Wacom ritplattor/skärmar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,981
Location
The Culture
Jag hade en ritplatta för många år sedan och funderar på att köpa en ny, eller ännu hellre en skärm, eftersom det är mycket lättare och bekvämare att rita om bilden dyker upp i änden på pennan, och inte på en skärm en bit därifrån.

Är det någon som använder såna och har en åsikt om vad som är bra?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,385
Jag har en iPad Pro 12,9" 2nd ed, från 2017, med en 1 gen Apple Pencil som fortfarande håller fantastiskt bra att teckna/måla på. Har dock behövt byta ut pennan en gång under åren. Jag har haft Wacom-plattor av olika sort och de tidiga, mindre Cintiq-varianterna, men tycker iPad Pro är smidigare och bättre (antagligen får den dock stryk av moderna Cintiqs eller vad de heter nuförtiden). Smidigheten med en platta, att kunna ta med den och sitta var som helst är superskönt , speciellt om man inte har en dedikerad rit/datorplats.

Apple Pencil är extremt lätt att jobba med och har nästan inget märkbart lagg. Tryckkänslighet och lutning funkar jättebra. Det har nyligen kommit en ny version som har vridkänslighet också, men en 1e eller 2e Apple Pencil är fullt tillräcklig.

Priset på en ny iPad Pro är ju lätt avskräckande, men man kan hitta äldre begagnade till betydligt humanare pris.

Sen är en stor iPad grym att titta film på, surfa och inte minst läsa serier på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,205
Location
Ereb Altor
Jag köpte Wacoms lilla platta för typ 5 år sedan. Jag tänkte egentligen att jag skulle testa med den och sedan köpa något större/bättre men jag blev väldigt snabbt kompis med den och har, trots att jag använder den rätt mycket, inte känt något behov att byta upp mig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,385
Sen vill jag slå ett slag för appen Procreate som är ett fantastiskt alternativ till att teckna i Photoshop. Engångskostnad på under 200:-, uppdateras löpande av ett dedikerat team, kompatibel med lager och filer från Photoshop. Ett måste att ha för att teckna på iPad.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,590
Location
Göteborg
Huion och XP-Pen är billigare konkurrenter till Wacom. De har funnits i några år nu och får bra recensioner. Jag har inte provat själv däremot.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
249
Jag har en cintiq och älskar den storligen. Ritar på iPad ibland också men känslan på cintiqen är klart bättre tycker jag. IPaden känns hal och pennans ”sidor” är svåra att förstå sig på. Men ritar inte supermycket så det är säkert en vanesak. Kan inte hitta några downsides med cintiqen faktiskt. Pris kanske :) Och jmfm iPaden så är den ju inte på samma sätt bärbar och behändig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,751
Jag funderade på ny ritplatta efter jag gjorde självporträttet till jubileumsboken och kollade runt lite. Eftersom jag är snål (och också funderat på surfplatta nån gång tidigare) så blev det en billig Galaxy Tab där penna följer med. Jag har inte provat själv än, men det ska finnas ett par olika lösningar för att köra surfplattan som ritplatta för datorn. Den här video går igenom några alternativ:

 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
300
Location
Helsingborg
Jag kan inte rita ett rakt streck men min fru är en hejare på att tecka. Hon är inredningsarkitekt i grunden och ville ha ett lätt sätt att föra över sina skisser samt ritningar till datorn. Köpte en wacom till henne. Hon har varit nöjd med den så vit jag vet.

Jag testade den för att göra ett självporträtt inför jubileumsboken, men då jag inte kan den så vart jag bara frustrerad. Trots min frustration kan jag ju ändå förstå att den är väldigt lätt att jobba med. Kan man använda den för att kalkera måntro?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,385
Trots min frustration kan jag ju ändå förstå att den är väldigt lätt att jobba med. Kan man använda den för att kalkera måntro?
Så länge du ritar i ett program som använder lager så är det väldigt lätt att använda en förlaga för inspiration, eller att kalkera.
 
Top