Nekromanti Warhammer 40k

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Okilidåck, nu har min son tjatat på att vi ska testa lite 40k (jag är ju egentligen en fjantasy kille) så då vänder jag mig till er, vart börjar jag, regelboken löser sig nog.... men hur väljer man gubbs? Vilka är koola, någon som är billigare att skaffa? Hur många (ungefär) behöver man för att det ska vara lönt? Min son har några sånna där blåa klassiska 40k gubbs Space marines? så dom är då upptagna för mig.
Vilket fluff är intressantast, skulle man verkligen vilja snöa ner sig, vad ska man läsa för skönlitterär?

God45

#PrayersForBahakan
Space marines (de bli klassiska snubbarna) är de billigaste eftersom man inte behöver så många och de är också lättast att måla. Var du vill börja är med att köpa Dark Vengance starter boxen som innehåller två hela arméer och alla regler, måttband, explosions markörer och tärningar som du kommer behöva för två spelare och en nybörjare start guide. Detta för 750 kr totalt vilket är mindre pengar än vad det kostar att sätta ihop en enda annan arme Arméerna du får med då är Dark angels space marines som är som de där blå gubbarna regel och utseendemässigt men de har andra färger och en bättre backstory samt Chaos space marines som är omda korrumperade space marines. Målningsguider hittar du online, det finns många som är bra för nybörjare och till och med jag som inte kan måla en streck gubbe klarade av det helt ok. Fiktion som är bra och bra introduktioner till världen är Eisenhorn trilogin som handlar mer eller mindre om rymd James Bond som åker runt och undersöker grejer och Best of hammer and bolter som är samlingar av korthistorier. Fast bästa stället att lära sig om världen är 1d4 chan som har en massa artiklar om Warhammer 40k med glimten i ögat: http://1d4chan.org/wiki/Warhammer_40,000

Cybot

Mest spelbar
Ciaphas Cain, HERO OF THE IMPERIUM!
Trevliga böcker. Inte representativ för annan 40k fiktion då många karaktärer faktiskt representeras så sympatiskt att det inte verkar vara en nattsvart dystopi (bara gråsvart).
God45 said:
Ciaphas Cain böckerna är riktigt, riktigt bra men de leker med många saker som är standard i 40k så jag hade inte börjat med att läsa dem. Vill du läsa om the Imperial guard (de stackars vanliga soldaterna som man marscherar mot demoner och monster) hade jag börjat med Gaunts ghosts eller Last ditchers först och sedan läst Cain böckerna.

Ymir

Liten kantbaron
Om du vill ha en armé som är billig och lätt att måla är Necrons ett alternativ; då de allesammans är robotar är de väldigt enkla att måla ganska snyggt med en teknik som kallas drybrushing, som man lär sig på bokstavligen två minuter. Necrons gubbar är också ganska mäktiga, det vill säga, du behöver inte lika många som du hade behövt med andra arméer, vilket gör det aningen billigare i pengar sett att skaffa en komplett armé. En nackdel med Necrons är dock att en del av deras modeller är gamla och därför gjorda av metall - detta gör dem till ett litet helvete att måla och ett gigantiskt helvete att limma ihop. Space Marines har fördelen att de får all kärlek av Games Workshop, så de har i princip inte en endaste metallmodell kvar i sin produktlinje.

Men till syvende och sist är det viktigaste tipset i min erfarenhet - välj den armé du tycker har koolast modeller, oavsett hur plottrig den är. Det är nämligen jätteviktigt att du kan välja modeller som du faktiskt tycker det är genuint roligt att måla, och sedan kan vara stolt över att ha uppställda i din hylla. Jag började till exempel med Chaos Space Marines, men det var ett misstag då jag senare tappade lusten för dem, så nu sitter jag med en gigantisk mängd halvmålade CSM som jag behöver sälja. Önskar att jag hade valt Necrons från början istället, men deras dåvarande codex (reglelbok) var så tråkig att jag inte vågade satsa på dem just då.

Pendragon

Swashbuckler
Med risk för att skrämma bort dig måste jag påpeka att 40K har en jättehög inkörströskel. I absolut minsta fall krävs uppåt en 30 man med ett eller par fordon för et normaltstort slag, och då kommer din arme lida av att vara liten. Så se till att ni gillar att bygga och måla gubbar innan ni drar igång. Börja enkelt med en valfri box om 5-10 man och bygg och måla upp. Det är inte så noga vad du väljer, ta nåt som ser kul ut. Om du känner att det var kul och kan tänka dig att upprepa det 5-10ggr (eller mer) kan det vara värt att börja fundera på att bygga en armé. Att faktiskt börja spela kommer att ta ett tag.

Ett utmärkt forum att vända sig till är http://www.warseer.com

Har du bråttom och ogillar smått pillande har förstås GW nyss släppt Imperial Knights, som låter dig bygga en arme bestående av tre eller fler robotkolosser kapabla att skjuta, spränga, såga och steppdansa ihjäl den lede fi. :grin: