Nekromanti Vision för Neotech America (långt)

ripperdoc

Myrmidon
Här kommer den ännu högst inofficiella visionen för Neotech America:

Vision för Neotech America

Neotech America kan sägas vara ett svar på Neotech Euro, bakgrundsmodulen för Europa. Men Euro är en polerad modul, som beskriver ett område präglat av Eurostyle, det vill säga tjänstemän i dyra kostymer, feta politiker, högtravande kultur och techno-thriller á la Tom Clancy.

Neotech America kommer att vara motsatsen. America kommer att vara cyberpunk, survivalism och den starkes rätt. Bortsett från att beskriva det splittrade Nordamerika kommer modulen även att ta upp exempelvis gängliv, gatans brutalitet, nomader, ödemarkerna, religiösa fanatiker och legosoldatsförband. Om Euro är en polerad och strikt modul skall America vara smutsig och brutal. Läsaren skall associera till filmer som Bladerunner och böcker som Neuromancer.

Jag tror att Neotechs styrka ligger i kontraster, kontraster mellan korrupta politiker och gatuslödder, flotta sportbilar och brinnande vrak, raffinerad kultur och den lägsta formen av underhållning: våld. Neotech Euro har tagit hand om ena halvan. Neotech America är tänkt att ta den andra.

De första kapitlen i boken kommer att beskriva alla de länder och stater som bygger upp Nordamerika. Deras inbördes likheter och skillnader kommer att belysas, vilket kommer att ge varje land sin egen unika karaktär. I samband med dessa beskrivningar kommer det finnas gott om information om de senaste sextio årens händelser, om politik och slitningar mellan de olika staterna, om raskonflikterna, den nya nybyggarandan och den amerikanska mentaliteten. Karakteristiska platser och personer kommer att beskrivas.

Efter denna bakgrundsinformationen kommer lite mer generell information, som kan användas även utanför Nordamerika. Ett kapitel kommer att beskriva Ödemarken och landsbygden, dels hur den levande landsbygden kan se ut år 2059, dels hur nomadgäng drar fram över torra slätter och plundrar spökstäder.

Ett annat, förmodligen efterlängtat, kapitel kommer att ta upp det för Nordamerika ganska typiska gänglivet. Alla de olika typerna av gäng kommer att beskrivas, likaså deras organisation, hur det är att vara medlem i ett gäng och liknande. I samband med detta kommer det finnas gott om information om att ”överleva på gatan”, den eviga kampen mellan kriminella och polisen, et cetera.

I Neotech America kommer vi lägga större vikt vid kampanjmaterial än Euro, så ett kapitel kommer att ta upp ett antal stadsområden, ”sprawls”, intressanta platser, äventyrsuppslag och viktiga personer. Sist men inte minst kommer amerikanska företag och organisationer att beskrivas, bland annat med stor fokus på alla de olika religiösa samfund som finns i Nordamerika.

Utöver detta kommen en mängd intressanta amerikanska specialiteter beskrivas, som bland annat: indianer, amerikansk bilism, husvagnsstäder, oroligheterna i Arizona, utvinning av naturresurser år 2059, amerikansk juridik, amerikansk film och kultur, rivaliteten mellan Amerika och Europa, automatiserat jordbruk, tornados och andra naturkatastrofer, prostitution, spel och dobbel, extremsporter, religiösa kulter, legosoldater, amerikanska polisens tillvägagångssätt, UFO-myter och mycket annat.

Det finns ingen deadline, mer än att jag gärna får ut modulen innan innehållet blir inaktuellt… :gremcool: Skall väl även reservera mig för att saker som beskrivits här mycket väl kan falla bort innan modulen blir klar.

/RipperDoc

Zire

Swashbuckler
Det låter ju underbart. Om det blir som du beskriver (och den möjligheten är ju ganska stor) så kommer den att bli ett absolut måste. Åtminstone för mig.

Vet du på ett ungefär när den kommer ut? Typ om det blir nästa år eller så..

Jag har inte hunnit införskaffat Neotech Euro än, men visst är tanken fortfarande att även om det är skillnad mellan Europa och Nordamerika, så finns mycket av det du beskrev ovan också i Europa? Åtminstone så fattade jag det så av regelboken. D.v.s. att de stora kontrasterna också syns, genom att ha företeelserna nära varandra?

- Zire, fick nyligen n2 och är redan frälst..

Emil

Hero
Jag har inte hunnit införskaffat Neotech Euro än, men visst är tanken fortfarande att även om det är skillnad mellan Europa och Nordamerika, så finns mycket av det du beskrev ovan också i Europa? Åtminstone så fattade jag det så av regelboken. D.v.s. att de stora kontrasterna också syns, genom att ha företeelserna nära varandra?

Jovisst finns de kontrasterna även i Europa, men innehållet i Neotech Euro blev mindre cyberpunk-betonat än tänkt.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Jovisst finns de kontrasterna även i Europa, men innehållet i Neotech Euro blev mindre cyberpunk-betonat än tänkt.

Det gör ju inget alls, eller hur? Det finns en mängd spelstilar i Neotech, och i Euro tas i första hand upp sådana som corporate, eurostyle, techno-thriller och andra lite mer "polerade" (i brist på bättre ord) stilar. Nu tar America över och beskriver den andra halvan. Hade båda beskrivit lika mycket "hög" och "låg" stil hade risken blivit att modulerna liknande varandra för mkt och inte kändes unika.

Nu kan vi låta dem som bara vill spela "hög" stil bara köpa Euro, och de som vill spela "låg" stil bara America. Risken hade ju annars varit att dessa spelare inte fann någon av modulerna så livsviktiga, inte sant?

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Vet du på ett ungefär när den kommer ut? Typ om det blir nästa år eller så..

Som jag tror att jag skrev: innan materialet blir inaktuellt. Det vill säga innan 2059 :gremlaugh:

I detta stadie kan jag omöjligt säga ens vilket år den kommer ut. Tyvärr!

...så finns mycket av det du beskrev ovan också i Europa?

Tja, kontraster finns det förstås i båda! Annars hade det inte varit Neotech. Men i Euro kanske kontrasterna beskrivs mer ur ena synvinkeln, och i America ur den andra.

/RipperDoc - flum?

Emil

Hero
Nä, jag tycker uppdelningen mellan Neotech Euro och Neotech Amerika är bra. Jag svarade på frågan om varför det inte var så mycket i cyberpunk i Euro och svaret är att det blev mindre än vad jag tänkt mig. Det är inget fel på det. Snarare tvärtom eftersom det öppnar dörren för Neotech Amerika.

/Emil

Surukai

Warrior
Låter riktigt lovande. Jag måste själv erkännat att jag aldrig satt mina spelare på andra sidan Atlanten bla eftersom jag ansett att det funnits lite väl mycket oklarheter om hur det skall vara där. Och nu när Euro ligger på bordet så blev det inget snack om saken längre.

Förhoppningsvis kan America-modulen ändra på den saken.

swazze

Swordsman
Skulle vara kul om du hade med tabeller(eller listor) för typ klädstil, hårfärg, specialgrejor mm som fanns med i N1 grundboken. Säkert kommer folk med åsikten att det får man väll komma på själv, men det e inte alltid man kommer på hur man vill ha sin karaktär och då kan dessa komma väl tillpass. Särskilt om man har en ny spelare som inte är direkt insatt i det hela. Då kan man undvika en del av de karaktärerna som bara är super macho solon med långrock, solglasögon och det absolut bästa vapnet.
Kör gärna ihop det med typ subkultur sidorna.

smagu

Veteran
Neotech America är en efterlängtad modul.
Jag har också saknat det där lite mer "skitiga!" miljön som kännetäcknar cyperpunken. Det gör det enklare att beskriva det stora skillnaderna mellan rika o fattiga. Det ger också en bättre insikt hur America har förändras efter USA sönderfall.

En underbart initiativ.
/SMagu