Slå VINIT bara vid öppningsslaget...jag föklarar
Ditt förslag till att snabba upp striderna tar bort en stor del av slumpen i själva VINIT-skedet. Den som har bra värde på VINIT kommer hela tiden att vinna VINIT-slaget vilket skapar obalans.
Men jag håller definitivt med om att VINIT-slagen i Eon tar mycket tid ibland. Därför har jag tagit mig friheten att ändra lite i grundreglerna. Ändringen i stort består i att jag har tagit bort VINIT slaget vid involverad strid. Det betyder att man endast behöver slå VINIT slag vid stridens öppnande.
Men hur motivera jag då denna ändring. Genom att låta försvararens sista försvarsslag fungera som VINIT-slag på liknande sätt som INSIKT så har du kvar slumpen i VINIT-slaget trots att du tar bort det. Att det sedan ur en synvinkel blir mer realistikt är inte heller helt fel. För missar man sitt försvarsslag så är ju chansen större att man också inte lyckas vinna tillbaka initiativet.
<B>VINIT</B>
VINIT är till för att definiera vem som är anfallare respektive försvarare. Initiativet ligger kvar hos den som vann det ända tills försvararen lyckas vinna tillbaka initiativet.
För att försvararen ska vinna tillbaka initiativet måste försvararens sista försvarsslag vara under eller lika med ett speciellt värde ’Vinna Initiativ’ som förkortas VINIT. Detta värde beräknas enligt: (RÖR/2 + Stridsvana)/2. Som regel har VINIT-värdet beräknats då rollpersonen skapades.
Om försvararens sista försvarsslag är under eller lika med försvararens värde på VINIT vinner försvararen initiativet och blir anfallare nästa runda.
Svårigheten för VINIT modifieras som vanligt när striden öppnas. När sedan försvararen ska vinna tillbaka initiativet modifieras försvararens chanser efter vilken manöver anfallaren utförde rundan innan. På detta sätt ökar både chanserna att försvara sig och vinna tillbaka initiativet parallellt. Ett kvickt anfall t.ex. är ju svårt (Ob4T6) att parera vilket också höjer svårigheten på VINIT-slaget.
Om anfallaren avstår från att göra några anfallsmanövrar måste försvararen i vilket fall som helst vinna tillbaka initiativet genom att komma under VINIT
I numerärt underläge respektive överläge representeras svårighetsökningen på VINIT med att försvararen med stor säkerhet blir tvungen att göra flera försvarsslag vilket höjer svårigheten att vinna tillbaka initiativet.
<I>Exempel:
Léaram alven Limerk Connori blir överraskad i en mörk gränd av En rånare beväpnad med påk. Limerk är
överraskad och får därför +Ob1T6 på sitt VINIT-slag. Limerk misslyckas och blir försvarare. Rånaren slår
mot Limerk med sin knölpåk. Limerks försvarsslag lyckas och är under hans värde på VINIT. Alltså blir
Limerk anfallare nästa runda. Andra rundan väljer Limerk att slå till rånaren snabbt. Rånaren får +Ob1T6 på
att undvika och lyckas men slaget var högt över skurkens värde på VINIT. Tredje rundan väljer Limerk att slå
till två gånger snabbt. Rånaren undviker bara en gång med svårigheten Ob4T6 och misslyckas, slaget är inte
heller under VINIT. Båda Limerks slag träffar och nästa runda vänder skurken och flyr vilket ger Limerk
chans att slå honom i ryggen. Men Limerks heder tillåter inte det så han låter skurken löpa.</I>
<B>De olika faserna</B> (Grundboken s 106)
Redogörelsefas
Försvararen väljer manöver (ev. i hemlighet)
Anfallaren väljer därefter manöver
Manöverfas
Förflyttning för samtliga deltagare
Anfallaren slår för manöver
Anfallaren kontrollerar insiktschans [Frivillig regel]
Försvararen slår för manöver
Försvararen kontrollerar insiktschans [Frivillig regel]
Försvararen kontrollerar VINIT
Slutfas
Anfallare respektive försvarare definieras
<B>De avancerade stridsreglerna</B>
Snabbhetsindex [Frivillig regel] (Grundboken s 113)
Modifikationerna för VINIT appliceras bara på försvarsslaget enligt nedstående tabell.
SI-förhållande Modifiering på försvarsslaget
Högre snabbhetsindex -Ob1T6
Lägre snabbhetsindex +Ob1T6*
Lika snabbhetsindex ±0
* Gäller ej då båda öppnar striden.
Kroppsställning [Frivillig regel] (grundboken s 116)
Bortse bara från VINIT modifikationerna i involverad strid, enda skillnaden är att pareringar och blockeringar inte ger någon svårighetsökning när det gäller att vinna tillbaka initiativet.
Raserianfall [Frivillig regel] (grundboken s 118)
Bortse från VINIT modifikationen vid involverad strid. Modifikationen på –Ob1T6 på VINIT-slaget gäller bara vid öppningsslagen.
<B>Stridstekniker</B>
Utspel (OBS! här ingen automatisk teknik)
Tekniken går ut på att försvararen riktar in sig helt på försvar som sedan följs av ett kvickt anfall med syftet att
ta över initiativet i underläge. Man har altid en nivå lättare (-Ob1T6) att försvara sig mot motståndarens anfall. Men man får däremot inte välja motanfall som manöver. Lyckas försvaret vinner försvararen tillbaka initiativet och måste nästa runda välja ett kvickt anfall. Misslyckas anfallet tar försvararen skada som vanligt och förlorar samtidigt initiativet.
Tekniken kan ej användas när en strid öppnas
Ovan är bara ett förslag. Jag har dock speltestat det ett tag och tycker att det fungerar riktigt bra.
- Jonas
<A HREF="
http://home.swipnet.se/circle" target="_new">
http://home.swipnet.se/circle</A>