Nekromanti Wacom Inkling

Caligo

Swashbuckler
Verkar smart men jag tyckte att det verkade lite småmeckigt. Är det någon som testat prylen? Vill nog hellre ha en sån där med skärm som man kan rita på.

solvebring

Superhero
Caligo said:
Verkar smart men jag tyckte att det verkade lite småmeckigt. Är det någon som testat prylen? Vill nog hellre ha en sån där med skärm som man kan rita på.
Bergting har som sagt testat den och har visat lite på sin hemsida.

Grejen med den här prylen, som jag förstår det, är dock inte att ersätta tablets utan att ersätta det skissade pappret och scannandet. Dess funktion är att man kan skissa med den och hantera detta effektivt. Man kan sitta vart som helst och sedan få allting i vektorgrafik alternativt några andra format. Med den kan man ju skissa hur mycket man vill, bara man har papper och inklingen med sig, gå hem, mata in inklingen i datorn och få alla sina skisser inmatade i datorn direkt a la vektorgrafik. Dessutom uppfattar den tryck och du kan dessutom byta lager, så du kan utveckla en skiss på ett papper i flera olika lager.

Förövrigt heter Wacoms ritskärmar Cintiq, och ja, en sån vore inte dum alls. :gremlaugh: Synd att de kostar en del.

solvebring

Superhero
Tänkte bara säga att Bergting gör en recension av Inklingen, som hittills är uppe i en genomgång av hela tre delar. Kolla här på hans sida för att läsa recensionerna.

... Om jag hade pengar. :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alkemist said:
Bah! Teknologiskt humbug.
Och jag känner precis tvärtom: "Äh, bättre att gå helt digitalt. Hålla på och jolla med fysiska papper och greja år 2011..." =)

solvebring

Superhero
krank said:
Alkemist said:
Bah! Teknologiskt humbug.
Och jag känner precis tvärtom: "Äh, bättre att gå helt digitalt. Hålla på och jolla med fysiska papper och greja år 2011..." =)
Fast tanken lutar ju mot det - att behålla tecknarkänslan, mobiliteten och alltsammans med att ändå spara papper och tid då man inte behöver slösa på dessa i samma utsträckning. Jag tycker det är väldans trevligt. En en digital skiss och en traditionell skiss får dessutom inte riktigt samma look eftersom det liksom inte sker samma sak mellan pennan och "pappret" i de olika fallen. Känslan och friktionen är viktig i olika avseenden.

... En som aldrig kommer att komma ifrån hur skönt det är att teckna mot ett papper jämfört med en tablet.

krank

solvebring said:
Fast tanken lutar ju mot det - att behålla tecknarkänslan, mobiliteten och alltsammans med att ändå spara papper och tid då man inte behöver slösa på dessa i samma utsträckning. Jag tycker det är väldans trevligt. En en digital skiss och en traditionell skiss får dessutom inte riktigt samma look eftersom det liksom inte sker samma sak mellan pennan och "pappret" i de olika fallen. Känslan och friktionen är viktig i olika avseenden.

... En som aldrig kommer att komma ifrån hur skönt det är att teckna mot ett papper jämfört med en tablet.
Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är samma sak. jag tycker däremot själv många gånger mer om en schysst tablet, så man slipper alla osäkerheter fysiska medier för med sig vad gäller förmåga att ångra och så vidare... Har aldrig riktigt kommit överens med de däringa pennorna, pappren, penslarna etc.

Däremot skulle jag absolut vilja ha något mer portabelt än en Cintic eller liknande. Fast om man ändå ska släpa runt på anteckningsblock borde man kunna släpa runt på något av motsvarande storlek fast digitalt...

Jag saknar tablets som både har multitouch och olika nivåer på tryck. Jag fixar inte att rita på t.ex en iPad eller annat som inte känner av hur hårt jag tycker. Min N900 är riktigt bra, har ett rätt bra ritprogram på den och en stylus. Enda haken är storleken på skärmen...

Ihoprullbar skärm+ritplatta, det vore nåt.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är samma sak. jag tycker däremot själv många gånger mer om en schysst tablet, så man slipper alla osäkerheter fysiska medier för med sig vad gäller förmåga att ångra och så vidare... Har aldrig riktigt kommit överens med de däringa pennorna, pappren, penslarna etc.

Däremot skulle jag absolut vilja ha något mer portabelt än en Cintic eller liknande. Fast om man ändå ska släpa runt på anteckningsblock borde man kunna släpa runt på något av motsvarande storlek fast digitalt...

Jag saknar tablets som både har multitouch och olika nivåer på tryck. Jag fixar inte att rita på t.ex en iPad eller annat som inte känner av hur hårt jag tycker. Min N900 är riktigt bra, har ett rätt bra ritprogram på den och en stylus. Enda haken är storleken på skärmen...

Ihoprullbar skärm+ritplatta, det vore nåt.
Ah, then I'm with you right there. Och ja, ska man var ärlig är det kanske mer underligt att just Wacom satsat på en sådan idé före en portabel platta.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Funkar det som det ska är det fantastiskt.. nästan ett givet köp.
Sannerligen. Jag väntar just på att Peter ska börja svära och avslöja några problem, eller att Wacom snart kommer dragandes med att de upptäckt en eventuell barnsjukdom eller så. Det brukar ju trots allt se så ut med nya awesomeness-produkter.

Vi får vänta med spänning helt enkelt. =)

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Och det finns en anledning till att de är olika. Att få in en pappersskiss som vektorgrafik. Wut? Vad ska jag med det till? Alla småstreck och skuggningar som enskilda linjer? Skitjobbigt. Dessutom tvivlar jag på att Inkling kan skapa högkvalitetsvektorer. Antagligen blir det klumpiga vektorer med 200 punkter som är omöjliga att modifiera, vilket sabbar poängen med vektorer från första början.

Nej, tack. Jag kör nog vidare med min Intuos.

solvebring

Superhero
Genesis said:
solvebring said:
Och det finns en anledning till att de är olika. Att få in en pappersskiss som vektorgrafik. Wut? Vad ska jag med det till? Alla småstreck och skuggningar som enskilda linjer? Skitjobbigt. Dessutom tvivlar jag på att Inkling kan skapa högkvalitetsvektorer. Antagligen blir det klumpiga vektorer med 200 punkter som är omöjliga att modifiera, vilket sabbar poängen med vektorer från första början.

Nej, tack. Jag kör nog vidare med min Intuos.
Tja, det är iof sant. Å andra sidan så kan man ju just arbeta i lager, vilket gör att man ska behandla skissarna väldigt mycket när man väl plockat in dem i ett program. Vad gäller vektorerna vet jag inte hur många punkter de innehåller, men att man kan hantera en skiss i detalj är väl ganska bra. Speciellt om man ser på processen pappersskiss till digitalt färglagd och slipad bild. Där slipper man trots allt scannern, linjer som helt måste suddas ut och dras om osv.

Eller?
... Jag brukar iof aldrig syssla med just vektorer.
Edit: Med andra ord är min erfarenhet av vektorgrafik obefintlig. Ta mina påståenden med en nypa salt.

Alkemist

Veteran
Men känslan av att dra av en nytryckt litografi, känna doften av färgerna, oljan i mangeln och kanske lite syra som dröjer sig kvar. Det slår ett nyutskrivet tråk-ark när som helst.

Men visst sen får man ju bita ihop och trycka resterande 299 i serien.

krank

Alkemist said:
Men känslan av att dra av en nytryckt litografi, känna doften av färgerna, oljan i mangeln och kanske lite syra som dröjer sig kvar. Det slår ett nyutskrivet tråk-ark när som helst.
Tja, det kan man ju tycka. Jag har inga sådana sentimentala kopplingar till den upplevelsen =)