Hejsan!
Sluta oroa dig, Warhammer Fantasy Roleplay 3ed är en solskenshistoria och det är ett rollspel.
Jag måste säga att jag är väldigt positiv till den utveckling som spelet tagit. Spelet värld ligger väl nu egentligen närmare figurspelet, alltså kanske en något mer episk känsla och mindre lera. Det är för min del inte något negativt. Man har också valt att förminska världen till en börja och det verkar som man vill introducera konsumenten till en liten del av den Gamla Världen i taget. Spelet fokuserar kring Reichland till en början således.
Spelsystemet? Fantastiskt roligt och lägger till en komponent som har funnits i dataspel hur länge som helst men liksom aldrig letat sig in till bordrollspelen. Det jag tänker på är naturligtvis hjälteförmågorna (på kort) samt att de endast kan användas begränsat (läs cooldowns). Det fungerar bra spelmässigt men någon riktigt logik finns det naturligtvis inte. Hjälteförmågorna dominerar ju också senaste utgåvan av D&D så de är nog här för att stanna. Vilket jag ser som något positivt.
Vi har också figurer med det har företag försökt med sedan rollspelens gryning. Funkar troligtvis i staterna men inte här. Således ignorera dessa.
Tärningsslagen fungerar bra från både spelarna och spelledarens perspektiv är min mening. Det tar nog ett spelmöte innan siktet är inställt därefter fungerar de både som ett stöd i berättelsen och för att styra systemet.
Det finns inte samma fokus på spelets yrken som de två tidigare upplagorna. Det tror jag inte är helt negativt då det är ganska märkligt att man är tvingad att byta yrken fasligt fort utan någon egentlig anledning. Om man vill fortsätta vara barberar går det liksom inte. Glädjen att lvla är nog trots det lika stor, väldigt flexibelt.
Warhammer har i min mening aldrig varit ett spel som ska spelas med djupt karaktärsspel det har aldrig den ganska enkelspåriga världen tillåtit. Utan spelas istället som en ösig action pastich av vår egen värld med ett fantasy täcke.
Om det blir en trend? Tja jag skulle säga att det kommer bli svårt för andra rollspelsproducenter att skapa en lika visuellt högklassig produkt. Man får tänka att Fantasy Flight Games har haft år av fantastiskt fint designade brädspel bakom sig. Sedan måste jag tillstå att Warhammer nog redan är två i trendkampen. Där ser jag redan D&D 4ed som ledare. Om jag får välja mellan dessa är valet mycket enkelt. Där har Warhammer både en bättre värld och system att luta sig mot.
Det viktiga är att se Warhammer för vad det är. Det är ett rollspel som har sin fokus på action / strid, med stereotypa karaktärer i en pastich av Europa. Det ska vara roligt att spela men det är ingen som helst tveka om att det är ett rollspel.
Något vi inte ska glömma är också att jag tror det kommer bli framgångsrikt och det tar inte hobbyn på nya banor. Det är något väldigt positivt. Spelet gör också något som så många rollspel verkar sky som elden nämligen att skapa en vilja hos konsumenten att köpa.
Lyssna inte på alla skeptiker utan gå ut och köp Warhammer Fantasy Roleplay och stöd framtiden!
Mäster Johan
boningen.org - Nu med våra egna konventsfavoriter!