Nekromanti Virtuella tärningar

Mutanten

Hero
I min förra tråd så kritiserade jag de enligt min åsikt barnsliga bilderna i Mutant: År 0. Nu har turen kommit till de virtuella tärningarna. Jag vill inte ha virtuella tärningar i rollspelshobbyn. Inte ens om jag skulle få för mig att spela rollspel över nätet så vill jag använda mig av virtuella tärningar. Vad jag försöker säga är att jag inte tycker att några virtuella tärningar i världen kan slå den känsla som infinner sig när en spelare kastar en fysisk rollspelstärning som bara en riktig rollspelare kan.

Jag tror jag har sett ett plugin eller liknande till MapTool som innebär att MapTool läser av spelarnas fysiska tärningar via spelarnas webbkameror. Någon som känner till detta och som har testat pluginet IRP (In Real Play)?

Ett annat alternativ är så klart att alla spelare har två webbkameror var. En webbkamera som visar spelaren och en webbkamera som visar en "dice tray". Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar Skype/Hangouts/Roll20/MapTool med två webbkameror/spelare?

För övrigt undrar jag varför ingen har uppfunnit dofttärningar (jämför med doftradergummin) tex en röd T20:a som luktar jordgubb eller en svart T10 som luktar rök. En annan rollspelstärningsprodukt som jag inte har hittat på marknaden är en rökpipa som har ett piphuvud som är som en stor urgröpt T20:a. Hur har rollspelshobbyn kunnat utvecklas i 40 år utan att dessa saker har sett dagens ljus?

Snow

Swashbuckler
Om jag gör så du kan köpa en pipa med huvud som en T20, köper du den då? (jag vet inget om pipor men jag kan läsa på).
Den blir i rostfritt stål. Om du vill guldpläterad.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Snow;n85369 said:
Om jag gör så du kan köpa en pipa med huvud som en T20, köper du den då? (jag vet inget om pipor men jag kan läsa på).
Hmm... undrar om pipor i metall fungerar. Om godstjockleken bara är tillräcklig så borde den väl inte bli för varm i alla fall. Nån aning om vad den skulle landa på i pris? Och har du möjlighet att göra den i sån utformning att man kan sätta in ett sånt där vanligt pipskaft i den (ett sånt av bakelit eller vad det nu är) som kanske är lite snällare mot tänderna?

Mutanten

Hero
Snow;n85369 said:
Den ska vara handgjord, av briarwood och se ut som en T20:a. Hör av dig när du har en prototyp klar så ska jag ta mig en funderare på om jag har lust att börja röka för pipans skull.

Snow

Swashbuckler
Rymdhamster;n85372 said:
Hmm... undrar om pipor i metall fungerar. Om godstjockleken bara är tillräcklig så borde den väl inte bli för varm i alla fall. Nån aning om vad den skulle landa på i pris? Och har du möjlighet att göra den i sån utformning att man kan sätta in ett sånt där vanligt pipskaft i den (ett sånt av bakelit eller vad det nu är) som kanske är lite snällare mot tänderna?
Den ska vara handgjord, av briarwood och se ut som en T20:a. Hör av dig när du har en prototyp klar så ska jag ta mig en funderare på om jag har lust att börja röka för pipans skull.
Det kan ju hända att de leder bort värmen för effektivt eftersom de tydligen ska vara av trä. Kan ju vara gjord så att man sätter i en insats av trä där man eldar. Det går säkert att sätta på ett annat munstycke. Huvudet går nog på några hundringar.

Se här:
http://www.shapeways.com/product/J4...-with-decader?li=productGroup&optionId=792867

micke_p

Veteran
Mutanten;n85357 said:
För övrigt undrar jag varför ingen har uppfunnit dofttärningar (jämför med doftradergummin) tex en röd T20:a som luktar jordgubb eller en svart T10 som luktar rök.
Det är ju lysande. Du har ju just hittad på en ny nischad produkt som kan bli viral. Do it.

micke_p

Veteran
Mutanten;n85357 said:
Jag tror jag har sett ett plugin eller liknande till MapTool som innebär att MapTool läser av spelarnas fysiska tärningar via spelarnas webbkameror. Någon som känner till detta och som har testat pluginet IRP (In Real Play)?

Ett annat alternativ är så klart att alla spelare har två webbkameror var. En webbkamera som visar spelaren och en webbkamera som visar en "dice tray". Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar Skype/Hangouts/Roll20/MapTool med två webbkameror/spelare?
Jag har ingen erfarenhet av detta men jag är klart sugen på att testa. Det vore supernjas att kunna ha en kamera som är riktad mot tärningarna och sen ett program som läser av och "parsar" resultatet. Det jag har i åtanke är inte så mycket spel över nätet som datorstöd i spelandet. (Jag spawnar av en annan tråd för diskussion om detta.)

Mutanten

Hero
micke_p;n87045 said:
Jag har ingen erfarenhet av detta men jag är klart sugen på att testa. Det vore supernjas att kunna ha en kamera som är riktad mot tärningarna och sen ett program som läser av och "parsar" resultatet. Det jag har i åtanke är inte så mycket spel över nätet som datorstöd i spelandet. (Jag spawnar av en annan tråd för diskussion om detta.)
Det är den här typen av program jag söker. Här är ett liknande program (diceDetector.py).

micke_p

Veteran
Ja snablars. Precis så ja. Tyvärr gick den kickstarten inte så bra.

diceDetector är kanske en bra början. Det ser ut som om det behövs lite fler libbar som programmet använder, men det borde gå att få det att lira. Frågan är vad prestandan är "examine a webcam image for white dice with black pips being thrown into a brown box".

Mutanten

Hero
micke_p;n87088 said:
Ja snablars. Precis så ja. Tyvärr gick den kickstarten inte så bra.

diceDetector är kanske en bra början. Det ser ut som om det behövs lite fler libbar som programmet använder, men det borde gå att få det att lira. Frågan är vad prestandan är "examine a webcam image for white dice with black pips being thrown into a brown box".
För egen del föredrar jag att se två webbkameror/spelare. En för spelaren och en för tärningarna.