Nekromanti Walium blir allsångsledare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag satt och funderade på att man borde sjunga mer sånger när man spelar rollspel. Eller åtminstone skapa några. Jag har själv kommit på mig med att försöka improvisera fram sånger de senaste gångerna vi har spelat och funderar nu på att verkligen ta tag i saken och skriva ihop några ordentliga visor. Hur gör ni? Har ni kanske några gamla låtstumpar på lager eller flyr spelarna så fort ni öppnar munnen?

Problemet med barder

Det är just det, att man kanske inte gärna vill sitta och höra på när en annan spelare sitter och skrålar. Speciellt inte om han ska spela en skönsjungande bard, och själv låter som en blind kråka (hur nu det skiljer sig från en kråka...). Själv har jag väl inte precis dålig sångröst, men bra är den absolut inte, och när man ser uttrycken i ansiktena när man tar ton, så märker man att det nog är bäst att hålla käften.
Dock skulle det vara riktigt roligt om man fick det att funka... på något sätt.. liksom.
T.ex. om man nu spelar dvärg, skulle man kunna stämma upp i krigsvisor med en våldsam basröst. Men som sagt, då måste man nog sätta sej ner och greppa gitarren först.

/BD, som vid närmare eftertanke nog skulle prova på det, om gruppen bara var med på saken.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yassilus sjunger med

Jag försöker att hitta på sånger även om jag sällan sjunger dem då min spelgrupp inte är så mycket för improviserade sångnummer, tyvärr... Ska skriva ner dem i fortsättningen så att du och alla andra kan ta del av mina alster.

*poetisk*

Zaphod_UBBT

Swordsman
"[Zaphod] walium: Tja, det händer väl att jag sjunger någon sång, improviserad eller redan skriven, för mina spelare. Men det är egentligen inget jag tänkt på särskilt mycket.
[walium] Skriv på forumet då!
[walium] Jag sjöng en gûrdsång sist vi spelade.
[Zaphod] walium: Hihi. Åååkej.
[walium] Den blev ganska usel.
[walium] Typ: Vi är så himla bra! Besegrade stora tiraker! Vi är bäst! Spindlarna är våra vänner! lalalalala!"

Johan K

Gammal & dryg
Level 45 i sjunga falskt !

Hemmm, det där om att sjunga & sådana saker är ju iof välldans trevligt. Det går ju inte att förneka.
mMen tyvärr så har jag råkat ut för släktdraget: Sjunga falskare falskast... Så risken är ju ett man försör hela kvällen pga oskön sång..

Erufailon

Swordsman
försök få det att rimma, tror det hjälper när man ska improvisera ihop texter... ifall man är bra på att rimma asså.. annars så blir det bara en massa uppehåll.....
eehh... nu flummar jag :gremblush:

sjung på... även om folk skrattar.. det ger ju allefall något till rollspelet :gremwink:, kanske inte stämning men endå glädje.. det e väll bra att vara en glädjespridare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium har skönsång -45

Man ju faktiskt nöja sig med att skriva ner sången och dela ut den till spelarna. Om man vill vara elak så kan man tvinga dem att sjunga den istället. :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yassilus gick musikklass...

...vilket inte direkt hjälper till när man ska sjunga något... Utdelning av sånger är nog långt värre än att jag sjunger själv... :gremcrazy:

Storuggla

Champion
Re: Walium har skönsång -45

" Man ju faktiskt nöja sig med att skriva ner sången och dela ut den till spelarna. Om man vill vara elak så kan man tvinga dem att sjunga den istället."

Om jag inte minns fel så finns det ett D&D-äventyr som kräver att spelarna ska dansa, eller så har jag bara hört fel. I vilket fall som helst, jag brukar inte sjunga. Inte mina spelare heller. Vi är omusikaliska.

Storuggla, mumbawumba

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Walium har skönsång -45

Vi är omusikaliska.

Anledning nog. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Sjunga på spelmöten? Äru galen? :gremwink:

Om nån söp mig under bordet kunde jag kanske luras dra nån snapsvisa, annars blir det inget sjunga här inne.

Eller så gör man en "Robin Hood, Men in tights"-rap-scen... Note to self: learn how to rap.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium lugnar ner orkestern

Alltså om vi nu ska hålla oss på spåret så torde ju sång och dans vara viktiga inslag i de flesta fantasykulturer. Om de flesta är analfabeter så kan sången liksom berättelsen vara ett hjälpmedel för att föra vidare och komma ihåg viktiga saker och händelser. Jag spelleder till exempel en kampanj där samtliga spelare är djungeltiraker som inte kan läsa och knappt kan räkna. I deras hyfsat primitiva kultur borde sången vara ett stående inslag. Det borde finnas sånger för alla tillfällen, alltifrån vardag till fest och allt där emellan.

Klon

Hero
Att roffa åt sig tid...

Alltså, att sjunga tar ibland en hiskelig tid, viss, ett par minuter, om en s det, låter kanske inte så mycket men då man spelar rollspel, och då dessutom tvingas höra någon som kanske inte har den bästa sångrösten på vår jord, då är tiden man tar upp enorm...
Jag tycker inte om saker som håller uppe spelet för mycket, är inte sången relevant för vad som pågår så skulle jag i högsta fall nynna en aning på den så man fattar tongången, sen så kan man ju bara berätta lite kort om vad den handlar om. Det tycker jag räcker. Det är ju rollspel, inte en sånglektion :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sånger från kalla hav...

Tja, vi som spelare brukar ju inte sjunga direkt, men det händer att våra rollpersoner gör det. Warths semi-fjolliga alver sjunger gärna när de är på gott humör (det är sällan, ångest för det mesta), och Eleas lilla schaman-tös nynnar gärna på en gravhymn eller två i den nuvarande kampanjen. Jag tycker om sånger, sagor och sägner i fantasyn - Tolkien bevisade mer än väl vilken substans de kan skänka kampanjvärlden. När man hör Aragorn sjunga om Beren och Luthién utan att ha läst Silmarillion får man en ofrånkomlig känsla av att världen innehåller något mer, något bortom det som delges läsarna, och den känslan är högst önskvärd. Har man läst Silmarillion och förstår vad sången handlar om blir den ändock lika effektfull, då den skapar en historisk/mytisk kontinuitet i världen. Högst eftersträvansvärt också i andra fantasyvärldar, i mitt tycke. Därav startade jag också denna tråd en gång i tiden.

Nåja, från det ena till det andra. En sång kan jag bjuda på, även om den inte är tonsatt. Det här är ljusalvernas skapelsemyt och första sång från min kampanjvärld "Efter Istiden/Sånger från kalla hav". Översättningen är något bristfällig vad gäller poetisk kvalitet, men ändå - alltid något.

a viðaru gieganåli:
a ajggobág idetiltte
a ajggobágu nienniluná
datt sámijilta

a vírnáké úkkinu:
a ajggobág tautilsta
vasétilúksta

a vírnáké kååmantte
a vajkeste utúnanu
biegaålmag sånanu

Vävaren sade:
”Jag skapar världen och
Jag ger den till er
Från nu ska jag vila"

Alverna svarade:
”Vi tackar dig
Vi ska vårda världen för all tid
Vi ska tacka dig för all tid”

Alverna vaknade och
klev upp ur floderna
De såg Biegaålmaj.

- Ymir, Vävaren

w176

Förlorad dotter
"Lajv sånger"

På lajv brukar det sjungas en hiskeligt massa sånger och man kan inte säga annat än att det är väldigt stämmningshöjade. Däremot så känns det nog bra mycket naturligare att sitta runt en lägereld och sjunga om mjöd, att få svarta fläcker på brösten av att ligga med sotare eller om ond bråd död än att sitta runt ett bord i köket att göra det.

Men så länge man inte försöka sjunga prettosånger om man är ovan vid det tycker jag gått att folk kan skrovla på oavsett om det knapp fick G i musik.
Det är ändå stämmningshöjande så länge man själv inte börjar ta det på för stort allvar.
Det finns en massa skojliga lajvsånger (alla lajvsånger handlar på något sätt alltid om övervåld, mjöd, sex eller tragisk kärlek var av bara ett område är pretto) som maninte bhöver kunna sjunga för att sjungas.

LajvNorr har en massa texter till låtar men melodierna får du ta och lära dig av någon lajavre eller hitta på själv.
Däremot finns det på Syskonskapet en del mp3 filer som dock inte är på hela låtarna men på nog mycket för att man skulle kunna sjunga dem i sin helhet.

Bland annat den trevliga opretto sången Drafur och Gildur av villken vers 5-8 kan höras Här. Resen av sången går i presic samma melodi och bör därför gå att sjungas någesånär rätt.

/Elin erkännar att hon gillar sånt där.

Rising

Vila i frid
"Jag har själv kommit på mig med att försöka improvisera fram sånger de senaste gångerna vi har spelat och funderar nu på att verkligen ta tag i saken och skriva ihop några ordentliga visor. Hur gör ni? Har ni kanske några gamla låtstumpar på lager eller flyr spelarna så fort ni öppnar munnen?"

Well, det underlättar om man gör det tokroligt. En dålig bard är rolig att spela, medan det mest blir pinsamt om man ska gestalta en skönsjungande alvjungfru.

Jag är mest van vid att freestyla som hip hop:are i ghettoäventyr (i t.ex. Kult.) men visst, en och annan trubadur brukar jag ha på lager. Jag brukar ha några mördarrim färdigskrivna innan, och sedan använder jag simpla "funkar i alla lägen"-rim för att fylla ut texten. -on är min favoritändelse i svenska språket. "Här har vi riddar'n, med finess, takt och ton/ kraftfull på slagfältet som en kanon// Leder till seger våran bataljon/ stor som en björn men klipsk som en melon//" osv.

Nidvisor är roliga, man vet att man gjort en bra rollperson när det går att sjunga elaka skämt om dem.

När man spelar partyrollspel i Chronopia funkar det bra med snapsvisor och sånt. Det bästa är "Dvärgiska ölsånger" som man ska sjunga runt långbord. De är långa sånglekar där man stampar takten under bordet, slår stopet i bordet och sjunger i olika stämmor. Jag skrev en text -om- dessa visor som mina spelare gillade, men det blir väl sisådär när vi försöker oss på det på riktigt.

Den bästa är "råttan i grottan/frugan i gruvan", som har ett komplext system om vem som ska sjunga vad, och fungerar som en sorts minneslek. När man sjungit färdigt en vers så hamnar man i lekmode och skall sjunga sig igenom ett antal "timmar". Första gången räcker det med en "timme", nästa gång betar man av två "timmar" osv. Om vi låtsas att vi har sjungit tre verser så skall vi alltså beta av tre "timmar": Omgången börjar med att alla ropar "första timmen!" och stampar en gång i golvet medan Hackan (en person är alltid Hackan, (inledningsvis personen vid ena kortsidan (oftast förmannen))) ropar vad som skett då (alltid "bet han repet!") sedan ropar man "andra timmen!" och han slår stopet två gånger i bordet, på det sista slaget stampar alla i golvet, och under tiden fortsätter personen till höger om honom hojta vad nu råttan gjorde andra timmen (då gäller det att komma ihåg vad man sjöng förra gången.) och sedan slår han stopet i bordet tre gånger (och på sista slaget stampar alla i golvet) efter att man ropat "tredje timmen!" Därefter får nästa person hitta på något själv, som det alltså gäller att komma ihåg framöver.

Sedan ropar alla "Slå han/ flå han/ Stampa på han/ Ge han vad han tååål!! HEJ!" (det där är pompigt och kul att sjunga, och när man ropar HEJ så skålar man med varann, dricker en skvätt medan personen till höger om den sista personen nu övertar rollen som Hackan och sjunger dennes vers, och sedan fyller man på åt höger. Medan man sjunger versen ser man till att ens stop är fyllt.

Nå, till slut blir det många timmar och inte så lätt att hålla reda på allt som skett. Så fort någon tabbat sig så ska alla ropa "Råttan i grottan, frugan i gruvan! Se upp, så fort det gååår!" och då måste den stackars klanten springa runt hela långbordet medan alla börjar dricka ur sina stop. Så fort någon druckit ur vänder han stopet upp och ner, ställer sig upp och sjunger "Slå han/ flå han/ Stampa på han/ Dränk han i en skåål!! HEJ!" och alla som inte druckit ur vid det laget tar stopet och ställer det upp och ner på huvudet, så att allt rinner ut över en. Ofta är det den stackars "frugan" som inte hinner runt riktigt och blir lika blöt som råttan i historien, men tja, allt möjligt kan hända.

Dock, jag har ännu inte spelat i en lokal där man kan spilla öl över golvet, så vi har fått låtsas om det sistnämnda momentet. Men som kul lek på en midsommar utomhus, typ, då vore det helt klart skoj.

/Rising

Wolf

Veteran
Vi har byggt ett litet ode om vår Werewolfkampanj (påhittat efter ett spelpass, så där lagomt in på morgontimmarna) som blev riktigt uppskattat, men då melodin är "Jag vill ha blommig falukorv" kanske det inte passar in så där jättebra under själva spelandet... Eller så är det det den gör, med tanke på vilken usel galliard (typ bard) min karaktär är.

Det har funnits tillfällen när flera av spelarna har sjungit en trudelutt ihop. Ett fåtal tillfällen. Och det har inte varit något inplanerat, utan helt spontant.

Duddmannen

Hero
Joxer the Mighty

Som en hyllning till alla kassa rollpersoner, eller i alla fall rollpersoner som i jämförelse med resten av gruppen verkat vara kassa, föreslår jag att vi inför varje spelmöte sjunger den genom Xena - krigarprinsessan så berömda "Joxer the Mighty".

(Blood...valour...and victory! Ha-ha!)

Joxer the Mighty roams through the country side,
He never needs a place to hide.

With Gabby as his sidekick,
fighting with her little stick

Righting wrongs and singing songs,
Being mighty all day long.

He's Joxer,
Joxer the mighty.

Joxer The Mighty
He's very tidy.

Every one admires him.
He's so handsome it's a sin.

When things get grim,
he'll take it on the chin.

If you're in jeopardy, caused by the enemy.
Don't call the cavalry.

There's a better remedy,
although he doesn't work for free.

He's every man's trusty,
he's every woman's fantasy.

Plus he's good with company!

Look Out! (Golly gee!) He's Joxer!
Joxer The Mighty!

Joxer!
Joxer The Mighty!

/Duddmannen

Feuflux

omjonasson.se
Exempel-rap

Note to self: learn how to rap.

Lets try shall we: (varför snackar jag engelska för?)

Yo yo yo han var en häftig dvärg
stark som ett berg
mosar fett med märg

Han utför hjältedåd
visar ingen nåd
döden ond och bråd

Sänker Fregatten
mitt i natten
finner skatten

Han är helt enkelt bäst
spöar flest
vad händer härnäst