Nekromanti Warhammer Fantasy Roleplay

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har just införskaffat detta intressanta spel och undrar nu vilka tillbehör som ni rekommenderar att jag inhandlar.

Sidonot: Ilustrationerna var knappast de snyggaste som jag sett om man ni ska klaga på något.

The Enemy Within

Kampanjen The Enemy Within tycker jag är den bästa jag någonsin sett till rollspel. Har spellett den flera gånger till olika grupper. Annars brukar jag inte gilla färdiggjorda äventyr men den här är fenomenal.

Realms of Sorcery ger mer magiregler och en hel del extra bakrundsmaterial. Den är dock lite omtvistad. Men jag tycker den helt klart är värt att köpas även om man inte skulle använda alla reglerna.

De båda städerna som finns, Middenheim och Marienburg och också väldigt bra. Har inte sett bättre stadsbeskrivningar faktiskt (börjar det lysa igenom att jag gillar Warhammers värld och produkter? /images/icons/wink.gif).

Kampanjen Doomstones däremot är jag inte förtjust i. För mycket Dungeonkrälande.

Lichemaster rekommenderar jag heller inte. Ett äventyr som för direkt överförts från WFB.

Fanzinet Warpstone är mycket bra och ger ett fint stöd till spelet. Nu har det kommit en samlingsvolym "Corrupting Influence" som sammanfattar de första delarna som är svåra att få tag i.

Det finns också en bunt med regelsupplement (Apocrypha 1&2, restless dead, Warhammer Companion) som innehåller artiklar (mycket från White Dwarf). De är alla köpvärda men inget måste. Tyvärr överlappar de varann lite så man ska nog kolla vilka artiklar som finns i vardera förrän man handlar (om man inte är samlare som jag och prompt ska ha allt /images/icons/wink.gif).

Sen har vi också "Deaths Dark Shadow" som är en lite underlig produkt. Den beskriver en by och en bunt äventyrsförslag. Byn är rätt orealistiskt placerad men alltihop är bra beskrivet och man får många bra idéer. Många använder äventyrsidéerna och placerar i andra ställen. Dock får man lite mindre för pengarna på det sättet.

Sen finns en hel radda med Warhammer noveller. De kan användas som inspiration.

Moduler från WFB och Mordenheim kan också användas som inspiration.

Gamla White Dwarf innehåller artiklar men jag tror att alla de väsentliga finns med i regelsupplementen. Dessutom är gamla WD svåra att få tag i.

Storuggla

Champion
Skärmen

Spelledarskärem så klart! Inte nog med att den har alla fna tabeller i ett häfte och att man har en skärm att häcka bakom, den har en förjefligt snygg Old World-karta på framsidan.

Storuggla, gillar Old World-kartor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: The Enemy Within

"Kampanjen The Enemy Within tycker jag är den bästa jag någonsin sett till rollspel. Har spellett den flera gånger till olika grupper. Annars brukar jag inte gilla färdiggjorda äventyr men den här är fenomenal."

Alla som spelat det tycker visst att det är ett väldigt bra äventyr. Men jag måste säga att jag blir lite skraj när jag ser hur ofantligt stort det är. Hur långt tid tar det egentligen att spela igenom det?

"Realms of Sorcery ger mer magiregler och en hel del extra bakrundsmaterial. Den är dock lite omtvistad. Men jag tycker den helt klart är värt att köpas även om man inte skulle använda alla reglerna."

Hur då omtvistad? Innehåller den kontroversiella regler eller?

"Fanzinet Warpstone är mycket bra och ger ett fint stöd till spelet. Nu har det kommit en samlingsvolym "Corrupting Influence" som sammanfattar de första delarna som är svåra att få tag i."

Vad kan du mer berätta om denna tidning? Hur ofta ges den ut, vad kostar den och hur tjocka brukar nummren vara?

"Sen finns en hel radda med Warhammer noveller. De kan användas som inspiration."

Hur är de då? Jag har fått intryck av att de egentligen är ganska så sunkiga.

Berätta gärna om era Warhammer upplevelser och vad ni tycker om systemet. Det vore verkligen kul att få höra.
Är det någon som vet var man kan ladda ner rollforumlär?

Krille

Super Moderator

"Alla som spelat det tycker visst att det är ett väldigt bra äventyr. Men jag måste säga att jag blir lite skraj när jag ser hur ofantligt stort det är. Hur långt tid tar det egentligen att spela igenom det?"

Det tog ungefär ett år för oss att spela igenom hela serien. Det enda vi ångrade var väl "Something Rotten in Kislev" - den delen sög.

Storuggla

Champion

Det tog ungefär ett år för oss att spela igenom hela serien. Det enda vi ångrade var väl "Something Rotten in Kislev" - den delen sög.

Sen finns det en del efter Kislev också. Som inte släppts ännu, på sant Hogsheadmaner. /images/icons/wink.gif

Storuggla, klar med Middenheim precis

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det tog ungefär ett år för oss att spela igenom hela serien. Det enda vi ångrade var väl "Something Rotten in Kislev" - den delen sög. "

Inte mer? Det är trots allt fyra delar på mellan 128-144 sidor stycket. Vad var det som var fel på den sista delen då?

The Enemy Within

Alla som spelat det tycker visst att det är ett väldigt bra äventyr. Men jag måste säga att jag blir lite skraj när jag ser hur ofantligt stort det är. Hur långt tid tar det egentligen att spela igenom det?

Det tar lång tid. Givetvis beroende på hur ofta man spelar men man får nog räkna med mellan 6-18 månader. Det varierar väldigt mellan olika spelgrupper har jag märkt, säkert mycket beroende på spelstil.

Realms of Sorcery

Hur då omtvistad? Innehåller den kontroversiella regler eller?

Många tycker den närmar sig WFB för mycket. Det är också lite tveksamt med höglevelmagiker. Det ansågs redan i princip omöjligt att bli level 4 (max i regelboken) men nu inför man level 5. Känns onödigt och krystat.

Fanzinet Warpstone

Vad kan du mer berätta om denna tidning? Hur ofta ges den ut, vad kostar den och hur tjocka brukar nummren vara?

Som de flesta fanzin så utvecklas och förändras den ständigt. De senaste numrena är tjocka, använder pytteliten font, i A4 format och textmängden motsvarar med lätthet en vanlig modul till de flesta spel. De är rätt dyra om man lyckas hitta dom i handeln i Sverige vilket kan vara svårt. Men det borde bli lättare eftersom Hogshead har tagit över distributionen (de är dock inte ansvariga för produktionen).

Den kommer ut 3 gånger per år.

Du kan läsa mer här:
http://www.warpstone.darcore.net/

Warhammer noveller

Hur är de då? Jag har fått intryck av att de egentligen är ganska så sunkiga.

Kvalitén är varierande men största delen är rätt dåliga. Men är man fast i världen så...

Berätta gärna om era Warhammer upplevelser och vad ni tycker om systemet.

Systemet gillar jag egentligen inte alls. Det jag gillar är världen och jag har haft många fina stunder i den, både som spelare och spelledare. Har använt många olika regelsystem till världen men oftast är jag för lat och använder reglebokens system även om jag inte gillar det.

Är det någon som vet var man kan ladda ner rollforumlär?

Från Hogshead hemsida givetvis! Det finns lite annat kraffs där också:
http://www.hogshead.demon.co.uk/freebies.htm

Den har släppts en gång av GW men nu gör Hogshead om den, vilket är bra. Den gamla versionen var lite för mycket strid, för lite interiger. Dessutom samlade den inte ihop alla lösa trådar som fanns från de föregående delarna.

Det enda vi ångrade var väl "Something Rotten in Kislev" - den delen sög.

Håller med, om man inte är försiktig så sabbar den hela kampanjen. Det är särskilt frustrerande efter den fenomenala "Power Behind the Throne".

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Systemet gillar jag egentligen inte alls. Det jag gillar är världen och jag har haft många fina stunder i den, både som spelare och spelledare. Har använt många olika regelsystem till världen men oftast är jag för lat och använder reglebokens system även om jag inte gillar det."

Jag tycker att det verkar hyfsat enkelt även om vissa steg och underyrken känns märkliga. Påminne inte särskilt mycket om andra rollspelssystem som jag känner till. Vilka andra regler har du ersatt dem med? Brukar du slumpa fram rollpersonerna eller låta spelarna välja?

Vilka andra regler har du ersatt dem med?

Oftast egna men också EDD, MERP, Harnmaster. Tyvärr är det inget som passar in riktigt utan det blir en del modifierande.

Brukar du slumpa fram rollpersonerna eller låta spelarna välja?

Har kört båda varianterna. Beror lite på vad spelarna vill. Men det finns en stor charm i att slå fram en Ratcatcher /images/icons/grin.gif.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Har kört båda varianterna. Beror lite på vad spelarna vill. Men det finns en stor charm i att slå fram en Ratcatcher "

För all del. Det fungerar säkert bra om de inte själva orkar/vill komma på en rollperson, men det känns lite elakt att låsa dem i något skityrke bara för att de har otur med tärningarna.

Krille

Super Moderator

"Inte mer? Det är trots allt fyra delar på mellan 128-144 sidor stycket."

Väldigt mycket av det är bakgrund till vad som händer. City of Chaos/Power behind the Throne består till hälften av beskrivning av Middenheim och till hälften av "äventyr" - som har en så krånglig intrig att större delen av äventyret går åt till diverse hjälpmedel för att hjälpa spelledaren att hantera intrigen.

"Vad var det som var fel på den sista delen då?"

Näst sista. Sista delen var "Empire in Flames", och vad Hogshead ska kalla den nya sista delen vet jag inte.

Nackdelen med "Something Rotten in Kislev" kan sammanfattas med två ord: "rälsning" och "tunnelkräl".

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Väldigt mycket av det är bakgrund till vad som händer. City of Chaos/Power behind the Throne består till hälften av beskrivning av Middenheim och till hälften av "äventyr" - som har en så krånglig intrig att större delen av äventyret går åt till diverse hjälpmedel för att hjälpa spelledaren att hantera intrigen. "

Så med andra ord så är de användbara även när man spelat igenoom själva äventyrsdelen?

"Näst sista. Sista delen var "Empire in Flames", och vad Hogshead ska kalla den nya sista delen vet jag inte."

"Empire in chaos" står det iallafall på deras hemsida.

Storuggla

Champion

men det känns lite elakt att låsa dem i något skityrke bara för att de har otur med tärningarna.

Men Walle då, man SKA ju börja med ett skityrke! ^_-
Enda motiveringen till ens ruttna WS, BS eller Int måste ju vara att man är en rutten liten Servant eller Apprentice! Inte skulle väl någon bli mercenary om han hade 31 i WS, eller hur? Han skulle ju bli hackfärs omedelbums ^_^

Fram för crappiga yrken, säger jag!

Storuggla, började som footpad

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Kartan

Hur mycket eget material ger grabbarna på Hogshead ut egentligen? Det verkar mest som om de modifierar gammalt material och trycker det på nytt. Dessutom verkar det som om de tar god tid på sig med de få nya moduler som de producerar.

Yrken

Det fungerar säkert bra om de inte själva orkar/vill komma på en rollperson, men det känns lite elakt att låsa dem i något skityrke bara för att de har otur med tärningarna.

Håller med om att man inte ska tvinga spelarna. Men jag har märkt att spelarna efter ett par kampanjer ofta vill slumpa karaktärer. Det ger en utmaningar.

Jag gillar också att slumpa karaktär (dock endast i Warhammer). Det är utmanande att spela beggar, grave robber eller min favvo Ratcatcher.

Det är intressant att följa utvecklingen av en karaktär från Grave Robber till Witchhunter. Ofta blir man förvånad själv över vart man hamnat till slut.

I warhammer så utvecklas verkligen karaktärerna så det är inte lika viktigt var man börjar.

Hogsheads utgivning

Hur mycket eget material ger grabbarna på Hogshead ut egentligen? Det verkar mest som om de modifierar gammalt material och trycker det på nytt. Dessutom verkar det som om de tar god tid på sig med de få nya moduler som de producerar.

Det är extremt lite eget material som de ger ut. Men det som kommer är av bra kvalité.