Nekromanti VL-glasögon, smittskyddscentraler

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur många smittskyddscentraler finns det? Typ 1 i varje land eller?
*har noll koll på sånt där*

Jag hade tänkt införa VL (Virtual Light) glasögon till NeoTech. Inspiration från Virtual Light av William Gibson. Glasögon som projicerar en bild direkt [nånstans där bak i ögat], om bara hornhinnan är skadad och man är blind på det viset skulle man alltså kunna se igen. Dessutom kan man lagra information på dem.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

SKIN69

Warrior
"Jag hade tänkt införa VL (Virtual Light) glasögon till NeoTech"
Kolla på Nogo, där finns PSL lins, en liknande anordning..

Rörande smittskyddcentraler borde det finnas en i varje land och flera smittskyddsenheter spridda runt landet på sjukhus o liknande

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

smaffy

Hero
verkligen så många?
jag tänkte mig kanske en i varje lite rikare land ungefär.. kanske två, eller i extrema fall upp mot runt tre stycken. sånna där grejer är väll inte precis särskillt billiga eller? det man kan läsa på nogo gör att jag tänker mig dem att de är superduperdyra.. med massa olika dödligt-som-in-i-helvete-avdelningar å så vidare..?

kanske finns det nån lite mindre i varje land, typ, astra eller nått har säkert nån liten snuv-avdelning :)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Krille

Super Moderator
Smittskydd

"jag tänkte mig kanske en i varje lite rikare land ungefär.. kanske två, eller i extrema fall upp mot runt tre stycken. sånna där grejer är väll inte precis särskillt billiga eller? det man kan läsa på nogo gör att jag tänker mig dem att de är superduperdyra.. med massa olika dödligt-som-in-i-helvete-avdelningar å så vidare..?"

Det beror helt på vilken smittklass man vill skydda sig mot.

Smittklass 1 omfattar icke-dödliga sjukdomar med kända botemedel och låg smittorisk. Det räcker i princip med labbrock, handskar och munskydd för att man ska kunna skydda sig mot dessa. Renlighet före och efter arbetspass är ett krav.

Smittklass 2 omfattar potentiellt dödliga sjukdomar med låg till moderat smittorisk. Här brukar man kräva tjockare handskar, förkläde och skyddsglasögon, samt att man ska arbeta i dragskåp. Desinfektion före och efter ett arbetspass brukar vara ett krav.

Smittklass 3 omfattar dödliga sjukdomar med låg till moderat smittorisk, relativt hög överlevnadsfaktor och/eller kända effektiva behandlingsmetoder. Överdragsoverall med ansiktsskydd är ett krav för att man ska arbeta med dessa, desinfektion före och efter ett arbetspass är ett krav.

Smittklass 4 omfattar dödliga sjukdomar med moderat till hög smittorisk, låg överlevnadsfaktor och utan kända behandlingsmetoder. Tät övertrycksdräkt är ett krav, och avdelningen är isolerad med luftsluss. Desinfektion i slussen samt före och efter ett arbetspass är ett krav. Dräkten får under inga omständigheter öppnas på insidan av slussen.

De flesta sjukhus har utrustning för att hantera upp till smittklass 3, liksom ett antal biokemiska laboratorier. Smittklass 2 och 3 är också krav vid arbete med kriminalteknisk utredning.

Observera att detta gäller för laboratoriearbete. När det gäller arbete för att vårda smittade så krävs ofta sådana volymer att man sällan kan komma upp i mer än smittklass 2 eller 3, och om det skulle bli en epidemi inte ens det. Det enda man kan göra är att isolera de smittade i en särskild avdelning och försöka begränsa smittspridningen.

Vid senaste utbrottet av Ebola Zaïre fick sjuksköterskor ofta arbeta under förhållanden liknande smittklass 1 (en av dem smittades, men överlevde), medan läkare kunde arbeta i smittklass 2. Vissa utländska experter kunde arbeta under förhållanden motsvarande smittklass 3. De prover som togs finns runt om i världen på olika medicinska institut, väl inlåsta i superkalla containers förvarade bakom luftslussar i förhållanden motsvarande smittklass 4.

Mobila laboratorier motsvarande smittklass 4 finns. Jag har för mig att Sverige har en sådan enhet i Försvarsmakten någonstans, och det finns avdelningar motsvarande smittklass 4 på de större sjukhusen i landet. Karolinska och Sahlgrenska har det, har jag för mig, liksom universitetssjukhuset i Umeå.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>