Nekromanti Vinit.

zuntona

Swordsman
Jag har suttit och tänkt lite över reglerna i strid. Viniten är ju oerhört viktigt och det finns mängder av sätt man kan vinna den på. Men om man kör mot en snubbe som har ett lyfali svärd som har kvalitets egenskapen, Balanserad. (inte säker på att den heter det.)
Och ifall den snubbe har en lång erfarenhet av strid. Då har han hög stridsvana det vill säga hög vinit. Om han också har högt Rör då blir de ännu svårare. Man måste då ha tur för att få vinit från han och sen får man försöka ge han extra skador.
Lyckas man inte så har han i princip vunnit striden tack vare att han har varit i strid förr och hans vapen. Inte på att han är en skicklig krigare. När rollpersoner blir såna här personer så blir de svårt att skapa motståndare som utmanar dom ordentligt för att rollpersonen är så pass bra. Och om man gör en spelledarperson med höga värden klagar alla på att han måste ha slagit sen han va fem år typ. Detta stör mig ganska mycket så jag undrar om någon har nån bra lösning?

Nja, jag har inte stött på samma problem. Mina spelare brukar inte få reda på vad motståndarna har för värden, vilket gör det hela lite enklare. Du kan ju låta motståndaren ha bra värde i Insikt plus att han alltid gör snabba anfall; då har du -2 Obt6 på Vinitslagen för motståndaren. Du kan även låta motstånarna vara en person fler än rollpersonerna, så får motståndarna sammalagt -3Obt6 på Viniten. Detta borde väl räcka, eller?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Zippo

Veteran
hehe, jag vinner taktiken genom att få perfekt med skölden. får det väldigt ofta.

Annars kan man juh vara en Zorian munk, dom vinner man viniten lätt med om man har deras stridskonst.

Man gör bort sig så ofta att detta ska inte vara ett problem. Om en person är bättre, så gör det inget, låt honom vara bra. Det kan vara kul...anpassa berättelsen efter det, men gör inte folk bättre bara för att han är bra. om han nu blivit bra ska han kunna besegra ett par elakingar..:)

Mouja

Hero
Själv så brukar vi köra med VINIT som en [Frivillig regel] ... bara köra med VINIT för att se vem som öppnar striden.. det brukar fungera.. alla får slåss och alla blir nöjda och glada

Phelan

Hero
Finns väl inget som hindrar att vissa SLP får bakgrundsalternativ, som t ex Blixtsnabb reaktionsförmåga (VINIT -Ob1T6)...

/ Phelan

Staffan

Myrmidon
Lyckas man inte så har han i princip vunnit striden tack vare att han har varit i strid förr och hans vapen. Inte på att han är en skicklig krigare.
"[A]tt han har varit i strid förr" (alltså att han har hög stridsvana) betyder att han är en skicklig krigare.