Nekromanti VtM:Vilka Chronicles rekommenderas?

Fortitude

Veteran
Jag och min spelgrupp har spelat rätt intensivt nu det senaste halvåret (dock inte överdrivet mycket Vampire, utan glada fantasy rollspel).. Men nu har större delen av gruppen så smått börjat tröttna (inte bara på bristen av mörk stämning, men och själva det slentrianmässiga rollspelandet vi kommit in i).
Efter ett par veckors rollspels uppehåll så funderade jag på att ta och köpa en Chronicle (ett äventyr då..duh) till Vampire (the masquerade), för att försöka få igång stämningen återigen.

Men då kommer frågan.. Vilka av dem producerade By Night äventyren är bra? vilka ger en bra känslomässig, ångestfylld mörk stämning?
Eftersom intresset börjat vackla så behövs nog ett relativt välarbetat äventyr, med en tät story, vilket det oftast är, när det är ett producerat scenario..

Så helt enkelt, har ni spelat några Vampire Chronicles som är bra, som ni kan rekommendera, eller finns det några ni vill varna för? Och vad tyckte ni om scenariot? Allt är bra att veta!

Fortitude

Veteran
Umh, jo delvis antar jag.. vi har juh scenariona "New York By Night" samt "Mexico By Night" för att dra två olika scenarion som exempel.. Så dels är det väl namnet på det scenariot, vilket även då uppger vart det utspelas..(fast sedan så har vi juh "Something Chronicles" också..så antagandet om att alla scenarion följer "..by night" teamt var kanske felaktigt)

Men det är kanske inte är helt relevant för frågan? :p
Jag skulle fortfarande behöva lite rekommenderationer på scenarion...

Nissiku

Veteran
Den VtM-kampanj som jag upplevde som bäst som SL är Giovanni Chronicles, dock kan den vara ganska svår att få tag på nuförtiden.

För övrigt så gillar jag inte färdiggjorda kampanjer, känns som om det är lättare att skräddarsy kampanjen runt spelarna än tvärsom. De absolut roligaste kampanjer jag spellett är dom jag skrivit själv.

Fortitude

Veteran
Re: Kampanjer

Jo, det är så sant, jag kände bara att jag ville ha rätt stämning, något som förhoppningsvis skulle ha skildrats i en färdigskriven chronicle.

Btw, appropå spelvanor och sådant, brukar ni börja era scenarion som mortals för att sedan tas in i vampyrvärlden, eller börjar ni som vampyrer?
givetvis skiftar detta från gång till gång och grupp till grupp, men tycker ni känns bäst? vad är roligast?

Själv måste jag nog säga att det kan vara väldigt givande att börja som vanliga mortals och spela sin enbrace, det ger oftast rätt mycket rollspelande bland annat. Men å andra sidan så passar juh sig inte alla berättelser alltid åt okunniga fledglings..

Nkari

Veteran
Re: Kampanjer

Giovanni chronicles är den som folk säger är bäst.. det jag har läst igenom av alla chronicles osv så gillar ajg inte upplägget oftast.. WW verkar villa ha med massa historiska händelser som RP bara får titta på och inte kan ändra ett skit på.. eller så känns det för mig iaf.. =)

PAX

Jordisk Äventyrare
Cities By Night finns det några stycken att välja mellan. Själv köpte jag Chicago By Night först och det är troligen den bästa och tjockaste boken. Sen skulle jag tro att nya New York By Night är bra.

Angående By Night-böckerna så är de inga riktiga äventyr men de är fulla av information kring vampyrsamhället i dessa städer vilket borde ge upphov till bra idéer om äventyr. Dvs de är inga täta rafflande äventyr om det är vad du är ute efter.

Giovanni-sviten. Första äventyret är mycket spårvagnsåkande och sen blir den bättre. En driftig SL skulle kunna fylla ut denna kampanj med mycket mer som händer rollspersonerna under de sekel som passerar.

cogitare

Swashbuckler
Men då kommer frågan.. Vilka av dem producerade By Night äventyren är bra? vilka ger en bra känslomässig, ångestfylld mörk stämning?
Jag tror att Chicago By Night är den ... by Night modul som är bäst utarbetad. Men som tidigare nämnts i tråden så är det inte kompletta äventyr i sig utan mer en setting.

Jag har spelat delar av Giovanni Chronicles(som det också pratats om en del i tråden redan) och jag var inte imponerad faktiskt. Rätt snart blev det mest powermonging eftersom man skulle porträttera elders med mäktiga krafer och där tappade jag intresset.

Vad det gäller att börja som mortals eller som Kindreds så måste jag säga att det är helt beroende på vilken typ av kampanj du vill spela/spelleda. Själv är jag lite trött på hela "starta som mortal"-schticken då det har gjorts gång efter annan i de WoD-kampanjer jag har spelat.

C.

vinterdraken

Veteran
Själv så har jag fastnat väldigt mycket för Ventrue Chronicles, dels för att jag gillar de äventyr som det står om i boken men även för att det finns mycket frihet för äventyrande mellan delarna och att jag gillar conceptet att spela en "blodslinje".

cogitare

Swashbuckler
Till skillnad från så många andra nydanande äventyr som går ut på?!?!?! :gremwink:

Jag tycker nog att hur man väljer att spela ett spel och vilka äventyr man låter spelarna uppleva är helt upp till spelledaren och är till underordnad del avhängigt av vilket spel man spelar!

C.

Exterus

Veteran
Den sista delen av Giovanni Chronicles är bäst, imo. Jag vill inte gå in på allt för mycket var sista delen går ut på, men det är väldigt annorlunda än de två (eller var det tre?) innan. Det märks att de olika böckerna var skrivna av olika personer. Delarna innan det var väl dugliga, men som sagt så blev det lite väl mycket episka händelser och för många disciplindottar för min smak.

cogitare

Swashbuckler
Och det råkar faktiskt slumpa sig så att just den sista delen har jag inte spelat faktiskt.

Generellt för de WoD äventyr som utgavs tycker jag är att man försöker placera spelarna i mitten av en massa stora händelser i WoD-världen. Spelar man igen de stora Chronicles som finns utgivna med samma rollpersoner så har dessa rollpersoner varit med om alla de "stora" händelserna beskrivna av WW :gremwink:

C.

Exterus

Veteran
Ah, trevligt. Jag tror nog att du kommer att gilla sista delen, faktist. Den är lite mer low key än de andra, inte lika uppenbart episk och rörig.

Jo, WW verkar försöka smälla in så mycket fräcka metaplotthändelser i nästan alla sina utgivna krönikor/äventyr. Vilket är lite synd, för det som gör vampire intressant försvinner lite under vikten av de ibland Forgotten Realms-aktiga världsomvälvande händelserna som man tvingas ta del av som spelare.

cogitare

Swashbuckler
Tror aldrig jag kommer få uppleva GC IV för vi spelar inte Vampire i den gruppen längre. Men kanske någon annan tar upp det?!

Mmm, det blev snudd på fånigt. Hoppas de inte går i samma fälla med V:tR!

C.