Nekromanti Visualisera monster

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad gör ni för att tydligöra sådana saker som storleksskillnader och yttre kännetecken på monster och andra motsåndare? En elak jättespindel blir ju så mycket mer skrämmande om spelledaren faktiskt lyckas beskriva hur ofantligt stor den är.

Irratic

Veteran
Hmmm
Klurigt problem faktiskt, när det gäller spindlar visa Inte gruppen 8 legged freaks tycker att tarantellan försöket jucka sönder husvganen för övrigt, Det bästa man kan göra är väl att beskriva delar av ex jättespindel ( lika skrämmande som en spannvatten) att dess ben är lika brett som en man när benet slår ner genom kroppen på en inte ont anande spelare eller SLP ( föredrar att slaffsa SLPer mycket mer effektfullt utan disskution dessutom) Jag brukar mer beskriva delar av eventuella monstret för att det är lättare att ta till sig än att beskriva hela monstret & det förlorar lätt lite av sin skrämseleffekt om man bara beskriver hela monstret som ett paket mjukost med enorma propotioner.

Rising

Vila i frid
Visualiserising

Monstrets storlek är egentligen det enda som jag beskriver med rätt objektiva termer. Allt annat försöker jag vara rätt luddig med, så att spelarnas fantasi får arbeta mer, men storleken måste de ha klart för sig på ett ungefär.

Särskilt i spelet Mutant. Där finns det ju så förbannat mycket "stora" saker, och det är nästan alltid omöjligt för spelarna att veta om man bara använder adjektiv som "stor, väldelig, kolossal". Jamenar, hur stor kan en "jättestekel" vara? Om det hade varit verkligheten så hade man ju tyckt att en stekel stor som en undulat vore rentutav gigantiskt stor, men i Mutant så kan man lätt föreställa sig dem i alla storlekar upp till pterodaktyl-klass.

Något man lär sig fort i Mutant är alla synonymer på ordet "jättestor", själv märkte jag i början att jag sade "gigantisk" säkert tre gånger i minuten. Det blev tjatigt väldigt snabbt.

---

Så, om vi pratar om varelser i stil med troll eller resar, som man ofta möter öga mot öga, så säger jag saker som "han är två huvuden högre än du" eller liknande. Inte skön lyrik, men det är raka puckar, och det är allt jag kräver.

När det handlar om riktigt stora monster så tycker jag att det är lämpligt att etablera själva storleken på ett tidigt plan, innan spelarna vet vad för något de egentligen står inför.

Stora monster väsnas, stora monster lämnar stora spår efter sig, stora monster kan skönjas som skuggfigurer långt innan man kan börja se dem tydligt. Spelarna kan alltså börja fatta att de står inför något väldigt stort långt innan de vet vad monstret är för något. Det är bra, för man vill ogärna börja en stämningsfull monsterbeskrivning med "okej, den är 6 meter hög, eller 8 om man räknar in svansen..."

Jag vill helst att spelarna skall fatta hur stort monstret är innan jag börjar beskriva det. Allra helst vill jag ge en exakt bild av monstrets storlek utan att behöva säga exakt hur lång den är angivet i meter. Det kan alltså bland annat göras genom följande:

Jämförelser med miljöerna
Säg att du går in i en grotta. Du slåss med en tvåhandsyxa, så du vill gärna veta hur högt det är i tak och så. SL säger att det är knappt tre meter i takhöjd. Okej. Om du sedan möter en reptilman som "behöver sänka sitt huvud för att få plats i grottan", då fattar du direkt, instinktivt hur stor den är.

Miljöer vill man gärna beskriva på objektivt, matematiskt sätt, medan monster rent generellt mår bättre av att målas upp med subjektiva beskrivningar. Det man behöver förklara med klarspråk hos monstrena, är det alltså klokt om man gör med jämförelser med de objektiva miljöerna.

Ett hustak kan vara si och så många meter högt. Om man sedan får veta att en jätte använder det som armstöd så fattar man hur stor jätten är.

Spår
Hittar man ett två meter långt ledat spö som visar sig vara ett avknipsat ben från en jättemyra, då fattar man hur stora de där myrorna är innan man ens har mött dem.

Fotspår, matrester, rustningsdelar och annat kan också vittna om varelsens storlek. Effektivast tycker jag det blir om man börjar visa spår åt spelarna som bara låter dem förstå att monstret är stort, och sedan ge dem bättre och bättre spår som låter dem göra allt bättre estimeringar ju längre in i äventyret de kommer. Till slut vet de då mer eller mindre exakt hur stort monstret är.

Effekter
Stora monster får väldigt många buggar att framstå i reglerna på de flesta rollspel. Därför frmastår gärna stora monster som vanliga småpysar så fort man använder reglerna till strider och liknande. Friforma hårt istället, och konstatera att om man inte har en plan mot stora monster, då åker man på däng. Med detta konstaterat så blir allt vettigare. Rollpersonerna får börja tänka på fällor, bakhåll, pikenerare, eldar och annat som är rimligt att anta att man måste ta till om man skall slåss mot stora monster, istället för att allt skall balla ur tack vare dumma regler.

/Rising

Erufailon

Swordsman
från karaktärernas vinkel

det är viktigt att man beskriver saker från karaktärernas vinkel... för ifall man säger,
"det kommer några troll mot er bankandes på trummor, de e väll tre meter höga skulle jag tro"
så har det inte så stor påverkan på spelarna utan de kommer nog antagligen att bara gå på och slå eller nått i den stilen, de kommer knappast att springa iväg.
Men ifall man istället säger
"ett mörkt hummande och trumslag skakar marken, några vidriga troll som når enda upp till träderna de kommer ifrån går mot er i stadig takt slående på sina trummor och illvilja i sin blick" så blir det mera direkt mot spelarna... hoppas ni fattar vad jag menar.
att vara objektiv i sina beskrivningar av monster brukar straffa sig genom att spelarna inte tar tillräcklig hänsyn till monstrerna, kommentarer som "trodde inte han var så farlig" kan uppkomma.
något annat viktigt är tiden, ifall du ser något springa förbi i skogen några meter bort så kan du inte se vilken ögonfärg den personen har precis, samma om en karaktär är trött efter t.ex. en strid så borde han ite vara så uppmärksam.
ifall karaktären studerar monstret borde den få lite mera information men inte vid första anblicket på den sagda.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En tanke

Jag tänkte att det kanske kunde vara vettigt att skapa någon form av visuell storleksbeskrivning av de olika rollpersonerna. Med andra ord så tänkte jag rita en skalenlig bild av hela gänget ståendes bredvid varandra. På så vis kan man få ett hum om hur stora det olika karaktärerna är. Sedan kan man ganska lätt stoppa in olika monster bredvid dem som en jämförelse.

"Jaså! Trollet är tre gånger större än Bäng-Olle.... Jag börjar nog springa."

Dilandau

Myrmidon
Storlek

Jag brukar alltid jämnföra med stora bassängen i simmhallen när jag beskriver storlekar. Den är 25 meter lång. Alternatvit använder jag höjden på mitt hus (sådär en 9-10 meter, förmodar jag).

"Draken har en vingbredd lika stor som bassängen i simmhallen!"
"Jätten är dubbel så stor som det här huset".

rätt corny, när jag tänker efter.

Rising

Vila i frid
Re: En tanke

"Med andra ord så tänkte jag rita en skalenlig bild av hela gänget ståendes bredvid varandra. På så vis kan man få ett hum om hur stora det olika karaktärerna är. Sedan kan man ganska lätt stoppa in olika monster bredvid dem som en jämförelse."

Den metoden är inte jag så förtjust i, eftersom det är "titta på bilden så ser du hur monstret ser ut". Det är ju precis sånt där som mår så bra av att ske i spelarnas fantasi istället för med visuella hjälpmedel.

Det blir som att uppleva storleksskillnaden ur fågelperspektiv, som om rollpersonen bara vore en marionett långt därnere i rollspelslandet som mötte en stor motståndare. Som diablo. "Åh, här kommer ett stort monster. Jag styr undan min marionett därnere." Det blir mycket ballare (i min mening, men jag är väldigt omedgörlig på den här punkten) om storleksskillnaden får vara helt subjektiv. Det är du som får uppleva hur stort monstret är. Du, rollpersonen. Inte du=spelaren.

Genom det direkta tilltalet till rollgestaltarna runt bordet så uppnås någonting som jag tycker är finare än om man börjar ta till visuella hjälpmedel och sånt.

Men okej, ibland går det inte att göra på annat sätt.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En tanke

"Den metoden är inte jag så förtjust i, eftersom det är "titta på bilden så ser du hur monstret ser ut". Det är ju precis sånt där som mår så bra av att ske i spelarnas fantasi istället för med visuella hjälpmedel."

Jag tror att du drar för långtgående slutsatser av vad jag skriver. Jag är främst intresserad av att uppvisa storleksskillnaden lite snabbt och enkelt, inte distansera spelarna ifrån sina karaktärer. Vi snackar om en enkel, hyfsat skalenlig streckgubbe och inte min konstnärliga tolkning av det hela. Då kan jag också vara hyfsat säker på att spelarna verkligen har uppfattat hur stort monstret är. Det är alltså ingen ersättning av min verbala beskrivning.

Rickard

Urverk speldesign
Vettigt fråga

Beskriv en händelse som händer när rollpersonerna ser monstret för första gången och jämför objekt runt omkring med varelsen.. I värsta fall kan du jämföra monstret med något från vår värld som du vet spelarna har koll på hur stor den är..

"Trollet vräker sig fram genom träden och knäcker dem som om de var gjorda av papper. Den tar tag om en stor trädstam som räcker till halva dess kropp och vrålande rusar mot er med sitt provisoriska vapen."

"Den tittar på er med sina lysande gröna ögon..." - (du frågade ju inte bara om storlek utan även andra attribut)

"Och bakom långtradaren över dess släp kan ni skymta kroppen på den groteska varelsen."

"Och fram ur kratern kravlar sig en amöba stor som globen..."

Fast å andra sidan så kan man skrämma spelarna lite genom att fuska och inte säga storleken till en början.. Spelarna mötte en Peryton (kobolden i gruppen hade tråkigt så jag slängde in ett slumpvist monster).. Jag visste inte så mycket om den förutom att den var ett eldsprutande vildsvin.. Medan vi stred så satt jag och läste lite (använde mig av passivt berättande) och utbrast:
"Oj då.. Ledarsvinet är stor som en oxe"

Gosse om mina spelare plötsligt fick respekt för svinet, särskilt som det visade sig att den sprutade eld.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tydligen är lite sen med svaret