Rickard
Urverk speldesign
Jag bröt ut detta till en ny tråd, då jag antar att krank inte vill diskutera detta i sin tråd.
Är däremot kungen sjuk, det var 40 000 invånare men nu har folk börjat bege sig av och nästa stad är nyligen övertagen av orcher - det ger mer till mig. Jag vill inte läsa saker som är fastslaget, utan jag vill veta saker som händer för då kan spelarna få uppleva det via sina rollpersoner. Jag som spelledare vill också ha saker som jag kan binda samman.
Hur hör namnet "Grunko" ihop med "40 000 invånare" eller att det tar "tre dagar att ta sig till nästa stad"?
Jämför:
På vilket sätt hör "kungen sjuk", "folket flyr" och "orcher invaderade grannstad" samman?
/Han som tänkte skriva något smart, men kom inte på något
Jag ogillar att behöva läsa och försöka söka efter inspiration. Att läsa berättelser tillför ingenting för mig då jag inte får några som helst tips på hur jag ska kunna spela liknande berättelser. Att få traditionella data fungerar inte heller då det egentligen bara är fluff för mig. Att veta att kungen heter Grunko, staden har 40 000 invånare eller att det tar tre dagar att ta sig till nästa stad till häst är inget som tar del av mitt spelande. Kungen heter "kungen", staden är "stor" och resor skippar vi.Bobby Magikern said:Jag tycker det är intressant, det här med von oben-perspektiv. För min del är det så att jag tycker få saker är så inspirerande som att läsa historia, se på kartor och på annat vis ta in "objektiva" fakta. Därför fungerar traditionellt beskrivna spelvärldar helt okej för mig, då de oftast består av den här typen av data. Har ni som ogillar den sortens beskrivningar andra preferenser? Tjusas ni mer av berättelser än av den här sortens data?Han said:Bra att du gjorde en sådan här tråd. Har funderat kring detta ett bra tag. Funderat på hur spelvärdsbeskrivningar är felaktigt skapade, då det allting beskrivs i ett objektivt von oben-perspektiv. Världen borde egentligen beskrivas som saker som ska presenteras för rollpersonerna, för det är egentligen sådant som en spelledare gör under spelmötet. Att hitta på relationer mellan olika saker är något spelledaren borde göra själv.
Är däremot kungen sjuk, det var 40 000 invånare men nu har folk börjat bege sig av och nästa stad är nyligen övertagen av orcher - det ger mer till mig. Jag vill inte läsa saker som är fastslaget, utan jag vill veta saker som händer för då kan spelarna få uppleva det via sina rollpersoner. Jag som spelledare vill också ha saker som jag kan binda samman.
Hur hör namnet "Grunko" ihop med "40 000 invånare" eller att det tar "tre dagar att ta sig till nästa stad"?
Jämför:
På vilket sätt hör "kungen sjuk", "folket flyr" och "orcher invaderade grannstad" samman?
/Han som tänkte skriva något smart, men kom inte på något