Med tanke på hur upprörda folk kan bli över tanken på krutvapen i Eon (se följande länk), samt att det snart är jul , tänkte jag här bistå med ett litet pedagogiskt exempel på de hemskheter man kan skapa med hjälp av Eons magisystem - garanterat utan krutliknande tillsatser.
Det enda "o-Eonska" som är med här är från andra rollspel och då handlar det om diverse matematiska formler. Annars handlar det om diverse nedslag i våran verklighet (i jämförande syfte). En del översättningar är gjorda i all hast - kommentera gärna om ni tycker att matten/fysiken inte stämmer (betänk dock att man är samhällsvetare i grunden - använd enkla ord).
En luftpistol
Lite research i min finfina modul "Fire, Fusion & Steel" till SF-spelet Traveller ger följande formler för Gaussvapen:
E = (0,5MV^2) / 1000, där E: "muzzle energy" metallprojektilens energi när den lämnar mynningen, M: projektilens massa i gram, V: mynningshastigheten i meter/sekund
Short Range = (kvadratroten av E) x Cm, där Cm är en konstant som beskriver effekten av att vapnet har enhands- (0,5) eller tvåhandsfattning (1,6).
Lite research på nätet ger sedan följande info om tunga armborst:
"Mynningshastigheten" verkar i de flesta fall ha legat på 40-42 m/s, ungefär samma som en långbåge faktiskt.
Skäktans vikt verkar ha legat kring 30g, alltså hälften av den vikt som anges i Eon.
Ett tungt armborst med Eonvikt på skäktan har alltså följande mynningsenergi (muzzle energy):
E = (0,5 x 66,7 x 42^2) / 1000,
E = 58,8 joule, avrundat till 59 joule
Formeln för att räkna ut vapnets skada i FF&S bygger helt på mynningsenergi (muzzle energy):
D = (kvadratroten av E) / 15.
Armborstets räckvidd på kort avstånd (det lägsta i Traveller) blir därför:
SR = (kvadratroten av 59) x 1,6 (för tvåhandsvapen)
SR = 12,3 meter, avrundat till 12 (faktiskt inte så långt från Eons 10m!)
Vad har då detta med luftpistolen att göra, hör jag er kvida?
Jo, eftersom skadan bygger helt på mynningsenergin vill vi uppnå en mynningsenergi för vår luftpistol som är samma 59 joule som för armborstet.
Effekten ’Vind’ beskriver inte vindhastighet i m/s, men det gör SMHI. Orkanstyrka enligt SMHI är 32 m/s och upp. Enligt S&P är dock vindstyrka 12 lika med orkanstyrka (om jag inte missminner mig), alltså kan vi använda formlerna ovan och sedan konvertera till Eonsk vindstyrka och så få reda på hur många filament som behövs till ’Vind’-effekten.
Vi förutsätter att vi vill ha mindre och lättare pilar till luftpistolen, ca en fjärdedel av vikten för en Eonskäkta (16,7g). Formlerna ser då ut så här:
59 = (0,5 x 16,7 x V^2) / 1000
1066 = V^2
V = 84 m/s
84 m/s = 2,6 ggr orkanstyrka, eller i Eonsk vindstyrka ca 32! Vi behöver alltså 32 filament i effekten ’Vind’ för att få ett vapen med samma slagkraft som ett tungt armborst. Lite väl magstarkt kanske.
Vad göra? Jo, vi förlitar oss naturligtvis på tunneleffekten! Lite mer research på nätet indikerar att när vind pressas in i en tunnel så ökar vindhastigheten proportionerligt mot hur mycket tunneln smalnar. Om tunneln smalnar i proportionerna 10:1 ökar vindhastigheten 10 ggr!
Om vi bygger våran luftpistol så den liknar en gammal hårtork eller en revolver så har vi då först en kammare där vinden alstras. Vinden pressas sedan ut genom ett smalt rör - loppet på vapnet. Diametern på loppet är dock bara ca en tiondel av kammarens, så för att uppnå en Eonsk vindstyrka 32 vid mynningen räcker det med en magnitud 3 vindeffekt! Genom att förändra proportionerna kammare:lopp till 16:1 kan vi dessutom sänka magnitudkravet ytterligare till 2 om vi vill...
Designdata för luftpistolen ser ut så här:
Luftpistol [3]
Klass: Demoniskt aggregat ca 16
Svårighet: Ob3T6
Antal laddningar: Obegränsat
Varaktighet: Temporär.
Aktiveringsvillkor: Nått enkelt...
Funktion: Ett magiskt avståndsvapen som skjuter små metallpilar (ca 15-16g vikt). Pilarna liknar annars pilarna som används i ett blåsrör. Effekten ’Vind’ vävs i en kammare längst bak i vapnet och pressas sedan ut genom ett stålrör.
SR enligt FF&S-formeln blir 3,8m (för ett enhandsvapen), avrundat till 4m. På det hela taget alltså ca en tredjedel av ett tungt armborsts räckvidd.
Räckvidd: 4-16-33-75 (eller 5-15-35-75m för att förenkla det hela.)
Skada: Tekniskt sett samma som för ett tungt armborst, men jag sänker skadan till ett lätt armborsts för att kompensera eventuella brister i uträkningen. Alltså: 5T6/4T6/3T6/2T6 (tänk er sedan dessa pilar med t ex effekterna ‘Skärpa‘ eller ‘Explosion‘ som engångsförtrollning...)
STYK, BRYT, vikt osv hoppar vi över så länge.
Tadaa! Ett stycke fullt användbar och ganska elak luftpistol - vem tusan behöver krutvapen!
/Rax, uppblåst
Det enda "o-Eonska" som är med här är från andra rollspel och då handlar det om diverse matematiska formler. Annars handlar det om diverse nedslag i våran verklighet (i jämförande syfte). En del översättningar är gjorda i all hast - kommentera gärna om ni tycker att matten/fysiken inte stämmer (betänk dock att man är samhällsvetare i grunden - använd enkla ord).
En luftpistol
Lite research i min finfina modul "Fire, Fusion & Steel" till SF-spelet Traveller ger följande formler för Gaussvapen:
E = (0,5MV^2) / 1000, där E: "muzzle energy" metallprojektilens energi när den lämnar mynningen, M: projektilens massa i gram, V: mynningshastigheten i meter/sekund
Short Range = (kvadratroten av E) x Cm, där Cm är en konstant som beskriver effekten av att vapnet har enhands- (0,5) eller tvåhandsfattning (1,6).
Lite research på nätet ger sedan följande info om tunga armborst:
"Mynningshastigheten" verkar i de flesta fall ha legat på 40-42 m/s, ungefär samma som en långbåge faktiskt.
Skäktans vikt verkar ha legat kring 30g, alltså hälften av den vikt som anges i Eon.
Ett tungt armborst med Eonvikt på skäktan har alltså följande mynningsenergi (muzzle energy):
E = (0,5 x 66,7 x 42^2) / 1000,
E = 58,8 joule, avrundat till 59 joule
Formeln för att räkna ut vapnets skada i FF&S bygger helt på mynningsenergi (muzzle energy):
D = (kvadratroten av E) / 15.
Armborstets räckvidd på kort avstånd (det lägsta i Traveller) blir därför:
SR = (kvadratroten av 59) x 1,6 (för tvåhandsvapen)
SR = 12,3 meter, avrundat till 12 (faktiskt inte så långt från Eons 10m!)
Vad har då detta med luftpistolen att göra, hör jag er kvida?
Jo, eftersom skadan bygger helt på mynningsenergin vill vi uppnå en mynningsenergi för vår luftpistol som är samma 59 joule som för armborstet.
Effekten ’Vind’ beskriver inte vindhastighet i m/s, men det gör SMHI. Orkanstyrka enligt SMHI är 32 m/s och upp. Enligt S&P är dock vindstyrka 12 lika med orkanstyrka (om jag inte missminner mig), alltså kan vi använda formlerna ovan och sedan konvertera till Eonsk vindstyrka och så få reda på hur många filament som behövs till ’Vind’-effekten.
Vi förutsätter att vi vill ha mindre och lättare pilar till luftpistolen, ca en fjärdedel av vikten för en Eonskäkta (16,7g). Formlerna ser då ut så här:
59 = (0,5 x 16,7 x V^2) / 1000
1066 = V^2
V = 84 m/s
84 m/s = 2,6 ggr orkanstyrka, eller i Eonsk vindstyrka ca 32! Vi behöver alltså 32 filament i effekten ’Vind’ för att få ett vapen med samma slagkraft som ett tungt armborst. Lite väl magstarkt kanske.
Vad göra? Jo, vi förlitar oss naturligtvis på tunneleffekten! Lite mer research på nätet indikerar att när vind pressas in i en tunnel så ökar vindhastigheten proportionerligt mot hur mycket tunneln smalnar. Om tunneln smalnar i proportionerna 10:1 ökar vindhastigheten 10 ggr!
Om vi bygger våran luftpistol så den liknar en gammal hårtork eller en revolver så har vi då först en kammare där vinden alstras. Vinden pressas sedan ut genom ett smalt rör - loppet på vapnet. Diametern på loppet är dock bara ca en tiondel av kammarens, så för att uppnå en Eonsk vindstyrka 32 vid mynningen räcker det med en magnitud 3 vindeffekt! Genom att förändra proportionerna kammare:lopp till 16:1 kan vi dessutom sänka magnitudkravet ytterligare till 2 om vi vill...
Designdata för luftpistolen ser ut så här:
Luftpistol [3]
Klass: Demoniskt aggregat ca 16
Svårighet: Ob3T6
Antal laddningar: Obegränsat
Varaktighet: Temporär.
Aktiveringsvillkor: Nått enkelt...
Funktion: Ett magiskt avståndsvapen som skjuter små metallpilar (ca 15-16g vikt). Pilarna liknar annars pilarna som används i ett blåsrör. Effekten ’Vind’ vävs i en kammare längst bak i vapnet och pressas sedan ut genom ett stålrör.
SR enligt FF&S-formeln blir 3,8m (för ett enhandsvapen), avrundat till 4m. På det hela taget alltså ca en tredjedel av ett tungt armborsts räckvidd.
Räckvidd: 4-16-33-75 (eller 5-15-35-75m för att förenkla det hela.)
Skada: Tekniskt sett samma som för ett tungt armborst, men jag sänker skadan till ett lätt armborsts för att kompensera eventuella brister i uträkningen. Alltså: 5T6/4T6/3T6/2T6 (tänk er sedan dessa pilar med t ex effekterna ‘Skärpa‘ eller ‘Explosion‘ som engångsförtrollning...)
STYK, BRYT, vikt osv hoppar vi över så länge.
Tadaa! Ett stycke fullt användbar och ganska elak luftpistol - vem tusan behöver krutvapen!
/Rax, uppblåst