Jag har lagt märke till en intressant grej under kampanjspel. Rollfigurerna blir bättre och bättre. -Då talar jag inte om att färdighetsvärdena går upp utan att SL tillåter spelarna större frihet.
I början av en kampanj så ställs ofta krav på att minsta mundana syssla ska redovisas i detalj. Hur man går tillväga för att göra upp en eld, eller hur man köpslår om priset på en kniv.
Allteftersom man visat att man klarar av enkla sysslor så läggs det till handlingarna och börjar gå på automatik.
I en kampanj jag spelar i just nu är det utegångsförbud i staden där allt utspelar sig. I början fick vi snacka oss igenom varenda vägspärr för att ta oss från en stadsdel till en annan. Numera så går det på rutin. Vi behöver inte ens bry oss när stadsvakten tillskyndar för SL utgår ifrån att vi kan ta oss ur knipan. Vi har större saker att oroa oss för.
Poängen är att kampanjer tenderar att gå från grisodling till storslagna äventyr av sig självt. Oavsett om man kör med levlar eller inte.
Vad kan man då lära sig av detta? Jo, köp inte småskaliga färdigheter. Tänk stort.
Är det någon som känner igen sig?
I början av en kampanj så ställs ofta krav på att minsta mundana syssla ska redovisas i detalj. Hur man går tillväga för att göra upp en eld, eller hur man köpslår om priset på en kniv.
Allteftersom man visat att man klarar av enkla sysslor så läggs det till handlingarna och börjar gå på automatik.
I en kampanj jag spelar i just nu är det utegångsförbud i staden där allt utspelar sig. I början fick vi snacka oss igenom varenda vägspärr för att ta oss från en stadsdel till en annan. Numera så går det på rutin. Vi behöver inte ens bry oss när stadsvakten tillskyndar för SL utgår ifrån att vi kan ta oss ur knipan. Vi har större saker att oroa oss för.
Poängen är att kampanjer tenderar att gå från grisodling till storslagna äventyr av sig självt. Oavsett om man kör med levlar eller inte.
Vad kan man då lära sig av detta? Jo, köp inte småskaliga färdigheter. Tänk stort.
Är det någon som känner igen sig?