Om du vill ha en armé som är billig och lätt att måla är Necrons ett alternativ; då de allesammans är robotar är de väldigt enkla att måla ganska snyggt med en teknik som kallas drybrushing, som man lär sig på bokstavligen två minuter. Necrons gubbar är också ganska mäktiga, det vill säga, du behöver inte lika många som du hade behövt med andra arméer, vilket gör det aningen billigare i pengar sett att skaffa en komplett armé. En nackdel med Necrons är dock att en del av deras modeller är gamla och därför gjorda av metall - detta gör dem till ett litet helvete att måla och ett gigantiskt helvete att limma ihop. Space Marines har fördelen att de får all kärlek av Games Workshop, så de har i princip inte en endaste metallmodell kvar i sin produktlinje.
Men till syvende och sist är det viktigaste tipset i min erfarenhet - välj den armé du tycker har koolast modeller, oavsett hur plottrig den är. Det är nämligen jätteviktigt att du kan välja modeller som du faktiskt tycker det är genuint roligt att måla, och sedan kan vara stolt över att ha uppställda i din hylla. Jag började till exempel med Chaos Space Marines, men det var ett misstag då jag senare tappade lusten för dem, så nu sitter jag med en gigantisk mängd halvmålade CSM som jag behöver sälja. Önskar att jag hade valt Necrons från början istället, men deras dåvarande codex (reglelbok) var så tråkig att jag inte vågade satsa på dem just då.