Nekromanti Walium har skaffat S&P

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jepp, långt om länge skaffade jag mig denna modul. Hyfsat intressant och trevlig även om själva fartygskapitlen nog var de intressantaste. Plus också för sjömanstugget som är helt underbart. Dock så finns det en del märkligheter i modulen.

1. Kapitlet om handel är visserligen intressant men verkar inte riktigt kompatibelt med Eons uppumpade priser. Ett ton vapen kostar 75.000 sm medan ett stridssvärd som ska vara det absolut vanligaste vapnet kostar 1000 sm och väger 1,2 kg. Lite motsägelsefullt och ingen förklaring ges.

2. På sidan 90 presenteras ett antal äventyrsförslag. Under rubriken "Under ytan" nämns två stycken nya varelser: coomaror och halkyoner. Är det bara jag som tycker att rätt värdelöst att erbjuda ett äventyrsförslag som i praktiken kräver en ännu icke utgiven modul för att fungera till fullo? Varför inte utelämna namnen helt och låta den enskilda spelledaren bestämma vad det är för varelser istället?

För övrigt är jag nyfiken på vad ni andra tyckte om modulen.

DAKRilla

Hero
Storleken har betydelse

"Ett ton vapen kostar 75.000 sm medan ett stridssvärd som ska vara det absolut vanligaste vapnet kostar 1000 sm och väger 1,2 kg."

Jag har för mig att vikten också är ett mått på hur mycket volym som går åt. Men eftersom vapen tar rätt litet utrymme i förhållande till sin vikt jämfört med andra saker som kan fraktas så gör det saken bara ännu konstigare, nu när jag tänker efter.

Farbror Funkus

Warrior
2. På sidan 90 presenteras ett antal äventyrsförslag. Under rubriken "Under ytan" nämns två stycken nya varelser: coomaror och halkyoner. Är det bara jag som tycker att rätt värdelöst att erbjuda ett äventyrsförslag som i praktiken kräver en ännu icke utgiven modul för att fungera till fullo? Varför inte utelämna namnen helt och låta den enskilda spelledaren bestämma vad det är för varelser istället?
Håller med dig till fullo.

Men det är det berömda ordet Buisness som är inblandat här. Neogames gör så för att mer folk ska köpa Monster i Mundana.
Men på den possitiva sidan måste dom ju ha pengar så dom kan fixa nya vackra kvalitets rollspel.(fast det mesta görs faktiskt av frilansare)
Ses så länge Landkrabbor :gremwink:

En Funkus....

Fahnen

Swordsman
På sidan 90 presenteras ett antal äventyrsförslag. Under rubriken "Under ytan" nämns två stycken nya varelser: coomaror och halkyoner. Är det bara jag som tycker att rätt värdelöst att erbjuda ett äventyrsförslag som i praktiken kräver en ännu icke utgiven modul för att fungera till fullo? Varför inte utelämna namnen helt och låta den enskilda spelledaren bestämma vad det är för varelser istället?
Samma sak på sid 85 då man hänvisar till Krigsherren och Fältherren....

Övrigt tycker jag att det är en bra modul + med risk att bli lynchad jag tycker att L&H är bra med, men inte mörkerdelen.

Magnus L

Hero
Är det bara jag som tycker att rätt värdelöst att erbjuda ett äventyrsförslag som i praktiken kräver en ännu icke utgiven modul för att fungera till fullo?
För att inte tala om sjöstridsreglerna...fan, det skulle ju bli det bästa med hela modulen.

Fahnen

Swordsman
Vi får tyvärr vänta... Neogames kan ju överaska genom att ge ut en modul innan release datumet det skulle va kul.

Betyder det nya release datumet för MiM och VM att vi bara behöver vänta en vecka efter usatt datum??

smaffy

Hero
Re: Storleken har betydelse

vad är "vapen"? det kan ju vara vad som hellst..
en sten kan vara ett vapen om man slänger den på en annan person. vad som hellst kan ju vara ett vapen, bara det används som ett.

hur som hellst, jag står fast vid att den bästa boken var den första Eon-boken. Alla expansioner, förutom Mundana och Mystik & Magi är råttgift för en stackars fattig student, som de flesta av oss är.. De tre böckerna som jag skrev är däremot inte dåliga - inte alls! de är nog de bästa på marknaden... men INTE de andra böckerna :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Reglerna både för fält- och sjöslag har jag aldrig använt och lär jag aldrig heller använda. Inte ska sådana viktiga händelser simuleras enbart av en massa torra tärningar.

DAKRilla

Hero
Re: Storleken har betydelse

"vad är "vapen"? det kan ju vara vad som hellst..
en sten kan vara ett vapen om man slänger den på en annan person."

Förmodligen fraktar man inte vanliga stenar avsedda för att kastas över hela Mundana. Det finns nog mer lukrativa alternativ när det gäller vapen.

"vad som hellst kan ju vara ett vapen, bara det används som ett."

Jo, men vad har det med saken att göra egentligen? Liksom man inte fraktar vanliga stenar så fraktar man inte vanliga träpinnar heller eftersom de finns tillgängliga överallt. Det finns ingen mening att frakta sådant helt enkelt. Det samma kan gälla mer primitiva vapen som trästavar och enklare bågar. Järnvapen, armborst och annat avancerat är det dock mindre säkert att det finns lokala producenter av på varje ort. Därför är det främst sådana vapen som fraktas, antar jag.