Nekromanti Wall of the Faithless, cool eller inte?

God45

#PrayersForBahakan
Wall of the Faithless är en del av kosmologin i Forgotten realms och fungerar såhär. Om du inte dyrkade någon av gudarna släpps du inte vidare till efterlivet utan kastas in i muren. I muren löses din själ sakta upp av spirituellt mögel som äter sig igenom din själ som syra tills den blivit precis resten av muren. Muren är mycket, mycket värre än något av helvetena.

Jag tycker muren är jäkligt cool som en del av en värld men jag har nyligen hört folk som tycker illa om muren av olika anledningar. Vad tycker ni om muren?

Här är länkar om ni vill veta mer:

http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Wall_of_the_Faithless

http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Faithless

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner att det vore smått befängt om någon inte tror på att gudarna finns i en värld där de dels kan kasta en blixt i huduvet på dig för den sakens skull, dels kan kliva ner och spöa skiten ur dig personligen. Av just den anledningen utgår jag ifrån att väldigt många människor helt enkelt försöker undgå att dra deras uppmärksamhet till sig. Att alla dessa skulle vara dömda till någon slags ändlös existens som en mur låter för mig tråkigt. Sen tycker jag muren i sig låter som ett coolt koncept, men jag skulle nog låta den vara en plats där man hamnar om man söker sig yill en specifik guds beskydd och sedan sviker den gudens läror (så vida man inte vinner en annan guds beskydd på kuppen).
God45 said:
Ja det är mest sådana som hamnar i muren. Att be till en av gudarna för att de ska lämna dig ifred är helt ok. Men att låtsas tillhöra en religion, svika en gud eller liknande får en kastad i muren. Backar du en gud som dör i konflikt med en annan gud gäller det också att hitta en annan gud illa kvickt...

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker oförlåtande, eviga lidanden är väldigt fattiga koncept för efterliv då de aldrig någonsin erbjuder något möjlighet till förlåtelse, utveckling och hopp, och därför känns extremt dystopiska på ett sätt som är för mycket till och med för mig (det eviga lidandet i helvetet är rentav min huvudsakliga konceptuella beef med kristendomen). Därför tycker jag Wall of the Fateless är ett koncept jag personligen gärna skulle skippat i min D&D-kosmologi, till förmån för något mer intressant efterliv. Men det hade ju varit lätt att fixa genom att tex köra på att muren efterhand eroderar varpå själarna som utgör de eroderade byggstenarna släpps fria till nya existenser, typ.

obak

Hero
Buddhistiska helveten, naraka är en plats man föds in i pga dålig karma och en platts man kan slippa ur efter mellan tusen miljarder år och miljarder miljarder år.
obak said:
Frågan är ju hur detta påverkar spelet, förutom att man alltid har en gud man försöker be till. Men enl. Mitt minne så
Är faeruns gudar beskrivna i stil med Namn, Domän, Symbol.
Att dyrka en gud böir därmed inte speciellt väsenskiljt från att dyrka en annan.