Nekromanti Wacom eller sånt

Zorbeltuss

Hero
Jag vill ha en penna för att rita på datorn, ingen avancerad grej eller så, mest vill jag bara ha den för att mina anteckningar på papper oftast är mer teckningar än text och det är jobbigt att ta fram papper och penna varje gång jag ska anteckna framför datorn och jag kommer endå tappa bort pappret, jag har vid ett flertal tillfällen försökt göra detta med mus men det funkar inte.
Kan ni rekommendera en wacom, vad är tillräkligt med utrymme för att anteckna och hur billigt kan jag gå?

PS. En padda av någon typ skulle fortfarande ha delar av problemen från papper och penna och jag har inte behoven av de övriga funktionerna om den inte kör e-ink och har en batteritid på några månader.

/Luna Lovegood som är hungrig

Zorbeltuss

Hero
Jag kollade lite på den innan, men då jag har noll erfarenhet visste jag inte om den var för lite eller kanske för mycket, men den har ett bra pris så det blir nog en sådan.

/Luna Lovegood som tackar så mycket

JJoghans

Regelknackare
Nu var det några år sedan jag var riktigt insatt, med då var det Wacom som gällde till 100%. Ingen annan digitizer-tillverkare kom i närheten av deras kvalitet, så jag instämmer med Arferts rekommendation.

Har du använt ritplattor förut? Om inte; en sak som kan vara problematisk är att man ritar på en yta (plattan), och har ögonen på en annan (skärmen), vilket gör att man tappar en hel del av hand-öga-koordinationen. Man vänjer sig efter ett tag, men det gör att man ritar annorlunda med plattan än vad man gör på papper. Själv föredrar jag att rita på papper, scanna in, och använda plattan till färgläggning. Ibland ritar jag med plattan direkt, men det blir mycket undo eller sudda och göra om innan jag blir nöjd.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Köp en Wacom, det finns egentligen inget vettigt alternativ. Arferts tips är solida, sitter själv med en likadan.
Vill du slippa problemet Dazumal nämner finns ju alltid Cintiq. Har aldrig provat själv men hört att de är riktigt bra.
JJoghans said:
Fast dyra. :)
pappa said:
Jo, det är ju ett annat problem klart :)

Zorbeltuss

Hero
Wacom införskaffad, men jag har ett litet problem som jag inte hittar några inställningar till eller i manualen, jag kör dual screen med widescreenskärmar och ytan på wacomen mappas över båda skärmar vilket gör allt väldigt utdraget, vet ni vad man kan göra åt det?

NVM, löste det

/Luna Lovegood

JJoghans

Regelknackare
I Windows går det att fixa mappningen via Kontrollpanelen -> Wacom Tablet Properties. Jag kör också dual-screen, och ställer mappningen till att täcka den vänstra skärmen + lite till.