Nekromanti VINIT

ejectXreject

Veteran
Okey, nu är risken att jag gör bort mig totalt, då jag inte har regelboken hemma och kan kontrollera att jag fattat allt rätt innan jag skriver det här. Men:

Jag har en (falsk)spelare som jag tänkt spela. Det enda vapnet jag valt att han ska kunna är dolk.. Tanken bakom det hela är att han ska kunna få fram sitt vapen snabbt och sedan hinna anfalla först. Dessutom är det ett diskret vapen.. Har han inte övertaget efter första rundan mot någon med t.ex. ett svärd så är situationen ganska allvarlig...

Problemet kommer i.o.m. VINIT som ligger på 5. Om båda drar vapen slås VINIT, som jag då har ganska stor risk att förlora om motståndaren har någon som helst stridsvana.. Tanken bakom karaktären är ju just att han ska hinna reagera fort som f*n..
Vilka obskyra husregler skall appliceras? :gremwink: Finns det något lämpligt sätt att betona att han är en djävel på att dra kniv?

Följdfråga: I tanken ovan var det tänkt att båda drar vapen samtidigt. Om däremot jag drar vapen först, kan man tänka sig att jag slår mot lämplig färdighet (RÖR, dolk eller vad man nu kan tänka sig..) och motståndaren slår på förslagsvis SYN för att se och hinna reagera innan det är försent?

/ejectXreject - som egentligen inte tycker om för mycket regler..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Om däremot jag drar vapen först, kan man tänka sig att jag slår mot lämplig färdighet (RÖR, dolk eller vad man nu kan tänka sig..) och motståndaren slår på förslagsvis SYN för att se och hinna reagera innan det är försent? "

Jag skulle föreslå ett slag mot stridsvana (för att stridsvana representerar förmågan att handla rationellt i strid).

"Finns det något lämpligt sätt att betona att han är en djävel på att dra kniv? "
Ja.
Har du Krigarens Väg ?
Skapa en ny stridskonst till din karaktär (vanlig eller ovanlig föreslås, prata med SL först dock så han godkänner det).
Låt stridskonsten innehålla tekniken snabbdragning, då har du vad du letar efter.

Andra praktiska tekniker att ha med en dolk är precisionsanfall, stick, och målpunkter, lönnmord. Ska du ha en vanlig stridskonst så får du iofs inte in mer än 2-3 tekniker.

Lycka till.

/Naug

Doda

Veteran
När man skapar rollpersonen finns det någonting i stil med "Snabba reaktioner" på tabellen för mentala egenskaper, som gör att rollpersonen alltid har -Ob1T6 på VINIT-slaget. Sen kan man ju använda anfallsvariationen "snabbt" för att behålla initiativet. Dessutom kommer ju din VINIT att öka med stridsvanan, så du kommer ju inte ha VINIT 5 för all evighet...

//Doda

Moghadein

Veteran
Re: Fingerfärdighet

Duger det att han drar kniven utan att motståndaren ser när han gör det.
Det finns nån frivilligregel för att överaska fienden. Den säger nåt i stil med att fienden skall vara helt omedveten om att ett anfall kan komma.

ejectXreject

Veteran
Jag hade en känsla av att Krigarens väg hade något med saken att göra :gremcrazy: Den var tyvärr slutsåld innan vi ens köpte regelboken...
Stridskonster finns ju dock ett kort kapitel om i reglerna, så det funkar nog till slut i a f.. Tekniken snabbdragning kommer jag inte ihåg att den fanns, men det borde inte vara så svårt att improvisera fram något i s f. Han som tagit på sig rollen som SL är ganska ny på den punkten, men jag borde kunna muta honom med något fint tills jag tar på mig SL-rollen igen :gremgrin: :gremblush:

Tack för hjälpen!

Se till att hugga folk i ryggen.

Visst får du fram ditt vapen fortare än andra, men uppenbarligen vet du inte hur man slåss på ett vettigt sätt, så när de andra får upp sina vapen rekomenderar jag att du springer.

Duddmannen

Hero
Påminner mig om dessa repliker... [OT]

ODO: -You would shoot an unarmed man in the back?!
GARAK: -Well, it is the safest way, isn't it?
:gremlaugh: