Nekromanti Vision …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Åkej, första inlägget!

Min vision om Rollspelsmuseet:
<ul type="square">[*]Databasdrivet (XML?) med dynamiskt genererade sidor
[*]Endast tryckta svenska rollspel
[*]Sökbart på alla möjliga sätt och vis: Utgivare, produktlinje, författare, konstruktör, illustratör, utgivningsår m.m.
[*]Kanske en guidad tur genom den svenska rollspelshistorien?
[*]Snyggt[/list]Vad tycker ni andra?

Spåna på bara. Min åsikt är att vi bör ha en så färdig designspec som möjligt innan någon kodar så mycket som en enda rad.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tryckt atmosfär

Bara tryckta spel?

Jo, det kan vara bra, då får vi en tröskel så att inte varje Tomas, Rickard och Harriet kan skicka in sina sunkiga PDF:er.

Men det finns ju officiellt PDF-material, tex från Riotminds, och Rävspel. Visst inofficiellt material kan också vara av intresse, kanske, material som håller hög standard? Typ de där galningarna som gjorde en massa inofficiella D0D6-äventyr.

Jag tycker att vi kan ha PDF:er, men endast de vil själva väljer att ha med.

M.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tryckt atmosfär

"Men det finns ju officiellt PDF-material, tex från Riotminds, och Rävspel. Visst inofficiellt material kan också vara av intresse, kanske, material som håller hög standard? Typ de där galningarna som gjorde en massa inofficiella D0D6-äventyr.

Jag tycker att vi kan ha PDF:er, men endast de vil själva väljer att ha med.
"
Allt eller inget, är min åsikt.. PDF:er kan försvinna men böckerna finns alltid kvar.. När rollspelsmuseumet börjar bli klart kan vi sträcka oss ut efter digitalt publicerade produkter.. Hur lätt är det exempelvis att avgöra utgivningsdatum på digitala prylar?

Ok, allt eller inget kan också innebära "Alla tryckta produkter och alla pdf:er som ligger på rollspelsskaparnas hemsida".. Jag vill helst inte se "Ja, men den här inofficiella modulen är så bra så den måste vara med".. Jag litar inte på någons omdöme i den frågan.. Inte ens min egen.. Det bör vara klart och tydligt om vad som ska vara med..

Jag vill även ha användarkonton, både admin och vanliga, så att vi kan ha koll på vilka som bidrar utan att behöva anstränga oss.. För att kunna bidra måste man skapa sig ett konto.. Den som bidragit kommer automatiskt upp på "Tack till"-sidan och där kan det komma upp när denne senast bidragit med något..

Varje sida ska ha någon sorts felrapportering som ska vara enkel att fylla i.. Om man ser ett fel så ska det inte vara omständigt att ge förslag på hur det ska ändras..

Endast admins kan lägga upp ny information.. Eller godkänna.. Det b'ror lite på hur det är tänkt att fungera..

Pappersarbete.. Faen, så viktigt.. Programmerarna ska lämna tydliga anvisningar i sin kod om hur den fungerar.. Det bör komma upp en relationsdiagram och en entitslista över databasen och hur denne ska tänkas fungera.. Det ska vara tydligt förklarat hur admins ska gå tillväga för att lägga till ny information.. Då blir det inte så jobbigt för nytillkomna admins/programmerare..

Sidan ska kontrolleras mot IExplorer och Firefox, så att det fungerar väl..

Försöka följa W3C-standard, så att XHTML-koden inte är helt olika för olika programmerare..

Tydlig indelning över vilka som ansvarar för vad? Jag menar, hur bra är det om en programmerare börjar gå in och peta i designen? Det vore bra om någon var ansvarig för de inskickade prylar som ska godkännas.. Ansvarig innebär inte att denne ensam ska behöva göra det, utan kan delegera sådant.. Den ansvarige ska inte styra men ha koll på saker inom sitt område, så om det är någon som är osäker så kan denne fråga den ansvariga inom det området..

En to-do-lista och en lista över små uppdateringar.. Ska vara automatiskt (exempelvis om någon skickat in uppgift) och kunna uppdateras manuellt (exempelvis om någon bild ändrat namn).. Det ska automatiskt komma med vem som fyller i uppdateringen och vilken tidpunkt..

Förstasidan ska ha en väldigt kort presentation..

Jag ser gärna att spelföretagen hjälper till med information.. Om det är någon ny sak som de lägger upp på hemsidan så tycker jag faktiskt de kan rapportera till oss, istället för att vi ska sniffa upp det..

Jag antar att adressen kommer att bli museum.rollspel.nu?

/Han som ger förslag om vad som kan tänkas finnas

teddy

Warrior
Det mesta är väll sagt.
Själv tycker jag punkten "Snyggt" ska ändras till "Funktionellt", då det känns viktigare att sidan fungerar i olika browsers, sen kommer bonusen i att Dante drar till en skit snygg sida :p

Och för att få en funktionell och användarvänlig sida så behöver vi som Han säger, använda oss av Webb Standarderna. Detta är någonting som jag är ganska så djupt insatt i så där kan jag hjälpa till en hel del.

Vad exakt är det för språk som kommer användas på sidan?
XHTML, CSS och möjligen JavaScript är givna men sen då?
Blir det PHP som Server-Side språk? Det har jag jag förstått det som.

När det gäller databasen så passar sig ju MySQL bäst isåfall. XML är ju en idé men jag har inte tillräckligt med erfarenhet av det för att uttala mig, det enda jag vet är att MySQL går fortare att söka igenom osv.

Någonting jag tror vi måste få upp tidigt är databasstrukturen, utan databasstruktur så blir det Väldigt svårt att börja server-side koda för sidan.

Nej, dags att sova... skulle ju gå och lägga mig vid 11 tänkte jag...

Edit: Databasstrukturen skulle nog kunna hamna i en egen tråd där vi kan diskutera vad för tabeller som ska användas, vilka kolumner som ska finnas i dem, vilka som kolumn-värden kommer vara obligatoriska osv. det finns mycket att prata om när det gäller detta.

teddy

Warrior
Kartläggning av besökarna

Även om jag tror vi är lagom säkra på vilken typ av besökare Rollspelsmuseumet kommer att få så tror jag det kan vara bra om vi går igenom lite mer i detalj vad besökarnas behov kommer att vara när de besöker webbplatsen. Detta tror jag kommer hjälpa oss vid prioriteringen av funktioner och lösningar vid uformningen av webbplatsen.

Sen har jag alltid varit för att man skapar referenser att gå tillbaks till när man börjar undra över saker och ting (vilket beror på att jag är en sån som kommer på nya saker hela tiden som jag vill göra och därför lätt tappar fokus).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillgänglighet

Någonting jag inte kan få nog av att tjata om (ni får ju klaga lite när jag blir jobbig) är hur viktigt jag anser det är med tillgänglighet på webbplatser.

För att ta ett simpelt exempel; våra besökare kommer garanterat använda sig av olika webbläsare - med störst sannolikhet Internet Explorer, FireFox och Opera, men även på olika plattformar som Windows, Linux och Mac - vilket omedelbart gör att man måste tänka igenom hur designen på sidan ska göras pga att olika webbläsare tillsammans med olika plattformar ofta visar sidor på olika sätt (pga att de tolkar webbstandarderar olika bra, där IE är den värsta boven).

Men jag ska göra det ännu jobbigare för oss. Nu kanske det inte blir högsta prioritet men visst vore det väll riktigt ballt om sidan även stödjer mobiltelefoner? Dvs WAP? Tänk att sitta på tåget och att kunna gå in på wap.rollspelsmuseumet.com och läsa lite rollspelshistoria!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite drabbel från en ofokuserad jöns

Rent allmänt när det gäller utformandet av sidan så tycker jag vi ska ha i åtanke att sidan ska vara dynamisk rent utseendemässigt och funktionsmässigt. Med det menar jag t.ex. att sidan ska använda relativa teckensnittstorlekar så att användare som kanske har lite sämre syn kan höja storleken ett snäpp i sin webbläsare m.m.

Som jag har förstått det så arbetar alltså du Dante med någon typ av grafiskt formgivning? Gäller det webbplatser eller tidningar och böcker? Jag har för mig att det är du som skapat designen till DoD6 böckerna men är inte säker. I vilket fall. Hur stor erfarenhet har du av att skapa grafik till dynamiska sidor? Det är en jädrans skillnad :gremsmile:

Aja over and out från mig för tillfället, men vad tycker ni? Har jag för stora krav/tankar om sidan eller om oss rent kunskapsmässigt? :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
"...kan vara bra om vi går igenom lite mer i detalj vad besökarnas behov kommer att vara när de besöker webbplatsen."
Själv använde jag gamla rollspelsmuseumet för att se vilka moduler som var beroende utav andra och till vilka versioner av rollspelet de tillhörde.. Sedan var det trevligt att kunna ge en bild eller ha en liten beskrivning till personer som inte visste vad det var för modul eller som frågade vad det var för sorts modul de hade..

Jag fund'rar lite på om det ska gå att lista alla (klickbara) bilder för en viss rollspelversion, så att man även kan känna igen ett rollspel på framsidan.. Förvisso har nästan alla moduler namnet på framsidan, så det torde vara en rätt menlös (men ändå rätt ball) funktion.. Om databasen är vettigt upplagd, borde det inte vara så svårt att fixa..

Frågan är också om vi ska vara ett museum eller om vi ska ta in nya produkter innan de ens släpps? Då skulle det bara att vara att uppdatera den bristfälliga information som redan finns när modulen väl är släppt.. Kan förvisso vara lite problem med vad man ska fylla i för bristfällig information.. Detta gör att rollspelsmuseumet bara hanterar dåtid, utan även samtid..

"För att ta ett simpelt exempel; våra besökare kommer garanterat använda sig av olika webbläsare - med störst sannolikhet Internet Explorer, FireFox och Opera,"
Jag tycker vi gott kan ignorera Opera, då de bara har runt 2% av marknaden..

"Med det menar jag t.ex. att sidan ska använda relativa teckensnittstorlekar så att användare som kanske har lite sämre syn kan höja storleken ett snäpp i sin webbläsare m.m."
Det där skulle vi också kunna lösa med cookies och css.. Alltså, att användaren kan välja ett större typsnitt någonstans på sidan och att det sparas i en cookie.. Kan vara bra om vi någon gång i framtiden ska göra olika design beroende på textstorlek..

Fast jag vet inte.. Det borde gå att fixa till sidan så att den kan hantera om textstorleken ställs om..

"Nu kanske det inte blir högsta prioritet men visst vore det väll riktigt ballt om sidan även stödjer mobiltelefoner? Dvs WAP? Tänk att sitta på tåget och att kunna gå in på wap.rollspelsmuseumet.com och läsa lite rollspelshistoria!"
Haha.. Det där har jag iingen aning om hur man gör, men det skulle vara ballt att ta reda på.. Som du skrev, inte högsta prioritet.. När allt annat känns stabilt och vi kanske vill pilla lite mer på hemsidan, så kan vi börja sträcka oss ut mot annat.. Som pdf-släpp och nya kommande moduler..

/Han som gärna vill veta det tekniska som ska användas, så att han kan börja läsa in sig på det

teddy

Warrior
"Jag fund'rar lite på om det ska gå att lista alla (klickbara) bilder för en viss rollspelversion, så att man även kan känna igen ett rollspel på framsidan.. Förvisso har nästan alla moduler namnet på framsidan, så det torde vara en rätt menlös (men ändå rätt ball) funktion.. Om databasen är vettigt upplagd, borde det inte vara så svårt att fixa.."
Det blir inget problem, vi blir så gott som tvungna att lagra sökvägen till bilderna för varje produkt i "produkt-tabellen" så det innebär inte speciellt mycket extra jobb, bara ytterligar en listningsfunktion (vilket det kommer bli en hel del av på vår lilla sida).

"Frågan är också om vi ska vara ett museum eller om vi ska ta in nya produkter innan de ens släpps? Då skulle det bara att vara att uppdatera den bristfälliga information som redan finns när modulen väl är släppt.. Kan förvisso vara lite problem med vad man ska fylla i för bristfällig information.. Detta gör att rollspelsmuseumet bara hanterar dåtid, utan även samtid.."
Själv lägger jag nog en röst på att inte lägga till spelen i förväg, utan istället lägga till dem när de släppts och information + bilder finns till hands (vilket det iofs brukar göra innan de släpps...).

"Jag tycker vi gott kan ignorera Opera, då de bara har runt 2% av marknaden.."
Ignorera behöver vi kanske inte göra men vi kan nöja oss med att sidan "fungerar" i Opera, medans vi försöker anpassa den så gott det går i IE och Mozilla.