Nekromanti Wandering Monster High School

Nightowl

Champion
Detta lilla spel kan laddas ned härifrån .

Bakgrundskonceptet har vissa likheter med Teenagers From Outer Space - det bygger på high school-komedi (igenkännlig för amerikaner eftersom de ofta gått på high school, och andra humanoida livsformer eftersom de utsatts för amerikansk populärkultur) och med Yes, Master (tja, det är väl det jobb rollpersonerna kan se fram emot om dom överlever plugget).

I en icke definierad fjantasyvärld har de onda härskarna och maktgalna trollkarlarna insett att de behöver klyftigare hejdukar, och har därför etablerat en skola för att utbilda monster...

Systemet har en vettigt beskriven setting (skolan), det är skrivet på ett mycket lättfattligt sätt, och det är integrerat med settingen mycket bra - dina "grundegenskaper" är dina betyg, medan dina "färdigheter" är de kurser du läser det här läsåret, t.ex. (Konstruktören argumenterar bra för att man aldrig minns vad man gjorde förra terminen när man går i high school :gremgrin:). Du vet således vilka lärare du har och så genom att göra din rollperson; bakgrund och egenskaper är ett.

Det låter kul.

Erik

hraufnir

Swordsman
Verkar skithärligt *sitter och läser nu* mkt roligt och nytänkande.

Jag såg just en miss i regelsystemet. Där det står att en bonus kan förändra ens grade. Det funkar finfint så länge man inte redan har A i något. Det finns alltså INGEN anledning att ta högre än A-, för det ger ingenting. Bonusar kan höja detta men man kan ju inte komma över A och man får slå lika många tärningar vid A- som vid A+.

Detta spelar in liiiite vid strid, men eftersom det inte är ett rollspel inriktat på strid så är det väl en klen tröst. Där tar nämligen skadan och temporärt sänker ens grade i physical. Skillnaden mellan A+ och A- där är att man som A+ kan ta 3 nivåer av skada innan man åker ner på B+ och tappar en tärning, medan man som A- åker ner direkt vid första skadenivån till B+.

Nightowl

Champion
Inte riktigt...

Den som har A har ingen fördelar av bonusar, men du glömmer att han blir mer skyddad mot avdrag - det behövs ett stegs värre avdrag för att påverka A jämfört med A -.

Erik

hraufnir

Swordsman
Re: Inte riktigt...

Vilket jag på slutet påpekade i min text ja. Men eftersom det, vad jag sett i spelet, inte presenteras avdrag på andra sätt än genom strid (vilket uppmanas till att vara sällsynt) utan snarare höjning av svårigheten vid problem ser jag detta som endast en minor drawback...

Nightowl

Champion

Jag är bara van att ge spelare avdrag (det är mycket roligare när folk misslyckas i muorspel) så jag antog att det inte behövde sägas i reglerna, liksom. Det är ganska typiskt att det bara sägs rent ut i stridsregler, eftersom i synnerhet "små" spel inte har separata regler för förförelse, smyga omkring, utforskning, matlagning, supa folk under bordet etc.

Erik

hraufnir

Swordsman

Det är mkt möjligt att det är så. Jag synade bara kritiskt precis det jag sett och läst. Vilket ännu inte är hela spelet så vi får se om det dyker upp någon del av det senare! =)

hraufnir

Swordsman

Eftersom jag åxå alltid har rätt få vi hoppas att vi håller med varandra... Annars måste man börjad diskutera sådan där paradox och liknande.