Nekromanti Visby medeltidsvecka

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
... ja jag vet. Det är inte många som är tokiga nog att vilja resa dit och uppleva en pseudomedeltid och tokiga folk iklädda säckväv och gymnastikskor... men det finns ju alltid några och jag tillhör dem...

För mig personligen innebär Visby en helhetsupplevelse, av solsting, rabbithålor och allmänt djävulskap... men det innebär också en uppsjö av ideer och intrigmakande som lämpar sig i vilken rollspelsmiljö som helst. Sist jag var där var 1993, min bröllopsresa... och i år åker jag och maken dit igen...

Nu undrar jag, finns det fler som ska dit?
Var ska ni bo?
Tänker ni dimpa in hos Neogamesfolket?
Har ni roliga upptänkliga galna upptåg på gång som är kopplat till denna fascinerande vecka?

Hoppas vi möts... skvallra nu riktigt duktig...

Själv kommer jag bo i tältlägret, om vi bara får ihop till tält eller tältplats.
Jag kommer vara duktigt drogad (ischias och rabbishål hör inte ihop) men leverera mitt bästa humör...
Jag och maken kommer förmodligen också gå vakt i lägret (räds!)
Vi kommer sträva efter att upprätt hålla medeltiden så mycket vi kan - på ytan...
Vi kommer uppleva intriger på ett helt annat sätt än vi förut gjort (en enad front mot populasen)
Vi kommer äta på värdshuset (hela två färdiga mål mat per dag, till skillnad mot svälten sist... :gremsmile: )
Vi känner inte en människa i tältlägret ( så därigenom blir det lika spännande som sist)
Vi kommer med stor sannolikhet göra dagliga vandringar till Visby, Nordergravar och allt annat skoj som försigår (har nu inte koll på veckans aktiviteter så)

Väl mött, i Rosornas och Ruinernas stad...

Daniel Andersson

Swordsman
Eh, jag ska dit, jag bor fem minuter från Paviljongsplan ... :gremgrin:
Men skiter i att vara medeltida själv. Det är så proppfullt med st... folk som fixar det ändå. Jag är nöjd om man kan ta sig fram i stan under den veckan.

/Daniel

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Visby medeltidsvecka (något ot)

Ehrum.. du menar inte Stockholmare eller... typ galna turister (en och annan Tysk, dansk eller annan europe... eller tom. en och annan dum amerikan?)?

Fair enough. Turister är vi hela glada bunten, utom ett mindre upplag av fastboende, inbundna och glada Visbybor.... men det är klart bor man i en typisk turiststad så får man stå sitt kast. Fråga bara Stockholmaren varför han inte går till Gamla Stan om sommaren. :gremsmile:

Äsch, men du kanske roar dig med andra upptåg under veckan... rollspel... eller måhända träffa folk från fastlandet som du inte sett sedan förra året? Vad gör du under medeltidsveckan i annat fall?

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Visby medeltidsvecka (något ot)

Inget fel på turister, så länge deras främsta syfte inte är att hinka sprit och bete sig ... Och så är det ju förbaskat irriterande att turister går så jäkla långsamt, och tittar på varenda liten vägg-, mur och gatstump och ohar och ahar, i synnerhet när jag har bråttom fram.
Är förvisso själv ingen infödd gute, så jag är nästan fastlänning själv ett par generationer. Jag är inte Stockholmare och går i alla fall inte i Gamla Stan på sommaren :gremsmirk: Antar att jag helt enkelt inte gillar trängsel.

Nå, jag kommer nog att dimpa ner på medeltidsveckan några gånger i alla fall. Dock knappast medeltidsklädd.
Rollspel är väl rätt osäkert, eftersom många av de jag spelar med tycks ha en del annat att göra då (även de som jag antar räknas till Neogames-folket).

/Daniel

Eva Florén

Swashbuckler
Turister är oknytt? (OT?)

(moderatorer, ni får flytta detta inlägg som utbrott till OT-forumet om ni finner att det är vettigare)

Varför ser jag en livlig bild framför mig föreställande en hord orcher, vättar och andra illbattingar, försedda med den klassiska japanska arsenalen (kameror, kameror, kameror), ett förråd av spritflaskor och stora djupa bägare.....

Turister lyckas tydligen i hela vårt avlånga land med att ge liknande bilder av sig... :gremsmile: Oavsett om det är Norrtälje, Stockholm, Skara, Visby eller andra städer (inga vidare nämnda, inga vidare glömda)...

I våra breddgrader betitlar vi turister för allt från "stockholmare" till "måsar". Huvudsaken är att vi säger DEM om dem... det är inte säkert att de är från Stockholm och det är inte säkert att de uppfyllet kvalifikationerna under "måsar" (som är föga förvånande - de skräpar ner och skriker... typ) Men lik förbubblat ogillar vi dem... eller?

Jag är hemskt glad om jag tar mig genom en sommar utan att ha utsatts för
- överförfriskade idioter (oavsett uppkomst)
- skräp och glassplitter (jag tycker om att gå barfota och det går inte med glasbitar överallt... )
- utskällningar pgr av xxx (där x är allt från att handla i lokala butiken, ha katt, köra långsamt, vara på vägen... etc)

Nåväl, tillbaka en aning till ämnet... turister är ett elände, speciellt i Visby... Jag kan berätta de mest hårresande saker som man råkat ut för... bara för att man är medeltidsgalning. Och nej govänner, jag uppskattar inte att bli fotad i medeltida dräkt, bara för att jag fanns på plats... Jag gör det inte för andras skull, jag gör det för att det är helkul att gå i medeltida dräkt (den är vådligt mycket bekvämare än vanliga kläder) och jag kan umgås med likasinnade, uppleva stora festmåltider (helstekt lamm är inte dumt mm... niorätters sitter inte dumt heller), lära mig fler medeltida tekniker, få tips om sagda, lära mig mer och se lösningar i dräkter, spela medeltida spel, höra medeltida musik, mysa kring eld med andra likasinnade, intrigera i hovet, intrigera överhuvud taget.... Jag säger bara Visby medeltidsvecka - ett tillfälle i lägereldarnas och medeltidens tid...

*längtar gruvligt mycket*

Organ

Out of time, out of mind
Ett påpekande och en fråga

Påpekandet: Du bor mellan Norrtälje och Stockholm, vilket gör dig till turist när du besöker Visby.

Frågan: Hur lyckat skulle medeltidsveckan i Visby vara som evenemang om det inte reste dit en massa utsocknes?

/Anders

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Ett påpekande och en fråga

Jajamen... vad jag så fredligt påpekade är att det finns en viss syn på hur en turist uppträder... se mitt tidigare inlägg så förstår nog även du gammelfar... :gremsmile:
Men visst tusan är jag turist i Visby... och även om jag bott i Visby i över tjugo år så skulle nog den infödde Visbybon se mig som turist... i alla fall om vi tittar på reaktionen hos den infödde Roslagsbon... som inte ser en som Roslagsbo förren efter tredje släktledet eller mer... :gremsmile:

Hur medeltidsveckan skulle klara sig som vecka utan oss fastlänningar, tyskar, danskar, japaner och en och annan tokig amerikan vete fåglarna... Det skulle nog bli otroligt mycket lugnare och så... men i alla fall. :gremsmile:

Medeltidsveckan måste vi nog komma ihåg är ett komerciellt jippo, det kommer vi nog aldrig undan att det är sanningen som den är. Visserligen erbjuder den tokiga människor som mig en ypperlig och mycket annorlunda semestertur. Men ett jippo är det likväl... :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Det är ju ve & förbannelse satt aman jobbar HELA den veckan då !! :gremfrown:
Man får väll trösta sig med att man iaf skall på SydCon då.. =/

Flurtis

Hero

Medeltidsveckan är ett mycket trevligt jippo, men man måste ha förståelse för dom som bor innanför ringmuren vid den här tidpungten. Dom har en vecka med ständigt oljud 24timmar om dygnet, turister som vill göra staden mer "medeltida" genom att slänga bröd och avfall direkt i gaturännan, Inte kunna köra ut bilen ur garaget i en vecka, klämma sig igenom en proppfull folksamling så fort dom ska ut ur huset, turister som tittar in i deras fönster för att se hur dom vackra husen ser etc. Listan är lång. Medeltidveckan är för stort jippo för den trånga innerstaden.

Angående rollspel så är miljön och stämningen utmärkt. Önskas en duktig "gotlandsboende SL" så kan starkt rekommendera er att tjata huvodet av Daniel som skrev inlägget ovanför. Fast så pass mycket "Gute" vet i katten om han är :p

Måste även bara göra en rekommendation för alla medeltidälskare: Medeltida krogen Clematis. Öppet hela sommaren och inte bara på medeltidveckan. Bra mat och trevlig medeltida miljö.

Och slutligen en liten varning. Nästan varje år härjar en ficktjuvliga under medeltidsveckan. Så inga plånböcker i backfickan eller dylikt. Detta är en seriös varning och inte något "jippo trams". Dom är duktiga för dom har härjat i flera år och aldrig åkt fast.

//Flurtis som gör reklam för allt och alla

Daniel Andersson

Swordsman

Tack, antar jag, för uppskattningen, men om jag nu drabbas av massa tjat, så kommer det att bli svårt för dig och dina karaktärer ...

För övrigt så har jag pratat med en ekonomiansvarig på tekniska förvaltningen här, och han är rätt osäker på om hela turistgrejen är en större vinstmaskin för Gotland, eftersom all städning, reparationer och liknande, efter turisternas framtåg kostar rätt mycket pengar, och många av turistintäkterna hamna i fastlänningars fickor.
Men detta är ju en helt annan sak ...

Gute är jag inte, och har aldrig påstått mig vara. Har jag fattat saken rätt är jag gotlänning. Gute kan först mina barnbarns barnbarns barnbarns barn kalla sig, ungefär ... Det är i alla fall vad en gutakollega till mig sagt.

Och ja, jag kommer väl att drälla en del nere på paviljongsplan under medeltidsveckan, som sagt. Det luktar så gott där ...

/Daniel

Flurtis

Hero
Om det inte redan var OT innan så blev det det nu!

Hehe, får hålla tummarna att jag överlever ikväll då :p

Dina Barns Barns Barns Barns blir gutar. Detta under förutsättning att någon av dina ättlingar inte beblandar sig med något "orent" blod (Ryser vid tanken på att möjligheten finns att Daniels diaboliska genetiska drag kan komma att påvärka främmande generationer :p) 4 generationer ska vara födda på Gotland.

//Flurtis som börjar förstå varför en del "Gutar" föds med extra ryggkotor.