<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Ja, titeln säger väl allt? Inte? Hmm. Det jag vill veta är vilka böcker man bör köpa, vilka man måste köpa och så. Behöver jag regelboken för att förstå världs- och kampanjmoduler? Det är förövrigt senaste utgåvan jag menar.
<hr></blockquote>
Traveller föddes 1977 av Marc W. Miller, men tryckte inte förrän -82 av Game Designers Workhop (GDW). Den här versionen vet jag inte så mycket om faktiskt, jag har själv bara grundboken och 2 moduler. Det är ett spel som i grund och botten är väldigt enkelt och de flesta slag är baserade på 2D6. Det finns regler för hur man skapar egna världar, rymdskepp.
Den andra versionen kom -87 och heter MegaTraveller. Det här är den jag kan mest om och den versionen jag tycker är bäst. MegaTraveller och Traveller är fortfarande väldigt lika man har bara sammanställt materialet hitils lagt till ett bättre "task system". Båda känns väldigt genomtänkta. Det är inte så mycket "space opera" som till exempel Star Wars.
Till MegaTraveller finns det dessutom en skapligt väl definerad spelvärld. Där finns "The spinward Marches" som är i utkanten av det stora Imperiet, i den här det gränsar mot 2 andra Imperier.
Den tredje utgåvan heter "Traveller the new era" och är nog den sämsta av versionerna. Då använt samma system som andra utgåvan av "Twilight 2000". Det systemet har enligt mig stora brister. Kort där efter la man ned GDW.
Marc W. Miller har sedan dess sålt nytryck av första versionen av Traveller på en hemsida. Det har även snackats om en version 4... Mer än så vet inte jag.
Steve Jackson Games ger på license ut Traveller Universe böcker till GURPS, och intressant är att Loren K. Wiseman, en av grundarna till GDW och en personlig vän till Marc är line editor för Traveller under GURPS. Jag har själv några moduler och tycker de är ytterst välskrivna. Innehåller inte så mycket fluff som jag tycker många rpg moduler innehåller nu för tiden.
Marc W. Millers sida.
GURPS Traveller
Hoppas det räcker... Annars är det bara att fråga vidare. Observera också att det är personliga åsikter ovan.
/Honken - Stor Traveller/MegaTraveller fan...