Nekromanti Vill testa något nytt i brädspelsväg...

Johan K

Gammal & dryg
Börjar bli sådär sugen på att testa något nytt i brädspel... Känns som det är dax för att testa något nytt..
Spel som jag trivs väldigt bra med att lira är Carcassonne, Ticket to Ride, Pentago. Så nått spel i den riktningen vore trevligt.

Flurtis

Hero
Jag spelade Aoge of Empire III iår kväll. Väldigt klurigt spel. Kan helt klart rekomendera det.

Annars brukar ju Puerto Rico, och Settlers ställa jämsides med Carcassone, men jag misstänker att du redan spelat dom.

//flurtis

magoo

Hero
Agricola är riktigt bra och prisvärt. Det är otroligt mycket bjuttar för pengarna och det går att spela i lite olika svårighetsgrader - allt från familjespel utan kort till lite snårigare spel med mycket kort, det funkar för 1-5 deltagare. Jag har spelat det otroligt mycket den sista tiden och det blir olika spel varje gång.

Container är ett roligt (och fult) spel med köpa-sälja, men det har lite finesser som är roliga. Det är ganska dyrt, tyvärr.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag är lite nyfiken på Agricola. Å ena sidan så sägs det vara världens bästa spel, å andra sidan så misstänker jag att det är nåt i stil med Through the Ages, dvs kul om man drömmer om att bli revisor. Vad är det som är kul? Spänning, våld eller systematiskt placerande av träklossar? :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne
Det som är kul är systematiskt placerande av träklossar, att man när man spelar det inser att "det där var en bra strategi" bara för att nästa gång få andra kort och bli tvungen att byta strategi.
Dessutom har du bara tre träklossar och får som mest sex i slutet av spelet, och till skillnad från Through the ages finns det andra spelare som får välja samma saker som du (man kör en plupp var varvet runt, istället för alla åt gången som i TtA).

magoo

Hero
Kul är bondemiljön, som gör det enkelt för icke brädspelsvana att sätta sig in i spelet. Kul är också att man kan välja många olika strattar - kort, råvaror, djur, lantbruk eller en kombination. Man kan jävlas lite lagom med varandra. Spelet blir olika varje gång. Mitt spelgäng har lätt spelat det 20 gånger utan att tröttna.

Och det tar kanske 2 timmar att spela, max. Och det är prisvärt. Och din mormor kan spela det och kanske vinna.

Johan K

Gammal & dryg
Agricola har jag hört talas om ja.. Verkar klart intressant faktiskt.
Har du testat Shogun ?? Verkar vara intressant åxå. Har bara testat det lite tyvärr.

Pilzefrau

hon/henne
Det har jag testat, och själv tycker jag att det känns som ett spel man måste spela ett par gånger för att få en känsla för vad som är bra och dåligt. Eller ok, det gäller i alla spel, men Shogun blir inte kul förrän man gjort det. Dock har det ett asepiskt system med ett torn man kastar kuber i för att hantera strider, så jag har kunnat spela det ett par gånger ändå. Det är inte jättekomplicerat kanske, men definitivt inget partyspel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Har i Kabul har jag spelat Twilight Struggle (ett kortspel om Kalla kriget 1945-89) och Conquest of Paradise (ett kulturbyggarspel med kort+oar pa karta om den polynesiska expansionen over Stilla havet under perioden efter 500 eKr). Bada mycket bra. CoP ar desssutom hyfsat snabbspelat; ett parti ta nagra timmar; och kan spelas av 2 till 4 pers. TS tar langre tid och ar for tva spelare.

Rising

Vila i frid
Jag berättar mer om Agricola här. I den tråden berättar jag också om Race of the Galaxy.

Jag rekommenderar San Juan åt Johan K, eftersom det är ett trevligt litet kortspel som är lättspelat och håller länge. Utifrån hans preferenser så kan Power Grid möjligtvis vara ett intressant val, också.

Johan K

Gammal & dryg
Just det ja, Power Grid..
Det har jag ju till och med testat juh... =) Skitbra spel, som jag glömt här.. Så tackar för det tipset Rising.

magoo

Hero
Glömde...

Year of the Dragon, är riktigt bra och ganska enkelt att greppa, det brukar bli jämna partier också.

Idag provade jag ett nytt kortspel, Dominion, riktigt kul och snabbspelat. Vi spelade 6 partier och inte ett var det andra likt. Rekommenderas!

Brädspel är KUL, jag sörjer fortfarande rollspelandet men mindre när det finns trevligt brädspelande och poker som substitut. Jag håller på att lära mig bridge också, får se om det är min grej...