Kartläggning av besökarna
Även om jag tror vi är lagom säkra på vilken typ av besökare Rollspelsmuseumet kommer att få så tror jag det kan vara bra om vi går igenom lite mer i detalj vad besökarnas behov kommer att vara när de besöker webbplatsen. Detta tror jag kommer hjälpa oss vid prioriteringen av funktioner och lösningar vid uformningen av webbplatsen.
Sen har jag alltid varit
för att man skapar referenser att gå tillbaks till när man börjar undra över saker och ting (vilket beror på att jag är en sån som kommer på nya saker hela tiden som jag vill göra och därför lätt tappar fokus).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillgänglighet
Någonting jag inte kan få nog av att tjata om (ni får ju klaga lite när jag blir jobbig) är hur viktigt jag anser det är med tillgänglighet på webbplatser.
För att ta ett simpelt exempel; våra besökare kommer garanterat använda sig av olika webbläsare - med störst sannolikhet Internet Explorer, FireFox och Opera, men även på olika plattformar som Windows, Linux och Mac - vilket omedelbart gör att man måste tänka igenom hur designen på sidan ska göras pga att olika webbläsare tillsammans med olika plattformar ofta visar sidor på olika sätt (pga att de tolkar webbstandarderar olika bra, där IE är den värsta boven).
Men jag ska göra det ännu jobbigare för oss. Nu kanske det inte blir högsta prioritet men visst vore det väll riktigt ballt om sidan även stödjer mobiltelefoner? Dvs WAP? Tänk att sitta på tåget och att kunna gå in på wap.rollspelsmuseumet.com och läsa lite rollspelshistoria!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite drabbel från en ofokuserad jöns
Rent allmänt när det gäller utformandet av sidan så tycker jag vi ska ha i åtanke att sidan ska vara dynamisk rent utseendemässigt och funktionsmässigt. Med det menar jag t.ex. att sidan ska använda relativa teckensnittstorlekar så att användare som kanske har lite sämre syn kan höja storleken ett snäpp i sin webbläsare m.m.
Som jag har förstått det så arbetar alltså du Dante med någon typ av grafiskt formgivning? Gäller det webbplatser eller tidningar och böcker? Jag har för mig att det är du som skapat designen till DoD6 böckerna men är inte säker. I vilket fall. Hur stor erfarenhet har du av att skapa grafik till dynamiska sidor? Det är en jädrans skillnad
Aja over and out från mig för tillfället, men vad tycker ni? Har jag för stora krav/tankar om sidan eller om oss rent kunskapsmässigt?