Nekromanti warhammer fantasy roleplay - vad tycker DU?

Eagle

Swordsman
Hej!

Har sett på demon av warhammer fantasy roleplay (från fantasy flight games) och läst recensionen i Fenix, men jag är fortfarande tveksam. Får fortfarande vibbarna att detta mer kommer utvecklas till ett brädspel såsom Runebound och Descent.

Är warhammer fantasy roleplay en solskenshistoria från början till slut utan några brister? Har de "klassiska rollspelen" fortfarande några fördelar, eller är det nya systemet från FFG en evolution av rollspel som blir en trend (såsom D20 systemet)? Kommer andra utvecklare nu kommer att följa?

Så jag undrar, vad tycker ni om rollspelet, dess spelmekanism och världen?

Arfert

Facit
Har inte testat det själv, och vart tveksam att köpa det... så jag hör också gärna om andras erfarenheter.

Mycket att släpa på är det också.

Storuggla

Champion
"Så jag undrar, vad tycker ni om rollspelet, dess spelmekanism och världen?"

Jag köpte grundlådan. Jag öppnade den. Det var roligt att titta på alla saker som följde med. Sen såg jag att äventyret som medföljer kräver fler beastmenstandups än som medföljer i lådan. Det var inte lika roligt.
Reglerna i sig verkar faktiskt rätt enkla och ger antagligen rätt intressanta resultat, men jag har inte försökt mig på dem irl och jag är inte helt förtjust i vissa detaljer som mest är smaksaker om vad som finns och inte finns i lådan.
Världen? Den är knappt beskriven i lådan, men om de inte ändrat på den är den fin.

Storuggla, det luktar liksom låda

Arfert

Facit
Då väntar jag nog med ett köp, i alla fall tills någon annan i omgivningen köper lådan och jag får provspela...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
MIna reflektioner efter att ha spelat det var ungefär:

Inte brädspelskänsla. Reglerna kändes mycket mer som "vanligt rollspel" än till exempel D&D 4e, bara med mer små finesser i form av olika specialmarkörer och tärningar.

Det behövs stöd för fler spelare. Som det är nu finns det tillräckligt med kort för tre spelare plus spelledare, så om du vill ha med fler personer än så får folk dela på kort.

Det korten vinner i fråga om hur behändiga de är att ha till hands, förlorar de på att det är svårare att få en översikt över saker och ting.

Introäventyret krävde på ett flertal ställen att någon av rollpersonerna kunde läsa. Ett riskabelt antagande att göra i Warhammervärlden.

Vi behöver ett större bord för att hålla ordning på sakerna.

Eagle

Swordsman
Bra att det inte känns som ett brädspel och inte har vibbarna från D&D 4e.

Har du möjlighet att konkretisera (ta något exempel från introäventyret) om vad som var positivt med spelmekanismen (tärningarna) och hur de bidrog till att hjälpa dig och spelarna att berätta en historia?

/Eagle

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu var det ett tag sedan jag spelade, så jag kan inte ge några konkreta exempel, men de olika symbolerna på tärningarna gav en viss berättarmässig skjuts genom att man kunde få resultat i stil med "lyckat, men samtidigt händer något obehagligt". Många av miljöerna i spelet har särskilda effekter som inträffar när en viss symbol på tärningarna kommer upp. Spelarna tyckte också att det var intressant att skifta rollpersonens attityd mellan de aggressiva, riskabla röda tärningarna och de säkra gröna tärningarna.

Eagle

Swordsman
nu vill jag köpa det

Vad betyder det, att du lyckas men att det samtidigt händer något obehagligt... är inte det lite motsägelsefullt?

Hittade ett seminarium i fem delar om Warhammer fantasy roleplay som var intressant. Här är del 1, de övriga kan ni välja genom menyn som finns på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=GKjdIX9J98s&feature=related

Är såld på spelet och kommer att köpa det :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: nu vill jag köpa det

I grund och botten: tärningarna har flera olika sorters positiva och negativa symboler. Enbart en uppsättning av dessa används för att bestämma huruvida ett slag lyckas eller inte. Det innebär till exempel att du kan få ett resultat där du har tillräckligt många framgångssymboler för att lyckas, men å andra sidan samlat på dig många av någon annan sorts negativa symboler, vilket visar att det nog inte gick som du ville ändå (typ "du lyckas bluffa dig in i slottet som kejserligt sändebud... men bara för att de väntar på det riktiga kejserliga sändebudet, som dyker upp vilken minut som helst").

Jocke

Man med skägg
När jag prövade spelet hade vi tillgång till två grundboxar, så korten räckte (dessutom hade den ena ägaren lagt sina kort i magic-plastfickor, så de gick att hålla isär hyfsat lätt).

Jag är positiv till att ha kort med regler på, efter som det var ett spel där jag inte kunde reglerna. Dessutom: ett spel där magikern inte blir det där besvärliga yrket som tar dubbelt så lång tid att spela efter som varken spelaren eller spelledaren har totalkoll på reglerna.

Jag gillade tärningssystemet, förutom att det ibland blev aningen många tärningar att slå. Frågan är också var gränsen där man inte vill ha fler av den endera sortens tärning går.

Sen så är jag lite tveksam till om det kommer kännas roligt att gå upp i level, efter som attack X gör lika mycket i skada oavsett hur bra vapen och grundegenskaper karaktären har.

Sist så tycker jag egentligen att berättarrollspel smäller högre än prestationsrollspel, så jag gillar nog andra upplagan bättre bara på det... och andra upplagans helt fantastiska yrkessystem såklart.

Eagle

Swordsman
Bra idé med plastfickor för korten.

När du säger att du är lite tveksam till om det blir roligt att gå upp i level, på grund av attack X gör lika mycket skada. Kan du utveckla detta lite grann? Är detta någonting som en husregel kan råda bot på?

Du gör en skillnad på berättarrollspel och prestationsrollspel! Jag fick intrycket av att spelsystemet med tärningar, kort mm ska tillåta större möjligheter att berätta en historia än vad de traditionella rollspelen tillåter, har jag fått det om bakfoten?

/Eagle

Organ

Out of time, out of mind
Bobby Magikern said:
... de olika symbolerna på tärningarna gav en viss berättarmässig skjuts genom att man kunde få resultat i stil med "lyckat, men samtidigt händer något obehagligt".
Intressant. Men vem bestämmer exakt vad som händer? Spelledaren? Spelaren? Båda? Valfritt?

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Organ said:
Bobby Magikern said:
... de olika symbolerna på tärningarna gav en viss berättarmässig skjuts genom att man kunde få resultat i stil med "lyckat, men samtidigt händer något obehagligt".
Intressant. Men vem bestämmer exakt vad som händer? Spelledaren? Spelaren? Båda? Valfritt?

/Anders
Systemet var mestadels traditionellt, så spelaren beskrev vad rollen försökte sig på och spelledaren beskrev konsekvenserna.

CapnZapp

Myrmidon
Jag har inte köpt det, men min kompletta hylla 2e har ju med den saken att göra.

Jag har dock snappat upp tillräckligt för att veta vad jag talar om när jag håller med ovanstående talare: det är helt klart ett rollspel och definitivt mindre av ett brädspel än D&D 4E (som jag spelat en hel del).

Visst är jag skeptisk till att man i praktiken inte kan sitta uppkurad med ett karaktärsark i en soffa, men det är ju bara ett brädspelsattribut (att behöva en bordsyta) - det betyder inte att det är ett brädspel, bara att det har liknande krav på hur man sitter när man spelar.

Nej, i slutändan handlar det om att jag inte kan motivera mig att köpa om allt jag redan har fast betydligt mera "utspätt" (att v3 ger betydligt mindre spel, mindre options, mindre regler, mindre beskrivning, per krona är nog okontroversiellt - precis som att detta är fullt och fast avsiktligt gjort så)

Har man inte jättemycket v1-v2 material* och/eller har ett problem spela gubbar med hög risk att missa sina slag är säkerligen v3 ett stabilt val..!

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Bobby Magikern said:

/Anders
I många situationer ger systemet regelstöd för att veta den mekaniska konsekvensen, men på ett generellt sätt.

Så ofta vet du att en viss tärningssida betyder nåt i stil med du förlorar en poäng av en viss resurs. Det specas av de olika handlingskorten, med en generell backup i det fallet som inte tas om hand av specifika handlingskort. Vad detta sedan betyder exakt i just din situation är något som är upp till SL (som givetvis kan överlåta det på spelaren).

Är man mer i ett spelläge än ett berättarläge kan man givetvis strunta i att tänka ut en förklaring och bara nöja sig med den regelmässiga konsekvensen.

Men jag har fått känslan av att detta sista alternativ inte är alls lika primärt som i exvis D&D 4E (där det ibland inte går att hitta någon logisk in-world förklaring till varför olika effekter inträffar)

Mäster

Veteran
Hejsan!

Sluta oroa dig, Warhammer Fantasy Roleplay 3ed är en solskenshistoria och det är ett rollspel.

Jag måste säga att jag är väldigt positiv till den utveckling som spelet tagit. Spelet värld ligger väl nu egentligen närmare figurspelet, alltså kanske en något mer episk känsla och mindre lera. Det är för min del inte något negativt. Man har också valt att förminska världen till en börja och det verkar som man vill introducera konsumenten till en liten del av den Gamla Världen i taget. Spelet fokuserar kring Reichland till en början således.

Spelsystemet? Fantastiskt roligt och lägger till en komponent som har funnits i dataspel hur länge som helst men liksom aldrig letat sig in till bordrollspelen. Det jag tänker på är naturligtvis hjälteförmågorna (på kort) samt att de endast kan användas begränsat (läs cooldowns). Det fungerar bra spelmässigt men någon riktigt logik finns det naturligtvis inte. Hjälteförmågorna dominerar ju också senaste utgåvan av D&D så de är nog här för att stanna. Vilket jag ser som något positivt.

Vi har också figurer med det har företag försökt med sedan rollspelens gryning. Funkar troligtvis i staterna men inte här. Således ignorera dessa.

Tärningsslagen fungerar bra från både spelarna och spelledarens perspektiv är min mening. Det tar nog ett spelmöte innan siktet är inställt därefter fungerar de både som ett stöd i berättelsen och för att styra systemet.

Det finns inte samma fokus på spelets yrken som de två tidigare upplagorna. Det tror jag inte är helt negativt då det är ganska märkligt att man är tvingad att byta yrken fasligt fort utan någon egentlig anledning. Om man vill fortsätta vara barberar går det liksom inte. Glädjen att lvla är nog trots det lika stor, väldigt flexibelt.

Warhammer har i min mening aldrig varit ett spel som ska spelas med djupt karaktärsspel det har aldrig den ganska enkelspåriga världen tillåtit. Utan spelas istället som en ösig action pastich av vår egen värld med ett fantasy täcke.

Om det blir en trend? Tja jag skulle säga att det kommer bli svårt för andra rollspelsproducenter att skapa en lika visuellt högklassig produkt. Man får tänka att Fantasy Flight Games har haft år av fantastiskt fint designade brädspel bakom sig. Sedan måste jag tillstå att Warhammer nog redan är två i trendkampen. Där ser jag redan D&D 4ed som ledare. Om jag får välja mellan dessa är valet mycket enkelt. Där har Warhammer både en bättre värld och system att luta sig mot.

Det viktiga är att se Warhammer för vad det är. Det är ett rollspel som har sin fokus på action / strid, med stereotypa karaktärer i en pastich av Europa. Det ska vara roligt att spela men det är ingen som helst tveka om att det är ett rollspel.

Något vi inte ska glömma är också att jag tror det kommer bli framgångsrikt och det tar inte hobbyn på nya banor. Det är något väldigt positivt. Spelet gör också något som så många rollspel verkar sky som elden nämligen att skapa en vilja hos konsumenten att köpa.

Lyssna inte på alla skeptiker utan gå ut och köp Warhammer Fantasy Roleplay och stöd framtiden!

Mäster Johan
boningen.org - Nu med våra egna konventsfavoriter!

Jocke

Man med skägg
Efter som jag inte har levelat i spelet ska jag låta det vara osagt om det faktiskt är roligare eller tråkigare än i andra spel. Det kan vara så enkelt att jag faktiskt bara saknar att få slå skada.

Angående berättar vs. prestationsrollspel så tycker jag att boxen har en mycket tydligare fokus på strid och våld, bland annat har nästan alla sociala småskeva yrken har fått ge plats åt förmågor som har cooldown (jag har för mig att det fanns ett kusk yrke och att råttfångaren dyker upp i första expansionen).

Jag fick i alla fall känslan av att det snarare är ett spel där man är ute och questar ihjäl monster än något annat.

Sen är det väldigt bra och rolig strid, ska jag inte glömma bort att säga.

Rickard

Urverk speldesign
Fler skribenter borde ta sig tid och skriva inlägg av den här typen. Uttömmande och utifrån ett förklarande perspektiv. Kudos!

/Han som är väldigt sugen på att testa Warhammer 3ed

Eagle

Swordsman
Utmärkt feedback Johan! :gremsmile:

Anser du att de fel (typografi mm) som finns i första upplagan är så allvarliga att man borde vänta på nästa upplaga av spelet?

Kan du rekommendera några världsböcker eller andra supplement (från tidigare warhammer utgåvor) som går utmärkt att använda till Warhammerrollspelet från FFG?

Tror du systemet skulle gå att implementera i andra fantasyrollspel, låt säga... Eon?

/Eagle

Mäster

Veteran
Hejsan!

Fel och buggar
Vad jag har upptäckte finns det i princip inga fel i produkten som skulle få mig att inte köpa produkten. Det är en högklassig produkt från en amerikansk tillverkare så de fel som finns är marginella. Om du väntar på nästa upplaga får du nog vänta ett tag också.

Nedan hittar de fel som finns så kan du avgöra själv. I min mening sådant man enkelt kan ignorera i princip.
Errata på Fantasty Flights webbplats

Rekommendationer på världsböcker?
Spelet fungerar utmärkt utan några som helst hjälpmedel. De supplement som finns ute nu är:
- Adventure's toolkit - fler yrken och hjälteförmågor
- Game Master's toolkit - spelledarskärm samt spelledartips (väldigt basic)
- The Gathering Storm - ett äventyr i ett par delar. Måste säga att det är ett väldigt bra introscenario som introducerar många av spelets dramatiska komponenter. Lagom episkt.

I sommar kommer magiboxen med fler magiskolor och spells samt ytterligare ett äventyr som utspelar sig i stadsmiljö.

Den enda boken jag skulle kunna rekommendera är Sigmar's heirs till WHRPG 2ed men du klarar dig verkligen utan det då spelen inte ens utspelar sig i samma tidsperiod. 3ed utspelar sig tidigare än sin föregångare.

Fungerar systemet till andra fantasyrollspel?
Nej det tror jag inte. Min egen övertygelse är att ett spel ska spelas med sitt regelsystem då den utgör en stor del av världen. Warhammer 3eds spelsystem är också väldigt nära knutet till spelet pga sin visuella karaktär.

Mäster Johan
boningen.org - Mitt i jordgubbslandet.