Nekromanti walk n rpg ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Fick en lite underlig idé idag när jag var ute och gick. Inom olika branscher och möteskulturer så har man ibland stött på "walk n talk" (alltså ett möte där man promenerar och diskuterar). Jag funderar på om det skulle fungera även när man spelar rollspel. Givetvis handlar det om rollspel där man närmat spelar friform (någon tärning funkar kanske och eventuellt något kortare (ev. digialt) rollformulär) men inte lajv.

Jag tänker dels att det skulle vara bra rent hälsomässigt att promenera de timmar man spelar, men även att omgivningen skulle vara inspirerande för spelet. Tänk t.ex. att spela fantasy/post-apoc friform medan man vandrar genom en skog... eller skräck... t.ex. Barkhäxan i en mörk skog :)

Någon som provat något liknande?

Quadrante

Grisbonde
Walk and talk promenader har jag gjort, men inte rollspel. I och för sig så pratade vi mycket rollspel under promenerande de år vi var som mest aktiva. Men jag behöver den kontrollerade miljö ett rum har för att kunna spela fullt ut.

Dunderklumpen

Veteran
I ungdomen körde jag några rätt friformiga äventyr en-mot-en under promenader. Funkade helt ok! Var infall i stunden såi jag kan inte säga att jag tänkte/utvärderade det särskilt mycket. :)

Resolutionsmekaniken är ju det knepiga, som du säger. Vi körde utan rollformulär och tärningar där och då och jag har för mig att det mest var sociala interaktioner vi spelade och inga strider.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Dunderklumpen;n312683 said:
I ungdomen körde jag några rätt friformiga äventyr en-mot-en under promenader. Funkade helt ok! Var infall i stunden såi jag kan inte säga att jag tänkte/utvärderade det särskilt mycket. :)

Resolutionsmekaniken är ju det knepiga, som du säger. Vi körde utan rollformulär och tärningar där och då och jag har för mig att det mest var sociala interaktioner vi spelade och inga strider.
Jag tänker att det finns en hel del friformiga scenarion som inte kräver resolutionsmekanik och det är ju inte jättesvårt att plocka med en tärning heller :)

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet att Imagine har spelats under en bilfärd. Använder händerna och kroppspråk. Den senare kan kanske ställa till det då spelet förutsätter att deltagarna sitter ned.

Khan

Kondottiär
Det finns ju tärningar i telefoner numer, så det är nog inte ett problem.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Hehe, min första rollspelserfarenhet i livet var en walk n rpg. På väg till och från skolan, senare halvan av 80-talet i Härnösand. Det var så allt började. Ocke hade tjuvlyssnat på sin storebror Malte och hans kompisar när de spelade, och spelledde oss på våra gemensamma promenader till och från skolan. En frisk blandning av DoD-fantasy och cyberpunk.

Dunderklumpen

Veteran
Henke;n312687 said:
Jag tänker att det finns en hel del friformiga scenarion som inte kräver resolutionsmekanik och det är ju inte jättesvårt att plocka med en tärning heller :)
Man kan ju "slumpa" tal (nåväl, udda/jämnt i vart fall...) genom att minst två deltagare på givet kommando håller fram X antal utsträckta fingrar och så kollar man på summan. Man kan ju till och med göra som så att man medvetet tillåter att styra sannolikheten för att lyckas misslyckas genom att man som deltagare budar lågt/högt med flit. :)