Nekromanti VINIT-konstigheter?

Phelan

Hero
Jag börjar bli mer och mer tveksam till hur VINIT-reglerna funkar, så jag tänkte lägga fram några av problemen jag ser med det så kanske folk antingen kan komma med synpunkter på förbättringar eller om man älskar VINIT som det är försvara det och påpeka om jag missat något väsentligt i dess funktion.

Situation A
Drängarna Bill och Bull hamnar i slagsmål på logdansen. Ingen av dem är någon hejare på att slåss, så vi kan ge dem båda 5 i VINIT. Efter att ha dansat runt lite får Bill initiativet och blir anfallare. Bill kör med normala anfall hela tiden så det blir inga modifikationer när Bull ska försöka ta initiativet från Bill. Men Bull med sina 5 i VINIT har väldigt liten chans att någonsin återta initiativet (slå 5 eller lägre med Ob3T6) så han kommer förmodligen stå och få ta emot hela tiden av Bill trots att de båda är lika kassa på att slåss.

Situation B
Fäktmästaren slåss mot en vanlig soldat men båda har tekniken Utfall. Fäktmästaren har 15 i VINIT och den vanlige soldaten 9. Rimligtvis kommer fäktmästaren få initativet men utan att denne använder sig av snabba anfall så har den vanlige soldaten riktigt goda chanser att med Ob2T6 återta initiativet efter varje runda. Så trots att fäktmästaren är betydligt mer rutinerad lär det bli en fram-och-tillbaka-strid när fäktmästaren egentligen borde ha goda chanser att hela tiden hålla VINIT mot soldaten.

Problemet som jag ser det - vid låga eller höga värden på VINIT blir systemet väldigt konstigt och tappar mycket av sin charm. Jag har funderat lite på ett relativt system istället, men har inte kommit på något bra sätt som samtidigt behåller det nuvarande systemets charmigheter i form av snabba- och kraftfulla anfall, modifikationer för vapenlängd osv.

Synpunkter och förslag?

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
I fallet med drängarna så kan ju försvararen göra ett motanfall. Om anfallaren då gör en försvarsmanöver blir han automatiskt försvarare. Blir bägge försvarare ska striden öppnas igen.

Pendragon

Swashbuckler
Tja... då får han svårare att anfalla, vilket gör att den andra drängen kan våga chansa på fler motanfall, etc, etc.

Alltså, det finns fler sätt än vinit för att få initiativet.

Dr Ikusha

Veteran
När det gäller exemplet me drängarna tycker jag inte att det är något fel. Det ÄR svårt att återta initiativet. Det bästa sättet är oftast att ta någon smäll och slå tillbaks istället för att försvara sig, alltså att göra ett motanfall. (om båda är kassa på att slåss lär ingen av dom göra mer än en eller max två handlingar ändå, och om anfallaren ändå gör en försvarsmanöver är risken att han misslyckas stor.)

Problemet ligger nog mycket i att man försöker beskriva slagsmål med samma regler som man besktiver fäktning mellan två vapen mästare. Det finns en hel värld av skillnad där emellan, så ett system kommer att halta lite i extremerna.

Att det blir LITE av en fram-och-tillbaka-strid mellan vapenmästaren och soldaten hade inte varit något större fel det heller i min mening. Även om vapen mästaren är den skickligare så är soldaten tillräckligt erfaren för att ge honom en match. Visst borde det kanske vara lite svårare än Ob2T6 mot 9, men man kanske skulle lägga till att om båda har tekniken utfall så går anfallaren inte på det så att säga, och svårigheten blir Ob3T6.

Shulger

Veteran
Si och skador spelar ju oxå en viss roll. Men jag håller med dig.

För övrigt är Eons strids regler orealistiska och konstiga.
Fast jag skulle inte kunna göra bättre.

Phelan

Hero
Men det är inkonsekvensen som stör mig. Om det är två jämbördiga kämpar med rutin (dvs hyfsat VINIT) så kommer initiativet växla, men om två jämbördiga kämpar utan rutin (låg VINIT) slåss kommer en hålla initiativet hela tiden om ingendera försöker sig på någon specialare...

Mvh / Phelan

Erk

Veteran
Glöm inte Insikt

I situation B speglas skillnaderna mellan fäktmästaren och soldaten av deras respektive Insiktschanser (om man kör med den regeln). Mästaren har högre stridsvana och därför större möjlighet att slå under sin Insiktschans, vilket minskar soldatens chans att återta initiativet.

Erik

Dr Ikusha

Veteran
Ja, det var just det som jag ansåg vara ganska realistiskt. Det är just motanfallsmanövern som är nyckeln. Om man är dålig kommer det att krävas att man tar en risk och öppnar sig (dvs gör ett motanfall) för att på så sätt tvinga den andre att försvara sig och gå på defensiven (vinna initiativet), men är man däremot rutinerad kan man tvinga den andre att försvara sig utan att ta några sådana risker (högre VINIT och insikt). När man HAR initiativet finns det inte lika mycket man kan göra förutom att pressa den andre så hårt att han är tvungen att försvara sig hela tiden och på så vis aldrig ge honom en chans att "komma in i matchen" (snabba anfall och insikt).
Däremot kan man ju undra om inte styrkan borde påverka SI på vapnet? En gigantisk trukh som hanterar tvåhandssvärdet som om det vore en värja borde ju ha högre SI än riddaren som precis klarar STY-kravet... Fast fler regler är väl inte vad som behövs i Eons stridssystem direkt...

Phelan

Hero
Jag förstår ditt resonemang och ser en poäng i det. Men om den andre killen är lika sopig som en själv så borde hans inkompetens spela in så att det blir lättare att återta inititiativet. Men uppenbarligen är det ingen annan än jag som ser ett problem med VINIT i nuläget så jag får väl lösa det själv, har redan ändrat så mycket i stridssystemet så lite till gör inget.

Mvh / Phelan

Två förslag.

Skippa alla stridskonster. Löser problemet med utspel.

När två dåliga kämpar möts (färdigheter på max 10) så kommer de dessutom att missa hela tiden, fast den andre inte vet hur man flyttar på sig. Jag använder mig då av regeln att alla deras handlingar bli ob2T6 från början. De är lika kassa, så båda får en chans att göra nåt vettigt. Fungerar utmärkt. VINIT blir då också ob2T6....så, alla dina problem lösta.

Phelan

Hero
Vi kör bara med ett urval av stridsteknikerna, men utspel och rappt utfall finns bland de vi använder. Sen tycker jag inte att utspel är ett problem, allt som gör det lite lättare att ta initiativet tycker jag är positivt, det är svårt som det är.

Det andra förslaget är förvisso ganska elegant, men som alla andra påpekanden och förslag så är det bara ett sätt att kringgå huvudproblemet istället för att försöka lösa det. Nåväl, har satt ihop en egen variant där skillnaden i VINIT påverkar slaget, får se hur den funkar efter några spelmöten.

Mvh / Phelan

marcuslinder

Veteran
Varje grupp har väl en hel del husregler. Vi har löst VINIT så här:

Öppna striden: Precis som vanligt - oftast Ob3t6 vs. Ob3t6, högst effekt vinner.

Vinna tillbaka initiativet: Vid varje ny rundas början slår både attackeraren och försvararen ny VINIT, men försvararens VINIT är -Ob1t6 lättare. Dvs. oftast slår attackeraren sin VINIT med Ob3t6 och försvararen sin med Ob2t6, högst effekt vinner. Misslyckas båda hamnar man på öppningsavstånd.

Detta ger förvisso än mer tärningslag till ett system som redan kräver omkring 50 st per 4 sekunder i en rejäl strid, men det löser problemen som du beskrev i A och B.