Jag börjar bli mer och mer tveksam till hur VINIT-reglerna funkar, så jag tänkte lägga fram några av problemen jag ser med det så kanske folk antingen kan komma med synpunkter på förbättringar eller om man älskar VINIT som det är försvara det och påpeka om jag missat något väsentligt i dess funktion.
Situation A
Drängarna Bill och Bull hamnar i slagsmål på logdansen. Ingen av dem är någon hejare på att slåss, så vi kan ge dem båda 5 i VINIT. Efter att ha dansat runt lite får Bill initiativet och blir anfallare. Bill kör med normala anfall hela tiden så det blir inga modifikationer när Bull ska försöka ta initiativet från Bill. Men Bull med sina 5 i VINIT har väldigt liten chans att någonsin återta initiativet (slå 5 eller lägre med Ob3T6) så han kommer förmodligen stå och få ta emot hela tiden av Bill trots att de båda är lika kassa på att slåss.
Situation B
Fäktmästaren slåss mot en vanlig soldat men båda har tekniken Utfall. Fäktmästaren har 15 i VINIT och den vanlige soldaten 9. Rimligtvis kommer fäktmästaren få initativet men utan att denne använder sig av snabba anfall så har den vanlige soldaten riktigt goda chanser att med Ob2T6 återta initiativet efter varje runda. Så trots att fäktmästaren är betydligt mer rutinerad lär det bli en fram-och-tillbaka-strid när fäktmästaren egentligen borde ha goda chanser att hela tiden hålla VINIT mot soldaten.
Problemet som jag ser det - vid låga eller höga värden på VINIT blir systemet väldigt konstigt och tappar mycket av sin charm. Jag har funderat lite på ett relativt system istället, men har inte kommit på något bra sätt som samtidigt behåller det nuvarande systemets charmigheter i form av snabba- och kraftfulla anfall, modifikationer för vapenlängd osv.
Synpunkter och förslag?
Mvh / Phelan
Situation A
Drängarna Bill och Bull hamnar i slagsmål på logdansen. Ingen av dem är någon hejare på att slåss, så vi kan ge dem båda 5 i VINIT. Efter att ha dansat runt lite får Bill initiativet och blir anfallare. Bill kör med normala anfall hela tiden så det blir inga modifikationer när Bull ska försöka ta initiativet från Bill. Men Bull med sina 5 i VINIT har väldigt liten chans att någonsin återta initiativet (slå 5 eller lägre med Ob3T6) så han kommer förmodligen stå och få ta emot hela tiden av Bill trots att de båda är lika kassa på att slåss.
Situation B
Fäktmästaren slåss mot en vanlig soldat men båda har tekniken Utfall. Fäktmästaren har 15 i VINIT och den vanlige soldaten 9. Rimligtvis kommer fäktmästaren få initativet men utan att denne använder sig av snabba anfall så har den vanlige soldaten riktigt goda chanser att med Ob2T6 återta initiativet efter varje runda. Så trots att fäktmästaren är betydligt mer rutinerad lär det bli en fram-och-tillbaka-strid när fäktmästaren egentligen borde ha goda chanser att hela tiden hålla VINIT mot soldaten.
Problemet som jag ser det - vid låga eller höga värden på VINIT blir systemet väldigt konstigt och tappar mycket av sin charm. Jag har funderat lite på ett relativt system istället, men har inte kommit på något bra sätt som samtidigt behåller det nuvarande systemets charmigheter i form av snabba- och kraftfulla anfall, modifikationer för vapenlängd osv.
Synpunkter och förslag?
Mvh / Phelan