Nekromanti Vissa spelstilar och vissa spelare är bättre än andra

God45

#PrayersForBahakan
Jag är trött på det här jantelags tjafset som är så inbränt i folks hjärnor att jag till och med fått varningar för att hävda att vissa sätt att göra saker på är bättre än andra. Men låt oss ta det här nu:

Vissa författare är bättre än andra. Vissa böcker är bättre än andra.

Vissa musiker är bättre än andra. Viss musik är bättre än annan.

Vissa konstnärer är bättre än andra. Viss konst är bättre än annan.

Vissa spelledare är bättre än andra. Vissa sätt att spelleda på är bättre än andra.

Det finns en viss faktor av smak men det gör inte att det inte finns kvalité eller skillnader i den kvalitén.

Om ni inte håller med behöver ni inte egentligen svara. Jag har redan sett essensen av era argument:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du har helt missförstått varför jag modererat dig två gånger den senaste veckan.

Rälsning, som du så ofta vänder dig emot, är inget annat än ett av många verktyg i en spelledares verktygslåda.

Att ogilla rälsning är förstås helt okej, MEN DU SKA LÅTA BLI ATT FÖROLÄMPA FOLK SOM TYCKER ATT DET ÄR ETT ANVÄNDBART VERKTYG.

Blev det tydligare nu?

Eksem

Champion
Men att säga att en spelstil är bättre än en annan är inte som att säga att en kompositör är bättre än en annan utan som att säga att Rock är bättre än Pop, och det är ju fnoskigt.

Ska vi tala om saker som är bättre eller sämre så kan vi tala om hur bra något är på att uppfylla sin premiss eller så, men inte att sandbox är bättre än rälsning eller att spelledarlöst är bättre än adversial DM eller vad det nu är man jämför.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n58195 said:
Jag är trött på det här jantelagstjafset som är så inbränt i folks hjärnor att jag till och med fått varningar för att hävda att vissa sätt att göra saker på är bättre än andra.
Jag är trött på folk som påstår att det här skulle handla om jantelagen -- det är en överdriven förenkling som inte har något med saken att göra. Det handlar nämligen inte om att vi inte "vill låta dig vara bättre". Det handlar om att man helt enkelt uppskattar olika saker.

Till exempel: Det är inte bättre att semestra utomlands än att spendera semestern med att ta det lugnt. Det är inte bättre att äta kalvsylta än att äta hamburgare.

Det går att göra hamburgare olika bra, på samma sätt som det går att göra t.ex. styrda deckaräventyr olika bra. Men styrda deckaräventyr är inte per definition sämre än fisktanksspelande.

Märkligt hur ofta jantelagsförsvaret dyker upp så snart någon vill hävda att den egna smaken är överlägsen andra.

Lukas

Mannen i Gult
Vad som är bra är jävligt subjektivt,
Vi har alla olika uppfattning om hur världen ser ut,
Problemet är om man som du går stenhårt ut på en inställning att ens egen bild av verkligheten är den objektivt sanna och att alla som gillar saker man själv inte gillar (eller ogillar saker man själv gillar) är idioter som inte förstår sig på kultur så så framstår man som en fullständigt arrogant skitstövel. Som uppenbarligen själv inte förstår ett jävla dugg av hur kultur och media fungerar.

Det är okej att inte hålla med någon, men man kan åtminstone acceptera att man själv inte vet allt om allt och respektera andra åsikter.

God45

#PrayersForBahakan
Dante;n58200 said:
Du har helt missförstått varför jag modererat dig två gånger den senaste veckan.

Rälsning, som du så ofta vänder dig emot, är inget annat än ett av många verktyg i en spelledares verktygslåda.

Att ogilla rälsning är förstås helt okej, MEN DU SKA LÅTA BLI ATT FÖROLÄMPA FOLK SOM TYCKER ATT DET ÄR ETT ANVÄNDBART VERKTYG.

Blev det tydligare nu?
Nej, det blev det inte. Jag uttrycker en personlig preferens som är niohundra gånger mildare än vad som startade senaste religions tråden där ingen moderering inträffade. Jag anser inte att rällsning är ett verktyg jag anser att det är objektivt dåligt och inte bör användas. Det är INTE förolämpande. Jag säger att folk som gör det spelleder dåligt, det är inte heller förolämpande. Om folk tar illa vid sig av att jag tycker deras spelledarstil är dålig så hoppas jag att de aldrig skriver eller gör någonting någonting som kommer recenseras av någon för då kommer de bryta ihop i tårar ifall vad jag säger kan räknas som "förolämpningar".

Arfert

Facit
Som allt annat går det trender i hur äventyr ska vara. Ibland är det stora, ganska rälsade, kampanjer med mycket text som är poppis. Ibland är det ickerrälsade OSR-äventyr som är kattens pyjamas. Det går i vågor. Häpp.

Eksem

Champion
Nu kommer det tydligen som en överraskning, men att säga att någon är dålig på något är förolämpande. Inte särskilt grovt förolämpande med moderna internetmått mätt förvisso, men det är förolämpande oavsett, och synnerligen onödigt. Att säga att "jag tycker rälsning är keff, jag skulle inte använda det, av anledning x och y" är ett lämpligt sätt att föra en diskussion. Att säga: "Det finns ingen bra rällsning. Folk som säger det är förvirrade, ljuger för sig själva, definierar om rällsning till något det inte är eller är bara dåliga spelledare." är däremot ganska olämpligt.

(Och som krank skrev har det inget som helst med någon jantelag att göra).

anth

Vetefan
God45;n58195 said:
Jag är trött på det här jantelags tjafset som är så inbränt i folks hjärnor att jag till och med fått varningar för att hävda att vissa sätt att göra saker på är bättre än andra.
Du missar poängen.
Ja, vissa är bättre än andra. Zlatan är t.ex. bättre på fotboll än någon av oss på forumet.
Men i andra sammanhang är det annorlunda.
Jag har en annan musiksmak än vad du har. Vem av oss har bäst musiksmak?
Samma sak med böcker, film, rollspel: vi har olika smak när det gäller allt - och här kommer kruxet.
Smak är subjektiv.

Du kan INTE säga att en spelstil är bättre än en annan för det är inte en absolut sanning.
Vad du KAN säga är att du TYCKER att en spelstil är bättre än en annan, för det är en subjektiv sanning.
Hade du bara använt formuleringen "jag tycker" i dina inlägg hade du med stor sannolikt sluppit massor med varningar.

Jag tycker t.ex. att så länge man har kul när man spelar så spelar man rätt, men har man tråkigt spelar man fel och bör göra något åt det.
Alla spelar inte på samma sätt som du spelar.
De som inte spelar som du gör kan fortfarande ha kul.
Spelar de på ett annat sätt än ditt, men fortfarande har kul, spelar de ändå rätt.

Big Marco

Läskig
God45;n58207 said:
Jag anser inte att rällsning är ett verktyg jag anser att det är objektivt dåligt och inte bör användas. Det är INTE förolämpande. Jag säger att folk som gör det spelleder dåligt, det är inte heller förolämpande.
1) Du har objektivt fel - rälsning är uppenbarligen ett verktyg.
2) Du kan inte med trovärdighet skriva "jag anser att det är objektivt dåligt". Anser du något är det subjektivt dåligt. Ett exempel på något som är objektivt dåligt är tex att äta ett kilogram plutonium.
3) Du är inte den som avgör om det du säger uppfattas som stötande/förolämpande. Du kanske inte vill att det skall uppfattas så, men så fort du har lämnat ifrån dig en fras under kommunikation så är det mottagaren som avgöra hur det tas emot. Du har ingen kontroll på hens uppfattning.

God kommunikation innefattar förmågan att maximera sannolikheten för att ett budskap uppfattas som du önskar/hoppas - utan missförstånd eller brus. Uttrycker man sig klumpigt får man också leva med, och hantera, att motparterna reagerar på oönskade sätt.

RasmusL

Champion
anth;n58210 said:
Du kan INTE säga att en spelstil är bättre än en annan för det är inte en absolut sanning.
But... he just did!

IMO handlar det om världsåskådning och jag håller med dig här anth men samtidigt så finns det människor som lyckas med konststycket att påstå att GUD FINNS! Jag vill nog påstå att alla som säger att God45 har fel har snubblat in sig i samma argument som de fördömer :)

Krille

Super Moderator
Moderering:

SAK, INTE PERSON!

Att ni fan aldrig lär er!

Ni har säkert glömt att köpa en julklapp till farmor! Spring iväg och köp den nu, och kom inte tillbaka förrän ni har gjort det!

slanfan

Hero
Jag ogillar rälsning och kan faktiskt gå så långt att jag tycker det är dåligt. Rälsning kan få mig att hoppa av ett spel eller tacka nej till att deltaga. Men märkligt nog verkar folk spela de äventyren utan mig, de verkar faktisk ha kul...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rälsning kontra ickerälsning är för mig en ganska irrelevant fråga. Jag kan ha skitroligt med räls, jag kan ha skittråkigt med öppna äventyr. Rälsning eller inte rälsning inverkar inte speciellt mycket på min upplevelse av äventyr.

Om jag då har en SL som tycker att det blir lättare att förbereda äventyr om de är rälsade, och som samtidigt kan få med sådant jag uppskattar, så tycker jag att SL är duktig och bra. Och då kan det inte betraktas som "objektivt dåligt" om man inte utgår från en oerhört märklig definition av "objektivt". Faktum är att om verktyget ifråga hjälper min SL att se till så att vi spelare och även hen själv har roligt, så skulle jag säga att det rentav är ett bra verktyg i den kontexten.

Hur bedömer man objektivt vilken konst/musik som är bäst är den du säger eller den jag säger??
Är det hur svår teknik man använt?
Är Jazz bättre än klassisk musik för att man improviserar mer??
Vilken musiker är bäst Mozart eller Louis Armstrong?
Konst är personligt likaså spelstil vissa gillar en sak andra en annan, det är fakta och har fan inget med Jantelag att göra.

Jag tycker som Krank, bra spelledande är det viktiga inte vilken teknik man använder.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det här handlar förstås inte ens om huruvida rälsning/fisktank/sandbox/etc. är bra eller dåligt …

Det handlar om att man inte ska förolämpa andra bara för att de uppskattar något annat än det man själv gillar.

Som sagt är det helt i sin ordning att tycka att rälsning/fisktank/sandbox/etc. är djävulens påfund och det sämsta sedan hunnernas invasion.

Men det är inte okej att säga »du är dålig och ful och luktar illa för att du gillar rälsning/fisktank/sandbox/etc.«.

Det går att diskutera och argumentera mot saker man ogillar, helt utan att hemfalla åt invektiv.

Rollspel.nu ska vara ett hörn av interwebbsen där ingen rollspelare ska behöva bli hånad för sitt val av spel eller spelstilar.

Okej?

anth

Vetefan
RasmusL;n58239 said:
But... he just did!

IMO handlar det om världsåskådning och jag håller med dig här anth men samtidigt så finns det människor som lyckas med konststycket att påstå att GUD FINNS! Jag vill nog påstå att alla som säger att God45 har fel har snubblat in sig i samma argument som de fördömer :)
Sårry
Jag skrev "Du kan INTE säga att en spelstil är bättre än en annan för det är inte en absolut sanning..."
men det var underförstått "...utan att få röda moderatorinlägg."

Caligo

Swashbuckler
God45;n58207 said:
Nej, det blev det inte. Jag uttrycker en personlig preferens som är niohundra gånger mildare än vad som startade senaste religions tråden där ingen moderering inträffade. Jag anser inte att rällsning är ett verktyg jag anser att det är objektivt dåligt och inte bör användas. Det är INTE förolämpande. Jag säger att folk som gör det spelleder dåligt, det är inte heller förolämpande. Om folk tar illa vid sig av att jag tycker deras spelledarstil är dålig så hoppas jag att de aldrig skriver eller gör någonting någonting som kommer recenseras av någon för då kommer de bryta ihop i tårar ifall vad jag säger kan räknas som "förolämpningar".
Om man tar min tråd om religion och politik (antar att du syftade op den) så skrev jag egentligen bara en sak som jag tycker kunde uppfattas förolämpande: "Följarna är ofta fanatiska".

!. I och för sig är det ganska generaliserande, vilket kanske inte är bra men jag säger klart att följarna OFTA är fanatiska och menar naturligtvis inte alla (jag känner många trevliga icke-fanatiska som både tror på religion och politik).

2. Jag tycker väl inte det är så hemskt förolämpande att påstå att någon är fanatisk? Klart jag kunde valt ett mer neutralt ord men se även punkten 3 nedan...

3. Observera att hela min tråd är gjord som en fråga ("har jag rätt eller fel?"). Jag förstår om du ändå blev upprörd när du trodde jag kallade alla som tror på politik eller religion för fanatiker (vilket jag iofs inte gjorde). Tråden var alltså menad som en slags tes och jag tycker att man då kanske kan ha aningens högre till tak?

Det är dessutom en stor skillnad i ordval tycker jag. Jämför "Följarna är ofta fanatiska" med "Det här stinker av den värsta sortens spelledande förutom rällsning". Jag kan förstå att man ibland tar till retoriska grepp (om man inte förolämpar nån) men det du skrev är ju dessutom, enligt min mening, BARA ordbajseri utan egentligt innehåll.

Krille

Super Moderator
Caligo;n58280 said:
[metadiskussion]
Moderering:

Eftersom det här är off topic i rälsnings/spelstildiskussionen OCH dessutom en personlig diskussion OCH dessutom är en tråd som är skapad i affekt och dessutom rätt infekterad från början, så tycker jag att den här diskussionen tas i PM, eller hellre dör helt.