Nekromanti Visuellt strategispel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tyvärr vill inte min dator att jag ska komma åt spelwebben.se så jag postar det här inlägget här istället och hoppas på er nåd.

Jag håller på och skapa eller snarare brainstorma ett TV-format och i det formatet behöver jag ett enkelt men spännande moment som går ut på strategispel mellan X antal deltagare. I TV är det också viktigt att saker och ting blir visuellt dvs att man inte bara sitter och babblar olika koordinater tex.

Om någon nu har en idé eller får en idé vore jag väldigt tacksam om ni vill dela med er av dem. Om det här nu går i lås kommer självklart den som kläckte idéen att meddelas om detta så får vi se "where we go from there".

EchonCique

Hero
[ot] Uppkoppling

Tyvärr vill inte min dator att jag ska komma åt spelwebben.se så jag postar det här inlägget här istället och hoppas på er nåd.
Den sajten borde du komma åt på exakt samma sätt som denna. Dvs knappra in rätt URL och trycka return i adressfältet i din webbläsare.

Björn den gode

Swashbuckler
Ja du, det här var inte enkelt och utan att få veta mer så skulle jag säga att det är nästan omöjligt. Men vi gör ett försök med lite uteslutningsmetod, strategispel som vi normalt betraktar som enkla som exempelivs Settlers of Catan är antagligen trots allt alltför komplicerat (Jag tror inte det går att få förståelse för reglerna på under 10 minuter). Detta gör att en stor grupp av brädspel går bort. Ett spel som antagligen har tillräckligt enkla regler är fluxx men eventuellt så är det alltför "nördigt" för att duga, dessutom är det rätt mycket slump. Ett annat alternativ skulle kunna vara Ricochet Robots men det är snarare ett hjärngympa/puzzlegame än strategispel. Själv skulle jag allra helst vilja se Diplomacy men jag gissar att det inte är ok med ett parti som tar 7 timmar :gremwink:.

Mitt bästa tips får nog bli att man hoppar på trenden och spelar texas hold-em eller går till klassikern och spelar Schack.

Sen kom jag på ett som kanske skulle funka (dock fungerar det bara på 2 eller 4 spelare) som inte är särskilt känt men ändå har väldigt enkla regler att förstå (gå ett steg eller sätt ut en vägg) och med ett strategiskt djup, Quoridor. Vill man ha lättsammare spel kanske man kan pröva Ice-Tower. Tja, bättre än så här blir det nog inte om jag inte får mer information.

/Björn