Nekromanti Warhammer Fantasy Roleplays framtid

Storuggla

Champion
Ja, och nu trodde ni att jag var först med värsta infon om WFRP's framtid, typ att Mongoose hade fått köpa licensen va? Men det har jag inte. Jag vill istället veta vad ni tycker borde göras, vad borde ändras, borde det ihuvudtaget komma en ny utgåva? Eller ska WFRP helt enkelt ta ner skylten?

Jag har fått höra av ganska goda källor (jag läste Strike to Stun med andra ord) att GW har fått en hoper anbud för licensen, men de tvekar. De vill gärna göra något men vet inte vad, viskas det?

Så, hur ska nästa version se ut enligt er? Nytt system, ny värld (anpassad till brädspelets storyline kanske?) eller rent av orörd? Berätta!

Storuggla, vill hålla liret i liv

Duddmannen

Hero
Så, hur ska nästa version se ut enligt er? Nytt system, ny värld (anpassad till brädspelets storyline kanske?) eller rent av orörd?
Absolut inte nytt system. Det som finns fungerar alldeles utmärkt.

Ny värld? Nej. Då kan man ju lika gärna spela ett annat spel.

Anpassa till brädspelet? Ja, kanske inte så dumt. Problemet är väl mest det att brädspelet koncentrerats till krigföring och konflikter på en sådan enorm skala att det kanske är svårt att hitta utrymme för rollspelandet. Men å andra sidan så är ju Warhammer FRP i grunden ändå från samma värld som gamla hederliga Fantasy Battles (och då menar jag gamla Fantasy Battles, där figurerna kostade mindre än tio spänn styck).

För min egen del så är jag nöjd med den regelbok som jag redan har. Den har tjänat mig väl i över tio år och kommer att fortsätta med det ett bra tag till. Fast det vore ju kul att se lite uppfräschade äventyr och kampanjer.

/Duddmannen

Storuggla

Champion
"Absolut inte nytt system. Det som finns fungerar alldeles utmärkt."

Mjooo, så länge inte två berusade bönder försöker sig på att slåss med varandra så... ^_-
Men magisystemet då?

"Ny värld? Nej. Då kan man ju lika gärna spela ett annat spel."

Heh, jag misstänkte att det skulle bli svartet... Old Wolrd rockar.

"Anpassa till brädspelet? Ja, kanske inte så dumt. Problemet är väl mest det att brädspelet koncentrerats till krigföring och konflikter på en sådan enorm skala att det kanske är svårt att hitta utrymme för rollspelandet. Men å andra sidan så är ju Warhammer FRP i grunden ändå från samma värld som gamla hederliga Fantasy Battles (och då menar jag gamla Fantasy Battles, där figurerna kostade mindre än tio spänn styck)."

Ahh, nu anar jag en sak vi kan vara oeniga om! :gremlaugh:
Landet till väster om Empire. Läs igenom om vad som står i WFRP om det, kolla sedan WFB. Viss skillnad? Kejsarens roll? Jag föredrar den version som målas upp i rollspelet framför brädspelet, då jag tycker att det blir mer upplagt för kul konspirationer... hmm?

"För min egen del så är jag nöjd med den regelbok som jag redan har. Den har tjänat mig väl i över tio år och kommer att fortsätta med det ett bra tag till."

Det förresten... bindningen är ju otrolig, har inte stött på någon som lyckats ha sönder sin bok.

Storuggla, alltid från Nuln

<font size="1"> Ändrad av Storuggla klockan tre på natten. Nu är sakerna i rätt följd. </font size>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lägg ner skiten!

Ha! Det trodde du allt. Nä, sälj licensen till Green Ronin. De jobbar redan med Graeme Davis, så de kan sätta honom på att skriva om regelboken för att styra upp lite småsaker och fixa lite regler (nekkid dwarf syndrome, t ex).

Och de ska INTE gå mot att anpassa Old World i WFRP till WFB, utan ska gå ännu mer mot en skräckstämning, ännu mer CoC möter D&D, och mer varierade regler för hur olika människor skiljer sig från varann.

Mer kaos, mer skräck, mer krutvapen och regniga nätter där slottskorridorerna ljuder att droppet av vatten mot rutan... eller är det blod?

Och så ska de lyfta fram den legendariske hjälten Magnus ännu mer, och ge alla som heter som han extra fördelar när de skapar rollfigurer.

Warhammer Magnus Roleplay, skulle de kunna döpa om det till.

Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler
Problemet var väl att chefen fått nog, spelet i sig kunde väl ha hållt sig vid liv om mina källor gett mig rätt info. Så imho, bör de bara ge det till folk som känner starkt för det. Jag tycker iofs att GW själva skulle kunna ha hand om det som ett dotterbolag som sköter sig själv, varken skjuter till eller drar ifrån pengar så länge motsvarigheten till Hogsheads licensavgift kommer in.

Eller så kan man göra D20 av det och säkert sälja en massa.

Storuggla

Champion
Re: Lägg ner skiten!

"Ha! Det trodde du allt."

Gah. Hjärtsnörp. Se upp så jag inte lägger en snigel på ditt öga.

"Nä, sälj licensen till Green Ronin. De jobbar redan med Graeme Davis, så de kan sätta honom på att skriva om regelboken för att styra upp lite småsaker och fixa lite regler (nekkid dwarf syndrome, t ex)."

Jobbar han med dem nu? Oj. Men Nakna Dvärgen är ju lite charmigt, jag stör mig mer på de två fulla bönderna...

"och mer varierade regler för hur olika människor skiljer sig från varann."

Men Magnus, det är väl enkelt gjort? De går ner till registratorn, säger att de vill skiljas, anger skälen och sedan annullerar han deras äktenskap. Pannkaksbit! ^_-
Eller vill du ha modifikationer för om man är Tilean och så?

"Mer kaos, mer skräck, mer krutvapen och regniga nätter där slottskorridorerna ljuder att droppet av vatten mot rutan... eller är det blod?"

Mer krutvapen? Vafalls? Räcker det inte med de som redan finns?

Storuggla, anser att ett armborst spöar en puffert varje dag

Storuggla

Champion
"Eller så kan man göra D20 av det och säkert sälja en massa."

Intressant idé! Hmm.. de har ju redan karriärer och så... hmm... Massive Damage sätter man till tio och aj vad ont det gör... det här kanske man borde såpinna vidare på? Var är d20-folket när man behöver dem?

Storuggla, vevar men dynggrepen

Archer

Swashbuckler
Spelet har nog störst chans att ges ut igen om man ger ut det utan modifikationer. Detta då den användarbas som finns aldrig kan enas om vad som ska ändras. Om det kommer att ges ut igen återstår att se, det beror helt och hållet på Games Workshop. Jag följer mailinglistan för WFRP, varvid jag förhoppningsvis får nyheter om vad som ska hända med det så fort något sägs. Risken är dock att det får klara sig ett antal år utan någon utgivare, vilket spelet har fått göra vid två tillfällen tidigare.

Archer

Swashbuckler
En av anledningarna till att Hogshead lade ner var just att GW vägrade låta dem göra D20 supplement med licensen. GW är väldigt rädda om sina tillgångar.

Storuggla

Champion
"En av anledningarna till att Hogshead lade ner var just att GW vägrade låta dem göra D20 supplement med licensen. GW är väldigt rädda om sina tillgångar."

Som Greg Stafford och Glorantha alltså. Nedrans.

Storuggla, måste bara se Kopps

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Flame Publications

Jag tycker iofs att GW själva skulle kunna ha hand om det som ett dotterbolag som sköter sig själv, varken skjuter till eller drar ifrån pengar så länge motsvarigheten till Hogsheads licensavgift kommer in.
Har redan gjorts en gång. Bolaget hette Flame Publications, och försökte köra WFRP så billigt som det gick, men inte ens det räckte. I början av 90-talet var det, tror jag. Carl Sargent var med, vill jag minnas.

Magnus

Archer

Swashbuckler

"Jobbar han med dem nu? Oj. Men Nakna Dvärgen är ju lite charmigt, jag stör mig mer på de två fulla bönderna..."

Bönder ska inte kunna strida något vidare. Punkt.
Om man sedan ser det på det sättet att en "miss" inte alltid är en miss, utan att hugget/anfallet förutsågs av motståndaren och duckar undan, eller att man endast får till en dålig träff, och lägger in detta i dina beskrivningar av anfallen får man inte bara mer känsla i strider...
Min erfarenhet efter att ha spellett WFRP i x antal år är att de flesta krigaryrken (som får advances på WS) blir snabbt hyffsat eller mycket bra på att strida, om de så väljer. Vilket är helt ok för mig.
En marine ska helt enkelt vara bättre än en bonde på att strida.¨

Jämför man sedan WFRP med de flesta andra system är en bonde nästan för skicklig på att strida. Han kan till exempel plocka upp ett långsvärd och fäktas på (något som borde kräva en träning de flesta bönder inte har).

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Flame Publications

Då är det väl så att Warhammer inte lönar sig helt enkelt. Jag är ju inte insatt i hela saken så jag går bara på vad jag hört, och enligt det så var WHFRP starkt nog att sälja. Men men, antar att man måste kolla deras ekonomiska redovisning för att vara säker.

Archer

Swashbuckler
Re: Flame Publications

Problemet är nog inte att det saknas folk som är villiga att spela det, problemet ligger nog i att hela rollspelsmarknaden är mindre nu än vad den var på 80talet. Under 90talet dök den ju rejält också.

Att spelet har överlevt så länge som det har gjort är ju ett bevis för att intresset för det finns.

Storuggla

Champion

"Bönder ska inte kunna strida något vidare. Punkt."

Ah, inte kunan slåss något vidare.. WS 33 -20 (en bonde har inte Street Fighting) sedan minus vad man nu vill för berusning... aj då. ^_-

Storuggla, dödade en beastman med en mysko skiva en gång

Staffan

Myrmidon
Jag skulle gärna se att WFRP får leva vidare, men kommer knappast att gråta blod om det inte händer. Själva rollspelet borde nog behållas så omodifierat som möjligt, och gärna hållas isolerad från figurspelet - något som tydligen inte GW håller med om, eftersom de tydligen krävde att Realms of Sorcery skulle använda samma färgbaserade Battle Magic-skolor som figurspelet (eller i alla fall den förra versionen av figurspelet) vilket inte egentligen passar så bra in i rollspels-Old World.

Eventuellt skulle man kunna tänka sig att parallellt med WFRP ge ut en d20-baserad världsbeskrivning och sedan publicera tillbehör med stats för både d20 och WFRP. Det verkar funka rätt bra för Pinnacle med deras Deadlands och för AEG med Legend of the Five Rings, i alla fall.

Balderk

Swashbuckler
Med risk för upprepning då jag inte läst tråden... :gremsmile:

Ändra systemet borde man göra. kanske inte helt och hållet men det borde jämnas ut mycket mer än förrut. Jag menar, nu är ju var tredje människa lika tark som en minotaur och alverna är så väldigt mycket mäktigare än både dvärgar och människor. Jag skulle gärna se att alla färdigheter blev procentuella, ja Strength och Toughness också mao. Woundsen borde också göras om så det blir mycket större skillnad mellan olikkaraktärer och varelser... Kanske 1-20 eller nått sådant, jag vet inte med det. Sedan en sak till... bort med faithpoints! Spelet ska vara mörkt (tycker i alla fall jag) och då behövs dom inte. Världen kan väl få anpassas till wfb:s tidsaxel så att det har hunnit hända lite nya saker här och var osv.

Yrkessystemet gillar jag så det får vara kvar. Men ett nytt system för skills skulle jag gilla... Men jag är osäker på hur man skulle göra det... Sedan en sak till... systemet för hur man tolererar alkohol är befängt! Jag har haft dryckes tävlingar med min dvärg som varit mäster suparen... Bara för att decka under bordet tack vare att jag bara hade 16 i personlighet (det som är längst ut på formuläret, glömt bort vad det kallas...)! Så ska det ju inte gå till! men det kanske bara var min SL som hittade på ett system för alkoholtolerans som han körde stenhårt på?

/Balderk, vill kunna dricka ordentligt i WFRP

Balderk

Swashbuckler
Re: Här...

Är det där något du tittat på? Vid min första anblick verkade det sunkigt för att inte säga väldigt sunkigt. Men jag kollade bara lite grann i PHB så jag vet ju inte så noga...

/Balderk, tycker inte heller att wfrp passar som d20