Nekromanti Vital Strike

Organ

Out of time, out of mind
Kan någon förklara för mig när man får använda featen Vital Strike i PF. I beskrivningen står att man får använda VS när man gör en Attack Action. Vad 17 menas med det?

/Anders

Storuggla

Champion
Som jag såg det är det när du inte vill göra en full attack, med andra ord är du inte vill göra två attacker (eller fler) utan en som gör mer skada. Säg att du har en tvåvapensfighter som gör en massa attacker på en full attack men inte får en full action för att du.. flyttat på dig eller något? Vital strike!

Storuggla, ärtstilen

Du kan göra den när du använder en attack som en standard action. Konsensus verkar ligga runt att den är till för fighters som vill kunna göra skada fast de rrör sig (och förlorar sina extra attacker).

Men man kan tydligen inte charga med den;

As of the current rules, you cannot use Vital Strike as part of a charge. Vital Strike is an attack action, which is a type of standard action. Charge is a special full-round action (excluding partial charge). You cannot currently combine the two. The preview was in error. Alas I did not catch it until weeks later, and by then, there was no point in digging up old topics.

Hope that helps...

Jason Bulmahn
Lead Designer
Paizo Publishing

Organ

Out of time, out of mind
Kan man kombinera Vital Strike med Cleave? Naturligtvis inte med extraskada på båda, men väl kanske på den första? Ser att Cleave är en Standard Action. Betyder det att den då inte är en Attack Action och således inte kan kombineras med Vital Strike?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Jag tolkar reglerna som att man kan kombinera Vital Strike och Power Attack. I beskrivningen står "any melee attack". Sedan finns det vill jag minnas en regel som säger att om man väljer att använda Power Attack så måste man göra det på alla sina attacker den rundan. Tolkar jag det rätt?

/Anders

Storuggla

Champion
"Jag tolkar reglerna som att man kan kombinera Vital Strike och Power Attack. I beskrivningen står "any melee attack". Sedan finns det vill jag minnas en regel som säger att om man väljer att använda Power Attack så måste man göra det på alla sina attacker den rundan. Tolkar jag det rätt?"

Rätt? Vete fan. Men så tolkar jag det iaf.

Storuggla, fan så fjuppligt

chrull

Stockholm Kartell
Vital strike och Cleave ÄR varsin standard attack. Power Attack är en modifikation på attackslag. Vital Strike och Cleave går alltså inte att kombinera, men Power Attack går att kombinera med typ allt.