Nekromanti Vinflaska

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Jag sitter och bygger ett program, och behövde en symbol/ikon till programmet.

På teknikalese: Det är ett program för att hålla reda på "bottles" (separata låtsas-windowsinstallationer) till Wine.

Jag tänkte mig en slutprodukt bestående av tre vinflaskor ståendes på en bricka.


Jag tog givetvis detta som ett tillfälle att pilla med ett program jag inte hållit på med så mycket förut; nämligen Inkscape. Jag använde den här bilden för att få en hyfsad kontur på själva flaskan, resten är frihand.

Jag är väl hyfsat nöjd; kändes relativt OK för att vara resultatet av nån timmes jobb i ett ovant program. Jag kommer nog att använda Inkscape fler gånger; det är open source och kan mäta sig med Illustrator på de flesta områden jag bryr mig om...
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
w176 said:
Snyggt och stilrent. Jag misstänker att det är det du vill ha, men vill du ta "glasigheten" ett steg till så skulle du komma långt med ett par mörka skuggor där glaset är tjockare och bryter en form, och de ljusdagar som följer med skuggorna. Som här:
Typ, mörka gradienter längs kanterna och lite ljusare mot mitten?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jo och ganska skarpa snabba övergångar. Speciellt varän tjockleken varierar. En del an glasigheten är att det är ojämt och lite slumpmässigt också.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Åh. En sak jag mindes sent. Arbetar man på glas eller metall eller vätske effekter kommer de -aldrig- se rätt ut för en själv. Hjärnan ser igenom det. Spegelvända det eller vända det upp och ner kan delvis fixa det men det bästa är att ha en andra part som man kan fråga om det ser rätt ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Mycket bra tips! Ska minnas för framtiden. Det här är ju tänkt att bli en liten ikon/bild som som allra mest kommer att vara typ 128x128 pixlar, och då inkluderar det tre såna här flaskor plus en bricka under... Så jag vet inte hur mycket detaljarbete jag ska lägga ner =)

Har experimenterat lite mer, men fick det inte riktigt att funka. Lärde mig dock hur man gör objekt suddiga i Inkscape, så helt förlorad var tiden inte =)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Mycket bra tips! Ska minnas för framtiden. Det här är ju tänkt att bli en liten ikon/bild som som allra mest kommer att vara typ 128x128 pixlar, och då inkluderar det tre såna här flaskor plus en bricka under... Så jag vet inte hur mycket detaljarbete jag ska lägga ner =)
Förståeligt, men en sak som vore skönt om du tog dig tid till, som jag tror gör stor skillnad i relation till insatsen: klona inte flaskorna på brickan, åtminstone inte glaseffekterna! Gör effekterna hur enkelt du vill, men gör dem separat på varje flaska.
 
Top