Nekromanti Vill veta lite om Traveller

DanielSchenström

Swashbuckler
Ja, titeln säger väl allt? Inte? Hmm. Det jag vill veta är vilka böcker man bör köpa, vilka man måste köpa och så. Behöver jag regelboken för att förstå världs- och kampanjmoduler? Det är förövrigt senaste utgåvan jag menar.

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ja, titeln säger väl allt? Inte? Hmm. Det jag vill veta är vilka böcker man bör köpa, vilka man måste köpa och så. Behöver jag regelboken för att förstå världs- och kampanjmoduler? Det är förövrigt senaste utgåvan jag menar.

<hr></blockquote>

Traveller föddes 1977 av Marc W. Miller, men tryckte inte förrän -82 av Game Designers Workhop (GDW). Den här versionen vet jag inte så mycket om faktiskt, jag har själv bara grundboken och 2 moduler. Det är ett spel som i grund och botten är väldigt enkelt och de flesta slag är baserade på 2D6. Det finns regler för hur man skapar egna världar, rymdskepp.

Den andra versionen kom -87 och heter MegaTraveller. Det här är den jag kan mest om och den versionen jag tycker är bäst. MegaTraveller och Traveller är fortfarande väldigt lika man har bara sammanställt materialet hitils lagt till ett bättre "task system". Båda känns väldigt genomtänkta. Det är inte så mycket "space opera" som till exempel Star Wars.

Till MegaTraveller finns det dessutom en skapligt väl definerad spelvärld. Där finns "The spinward Marches" som är i utkanten av det stora Imperiet, i den här det gränsar mot 2 andra Imperier.

Den tredje utgåvan heter "Traveller the new era" och är nog den sämsta av versionerna. Då använt samma system som andra utgåvan av "Twilight 2000". Det systemet har enligt mig stora brister. Kort där efter la man ned GDW.

Marc W. Miller har sedan dess sålt nytryck av första versionen av Traveller på en hemsida. Det har även snackats om en version 4... Mer än så vet inte jag.

Steve Jackson Games ger på license ut Traveller Universe böcker till GURPS, och intressant är att Loren K. Wiseman, en av grundarna till GDW och en personlig vän till Marc är line editor för Traveller under GURPS. Jag har själv några moduler och tycker de är ytterst välskrivna. Innehåller inte så mycket fluff som jag tycker många rpg moduler innehåller nu för tiden.

Marc W. Millers sida.
GURPS Traveller

Hoppas det räcker... Annars är det bara att fråga vidare. Observera också att det är personliga åsikter ovan.

/Honken - Stor Traveller/MegaTraveller fan...

Staffan

Myrmidon
Nja, Traveller 4 har kommit, setts, och gått i graven igen. Fokus i T4 var på Imperiets tidiga dagar, "Milieu Zero", och spelsystemet var väl inte sådär ninjabra, om man säger så. Däremot så sägs det att Marc Miller filar på Traveller 5, och det är några andra som håller på att göra Traveller d20.

Storuggla

Champion
Jag skulle vara så krass att avråda från att köpa T4, mao den versionen som är i normal storlek och det står "Marc Miller's Traveller" på, oftast utan text på baksidan.
Den är bara usel, IMHO.
Hellre skulle jag vänta på Traveller d20 eller hellre köpa reprintsen från Far Future Enterprises. Trots att de har år och dagar på nacken så är de fullt spelbara och något av det bästa jag har sett.
GURPS Traveller är helt allrajt, men det är... GURPS. /images/icons/frown.gif Inget ont om GURPS, men jag har aldrig rockat loss på det...

Men om du nu skaffar dig en version av Traveller, vilken det nu blir, så har du mycken nöje framför dig! Skaffa bara ett kassaskåp till skeppet och kör post. Lönsamt som attans!

Storuggla, Rymdpostis

DanielSchenström

Swashbuckler
Tack för svaren. Men det svarade inte på mina frågor:

Vilka böcker man bör köpa, vilka man måste köpa och så. Behöver jag regelboken för att förstå världs- och kampanjmoduler?

Storuggla

Champion
Re: Lite svar

Host host harkel... /images/icons/clever.gif
Ja, då var det då dags för kvällens predikan.
Traveller avnjutes lämpligen med regelboken, då den förklarar UPP-profilen, vilken används som grundvärdesprofil för människor, aliens, planeter och farkoster. 77777A skulle tex innebära att jag är en riddare (rätta mig om jag har fel nu...), medan 97777A skulle göra mig till en hyfsat stark riddare. Hade jag däremot varit en planet, då hade det betytt andra saker osv osv.
Allt detta står endast i grundboken. Utan den blir det himla svårt att lura ut om skeppet är snabbt eller stort eller mesigt byggt.
Alla andra böcker är dock onödiga. De används endast när man inte orkar hitta på egna planeter eller skepp i stort sett.
Med regelboken klarar man sig gott, allt annat är bara extra grädde på toppen. Men utan regelboken kan det nog inte bli så kul, snarare jäkligt obegripligt...

Hoppas att det hjälpte lite, annars så är det bara att fråga. OM Traveller kan jag tala varmt i dagar /images/icons/smile.gif

Storuggla, Imperial Scout Reject

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilka böcker man bör köpa, vilka man måste köpa och så. Behöver jag regelboken för att förstå världs- och kampanjmoduler?

<hr></blockquote>

Jag tycker gott att du kan ta hem GURPS LITE, titta på systemet och gillar du det så kan du köpa GURPS Traveller. Vad du då behöver... Jadu. GURPS Basic förståss. Åsså GURPS Traveller. Då har du det du behöver för att spela det. Till det kan du kunna tänkas köpa en av böckerna som beskriver en sektor i Traveller universumet. "GURPS Traveller: Behid the Claw" är en titel jag skulle kunna föreslå om det inte vore för att den är out of print. Naktdelen är att med GURPS kan det bli ganska dyrt... Man måste ha en del böcker.

Skulle du däremot gå på Classic Traveller så tycker jag du ska köpa de första 8 böckerna. Jag får för mig att det inkluderar grundreglerna. Det inkluderar också "scouts" och "mercenary" som jag själv är ägare av. De kan jag rekomendera. Du bör nog hellre skaffa Traveller Classic före Traveller D20 i alla fall... Fast då har jag aldrig varit någon D&D fan heller.

/Honken - som just sagt vad han tycker...

Rosen

Myrmidon
Till MegaTraveller finns det dessutom en skapligt väl definerad spelvärld.

??? Det tredje imperiet, Spinward Marches och hela faderuttan fanns ordentligt utvecklade innan MegaTraveller släpptes.

--
Åke