Nekromanti Vill veta vilka böcker/diverse jag behöver köpa!

Efreet

Veteran
Skulle någon kunna säga mig vilka böcker jag behöver i början för att kunna spela D&D. Eller om det finns något paket eller något. Affären jag kommer att köpa ifrån efter att någon svarat är Science-Fiction Bokhandeln i Stockholms gamla stad. Och jag vill gärna ha den nyaste versionen eller den som det släpps böcker till.

Jag vet vad jag vill ha men inte vad böckerna heter . Så jag skriver en lista så får ni svara på vad böckerna heter.

1. Regelbok.
2. Om det finns typ Spelarens handbok och DM's handbok eller nåt.
3. Ett eller ett par bra äventyr som vi kan börja med. (Helst inga jättekampanjer.
4. Mera grejer jag måste köpa för att kunna spela (har spelat ett annat rollspel förut så har rätt så mycket T20 och så vidare).

Tacksam för svar.

chrull

Stockholm Kartell
De tre grundböckerna heter Players Handbook, Dungeon Masters Guide och Monster Manual

Utan PH har du inga regler. Utan DMG har du inga magiska föremål eller regler för prestigeklasser. Utan MM har du inga monster.

PH är väl den enda bok du inte kan vara utan men jag rekomenderar alla tre böcker, har du bara råd med en eller två så tycker jag du ska köpa dem i ordningen PH, MM och sist DMG.

Sen måste du avgöra om du vill spela med en egen värld eller en att du köper. Ska du köpa så är det bra om du köper grunden till den världen. Campaign Setting brukar de heta.

Vill du veta mer om de olika världarna rekommenderar jag att du säker på Settings, Världar eller liknande på det här forumet...

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!
Till sommaren kommer det nya versioner av grundböckerna (PH, DMG och MM), så det kanske finns anledning att vänta...

Till dess kan du ju läsa in dig på reglerna på svenska (se länken nedan).

/Mikael

Efreet

Veteran
Ok men då har jag lite frågor.

1. Uppskattat pris på PH DMG och MM.
2. Om nån skulle kunna nämna en "bra värld"?
3. Kan man då köpa äventyr till den världen? Om man kan, behöver man då en Monster Manual? För står inte monstrena i äventyret då?
4. Prövade någon slags D&D-simulator på Wizards of the Coasts hemsida. Verkade som att man skulle ha massor med symboler och bilder och så. Är det här en gamlare utgåva eller?

EDIT: Läste längre ner på forumet om Planescape:Torments värld. Betyder det då också att det finns en Forgotten Realms-värld? Om det finns, isåfall hur bra är den och hur många äventyr och annat släpps till den världen?

DanielSchenström

Swashbuckler
1. 300 kr styck.

2. Forgotten Realms (ytterligare en bok på 450kr). Den gillas av många.

3. Jupp, det finns. Finns även standardäventyr som passsar alla världar. Man behöver ändå MM då monstrena inte brukar vara mer än några värden i äventyren.

Efreet

Veteran
Ok men sista frågan då... innan jag förmodligen inhandlar med fina julpengar: Är det här bättre än den svenska? För jag är rätt så trött på att det nästan aldrig släpps prylar till DOD6 och att D&D verkar vara mäktigare pga mer valmöjligheter i karaktärsuppbyggning (yrken) och så vidare.

DanielSchenström

Swashbuckler
Svenska DoD är helt annorlunda än D&D, det är helt olika spel även om de fförkortas relativt lika. Det finns väldigt mycket mer material av alla sorter till D&D än DoD. Dina pengar är säkert spenderade. Titta in på www.hobbyspel.com och se om de har böckerna begagnat vilket blir billigare.

Efreet

Veteran
Dina pengar är säkert spenderade
Ja, det är ju därför jag ska köpa efter jul när jag fått pengar.

Nu tänker inte jag svara mer på det här för jag har redan bestämt mig. Nu = Punkt Slut.

Duddmannen

Hero
1. Players Handbook och Dungeon Masters Guide. Båda behövs för att kunna spela men just Dungeon Masters Guide (DMG) behöver man egentligen bara ett exemplar av i en given spelgrupp. Players Handbook (PHB) är praktiskt att ha ett exemplar av per spelare, men det absolut inget krav.
Versioner är svårt att säga. Enligt Wizards hemsida kommer det en nyutgåva av just PHB "inom kort" vilket kan betyda allt från en till tolv månader. Egentligen spelar det inte så stor roll. Köp den PHB och DMG som finns inne och ladda sedan ner gratis FAQ och Errata från Wizards hemsida.

2. Dessa är alltså PHB och DMG enligt ovan. Möjligen skulle man kunna inkludera Monstrous Manual (Monsterboken) men det är inte helt nödvändigt.

3. Ett ord: INTERNET. Det finns gott om riktigt bra äventyr att ladda ner gratis. Kolla t ex på Wizards egen sida.

4. En T20 per spelare, en till spelledaren, ett antal vardera av T4, T6, T8, T10 och T12 kan behövas. I allmänhet fler T6:or, T8:or och T4:or än andra tärningar, men det märker ni nog efter ett tag.

karaktärsblad: gratis från internet
nya monster, platser och föremål: gratis från internet

Wizards hemsida: Wizards D&D

Massor av gratisstuff: Dungeon Masters haven

Mer gratisstuff: EN World

Enjoy!

/Duddmannen

humongos

Veteran
Kommer inte kärnböckerna i reviderad upplaga snart

...Isf kan det vara idé att vänta lite.