Visualiserising
Monstrets storlek är egentligen det enda som jag beskriver med rätt objektiva termer. Allt annat försöker jag vara rätt luddig med, så att spelarnas fantasi får arbeta mer, men storleken måste de ha klart för sig på ett ungefär.
Särskilt i spelet Mutant. Där finns det ju så förbannat mycket "stora" saker, och det är nästan alltid omöjligt för spelarna att veta om man bara använder adjektiv som "stor, väldelig, kolossal". Jamenar, hur stor kan en "jättestekel" vara? Om det hade varit verkligheten så hade man ju tyckt att en stekel stor som en undulat vore rentutav gigantiskt stor, men i Mutant så kan man lätt föreställa sig dem i alla storlekar upp till pterodaktyl-klass.
Något man lär sig fort i Mutant är alla synonymer på ordet "jättestor", själv märkte jag i början att jag sade "gigantisk" säkert tre gånger i minuten. Det blev tjatigt väldigt snabbt.
---
Så, om vi pratar om varelser i stil med troll eller resar, som man ofta möter öga mot öga, så säger jag saker som "han är två huvuden högre än du" eller liknande. Inte skön lyrik, men det är raka puckar, och det är allt jag kräver.
När det handlar om riktigt stora monster så tycker jag att det är lämpligt att etablera själva storleken på ett tidigt plan, innan spelarna vet vad för något de egentligen står inför.
Stora monster väsnas, stora monster lämnar stora spår efter sig, stora monster kan skönjas som skuggfigurer långt innan man kan börja se dem tydligt. Spelarna kan alltså börja fatta att de står inför något väldigt stort långt innan de vet vad monstret är för något. Det är bra, för man vill ogärna börja en stämningsfull monsterbeskrivning med "okej, den är 6 meter hög, eller 8 om man räknar in svansen..."
Jag vill helst att spelarna skall fatta hur stort monstret är innan jag börjar beskriva det. Allra helst vill jag ge en exakt bild av monstrets storlek utan att behöva säga exakt hur lång den är angivet i meter. Det kan alltså bland annat göras genom följande:
Jämförelser med miljöerna
Säg att du går in i en grotta. Du slåss med en tvåhandsyxa, så du vill gärna veta hur högt det är i tak och så. SL säger att det är knappt tre meter i takhöjd. Okej. Om du sedan möter en reptilman som "behöver sänka sitt huvud för att få plats i grottan", då fattar du direkt, instinktivt hur stor den är.
Miljöer vill man gärna beskriva på objektivt, matematiskt sätt, medan monster rent generellt mår bättre av att målas upp med subjektiva beskrivningar. Det man behöver förklara med klarspråk hos monstrena, är det alltså klokt om man gör med jämförelser med de objektiva miljöerna.
Ett hustak kan vara si och så många meter högt. Om man sedan får veta att en jätte använder det som armstöd så fattar man hur stor jätten är.
Spår
Hittar man ett två meter långt ledat spö som visar sig vara ett avknipsat ben från en jättemyra, då fattar man hur stora de där myrorna är innan man ens har mött dem.
Fotspår, matrester, rustningsdelar och annat kan också vittna om varelsens storlek. Effektivast tycker jag det blir om man börjar visa spår åt spelarna som bara låter dem förstå att monstret är stort, och sedan ge dem bättre och bättre spår som låter dem göra allt bättre estimeringar ju längre in i äventyret de kommer. Till slut vet de då mer eller mindre exakt hur stort monstret är.
Effekter
Stora monster får väldigt många buggar att framstå i reglerna på de flesta rollspel. Därför frmastår gärna stora monster som vanliga småpysar så fort man använder reglerna till strider och liknande. Friforma hårt istället, och konstatera att om man inte har en plan mot stora monster, då åker man på däng. Med detta konstaterat så blir allt vettigare. Rollpersonerna får börja tänka på fällor, bakhåll, pikenerare, eldar och annat som är rimligt att anta att man måste ta till om man skall slåss mot stora monster, istället för att allt skall balla ur tack vare dumma regler.
/Rising