka döda någon polis och ta hans uniform och ansikte innan man gör sig av med kroppen.

Dockan är ganska svår att styra, vilket får den att gå omkring rätt stelt vilket kan se komiskt ut. Den kan endast utföra enklare manövrar med händerna, så man kan öppna dörrar och liknande men ska man göra värre saker är det bättre att fälla tillbaka huvudet och krypa ut med sin riktiga kropp. Man kan ta med sig huvudet om man vill fota någon som man inte kan komma åt i vanliga fall, men det är nog bäst att man ställer kroppen på någon avskild plats så ingen blir förskräckt av att det står en huvudlös man mitt på gatan eller så.

Reptilkroppen är bra, men tyvärr så är alla jordens djur instinktivt aggressiva mot den. Med strålpistolen kan man skjuta polishelikoptrar och andra faror som är svåra för dockan att undvika, men som reptil har man betydligt mer problem med vanliga huskatter och polishundar.

De roligaste äventyren skulle kunna vara de som kräver infiltration och liknande. Rymdvarelserna har bara fått grundläggande utbildning i människornas språk, och därför skall spelledaren prata med ett par obegripliga fraser varje gång som en människa säger något till en rymdvarelse. "Har ni flua-huat den här zimbon pladanka danka överhuvudtaget?" Rymdvarelserna kan inte ge några vettiga svar genom dockan (och deras vanliga reptilkropp saknar stämband som kan användas för att uttala mänskliga vokaler) så de får försöka nöja sig med att nicka eller skaka på huvudet när någon pratar med dem, men de kan också spela in repliker från folk och använda i senare tillfällen. Dockan rör på munnen på ett sätt som ser mycket naturtroget ut, men det blir förstås dumt om de går omkring som en skäggig skogshuggare och har samplade röster från fjortonåriga flickor i bandspelaren. Det kan dock vara klokt att ha en del sådant om man ska försöka prata med någon utan att de ser vem de talar med...

Lämpliga äventyr skulle vara något i stil med "de här ufo-forskarna såg oss förra veckan när vi flög över Nevada-öknen! Hitta och terminera dem!" eller "operera in den här hjärnsonden i borgmästarens huvud på något vis" och de flesta uppdrag bör balla ut förr eller senare, varpå en massa spänning och komik kan uppstå när äventyrarna försöker ställa sina misstag i ordning och sopa igen spåren efter sig.

Människor som dödats kan reanimeras om man stoppar en liten sond i deras hjärnor. Då blir de lugna och behagliga och kan lura folk, vilket ibland behövs, men det finns ett par problem med dessa droider:

Dels, om du har skjutit dem i bröstkorgen med din strålpistol så är det ett stort hål där, och om du återupplivar dem så står de bara helt stilla eftersom det inte finns något hjärta som kan pumpa runt blod. På samma sätt blir folk upprörda om de ser deras bekanta gå omkring med tredje gradens brännskada i ansiktet och avblästrade armar.

Reanimerade kroppar är drogade med hjärnsonden så de inte gör något motstånd eller avslöjar något om dig eller andra rymdvarelser. De kan prata och känner igen deras vänner som de hade i livet, men de beter sig jättekonstigt och sömndrucket som omedelbart väcker misstankar om någon skulle prata med dem. Hjärnsonden har bara tillräckligt med batterier för att hålla i en 8-12 timmar ungefär, sedan börjar den reanimerade att prata jättelångsamt och bete sig underligt. De kan stoppa munnen full med blomjord och hälla müsli på huvudet och liknande. När batterierna är slut så är de döda igen och sonden måste avlägsnas. Annars hittar man den när kroppen obduceras och då drar man direkt på sig misstankar...

Nå, var det här roliga idéer?

/Rising
som passar på att säga att han inte orkat korrrläzah ok därfö kann tet hah slupit me nåkra stafwel

TheGoblin

Veteran
Kanon!

Många bra idéer där! Några små justeringar blir det nog, men det låter som ett väldigt roligt koncept! "Jägarens Natt" hade jag kanske beskrivit lite dåligt, och det skulle egentligen ha en massa andra lockande saker i spelet som jag dock glömde skriva upp .

En justering jag kan nämna redan nu är att jag kommer byta ut ödlorna mot små "Greys" istället /images/icons/laugh.gif.

Ja vad fasen, det här lät ju roligar än dom projekt jag hade redan. Jag ska skissa lite så ser vi vad som dyker upp!

Givetvis vill jag att folk ger fler förslag, för man vet ju aldrig vad för andra projekt som finns därute.

G

Guest

Guest
Trolltyg i tomteskogen

Hejsan! Om du är väldigt sugen på att skriva så undrar jag om du sett filmen Trolltyg i Tomteskogen... så fall skulle det vara väldigt tufft som rollspel... Jag skulle köpa det direkt...

Rickard

Urverk speldesign
Hmmm.. Tycker det låter mer som...

...idéer till datorspel.. Jägarens natt är ett CRPG, Byborna ett strategi och Warcraft ett real-time strategi..

Nåja.. W3 beskrev du knappt så det kan man göra till det mesta.. Synd bara att det enda jag kan tänka mig att W3-rollspelet blir är ett levelbaserat standardfantasyspel á la D&D, DoD, Eon... *mumlar vidare*

~Mumlar högt ända tills [color:448800]Han</font color=448800> tystas av de andra i datorsalen