Nekromanti Warhammer Fantasy RPG - spelupplevelse

Nid

Veteran
Efter en högst ytlig bekantskap med WHFRPG i 16-årsåldern så är vi nu i 30-årsåldern en grupp som börjat spela figurspelet Warhammer. Detta har fått mig att fundera på att ta upp rollspelet också. Det skulle vara kul om nån kunde ge en beskrivning av en "typisk" spelupplevelse av Warhammer Fantasy Roleplaying Game, så man förstår vad som skiljer det från ex Drakar o Demoner (det "gamla") i känsla.

Sen vad gäller materialet, är det lätt att få tag i dom gamla hårdbundna regelböckerna? Tillbehör?

Honken

Hero
Det bästa med WHFRPG är nog inte själva spelsystemet. Utan det är de väldigt välgjorda kampanjer som fanns att köpa till. Med en skaplig spelledare går det att få till en ordentlig spel upplevelse även om inte system är lysande.

/Honken

Nid

Veteran
Tjenare Honken, Fredde här! När får man se dig investera i Empire och komma och spöa skiten ur oss på tisdagar?

Förresten, har du material till Warhammer rollspelet?

Archer

Swashbuckler
Än så länge finns det väl gott om det nytryckta material som Hogshead släppte. Det som enligt mig (spelat DoD sedan 83, och WFRP sedan 86) är stämningen i världen, och hur välutvecklad The Old World är i jämförelse med Ereb Altor.
Om ni ska spela någon kampanj till WFRP rekommenderar jag The Enemy Within. Den är suverän, om än ej avslutad.

Haplo

Veteran
Det finns en massa material på nätet också. Här är några länkar att starta med:

Critical Hit
Strike-to-Stun
Warpstone

Sen finns det en mailing-lista också, men den har jag inte adressen till just nu.

Jag har själv börjat lite tappa intresset för själva systemet (inte världen...). Tycker det är lite för enkelt och innehåller för mycket buggar. Det spelet skulle verkligen behöva en reviderad version.

entomophobiac

Low Prep High Play
Warhammer Fantasy Role Play är ett mycket intressant spel av flera anledningar. Till att börja med är det ett av få uttalat mörka spel som faktiskt är humoristiskt... lite paradoxalt, kanske, men väldigt sant om man läser de publicerade kampanjerna.

När man sedan pratar om publicerade kampanjer så räknas The Enemy Within som en av tidernas bästa kampanjer, alla kategorier. Har inte spelat hela, men det jag läst är beundransvärt på alla sätt och vis.

Men den typiska spelupplevelsen. Hmmm.

Jag skulle säga mycket humor ihopbakat med intriger, kaos ständiga korruption och en värld som har en enorm mängd material. I skriven form, men framförallt nedkraffsat av fans till spelet. Det har trots allt en lång historia bakom sig, och fick väldigt god kritik när det kom ut. Både första gången och andra gången, under Hogsheads vingar.

(Vill minnas att första utgåvan trycktes 83 eller 84.)

Personligen rekommenderar jag det verkligen. Om inte annat så för att allt du behöver finns i grundboken.

Honken

Hero
Jag har redan invsterat i 40 k figurer, det får räcka än så länge. Däremot vet jag att Hasse B är sugen på att prova. :gremlaugh:

Vad gäller rollspelet har jag lånat material, både själva spelet och kampanjen Enemy within. Tyvärr måste jag returnera den...

/Honken

Nid

Veteran
Ah, synd att du måste återställa det. Fast det kanske finns i butik? Tradition ska ju öppna i CK (nya köpcentrat). Dock så vet jag vet inte ännu om det finns intresse, har inte frågat. Så Hasse är intresserad, kul! Peppa han att starta en "god" armé, det skulle vara kul att möta Imperiet som är själva kärnan i the Old World.

Du har säkert koll på att det är ett MMORPG till Warhammer på g, annars kan du kolla här: http://www.warhammeronline.com/

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har själv börjat lite tappa intresset för själva systemet (inte världen...). Tycker det är lite för enkelt och innehåller för mycket buggar.
Jag håller faktiskt inte med. Buggar kanske det finns, men jag tycker spelstilen som skapas av reglerna är helt lysande. Den exploderande T6:an för skada, T100 för färdigheter, systemet med en kasse grundegenskaper som kompletteras med förmågor och färdigheter. Jag tycker det är ett av de bättre systemen på marknaden. Dels för de mängder med rent humoristiska färdigheter som finns till det.

Så, som sagt, jag håller faktiskt inte med.

I min mening finns det system som lider av mer buggar. World of Darkness, till exempel, tenderar att ta ganska lång tid när det kommer in discipliner och annat i görningen, och EON till exempel har en extrem hög tabeller man måste memorera eller referera till. I Warhammer är sådana jobbiga saker minimala. Det är möjligen tabellen för kritiska skador, men där finns det ju också alternativet att använda den andra tabellen - eller ingen alls om man så önskar.

Så, nja, du får nog utveckla lite.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skador, skador, skador och skador, till exempel...

De gånger jag spelade EON förvandlades till bokbläddringar. Självklart hade vi kunnat förbise saker och ting - eller tvinga vår SL att sträckläsa boken några år i förväg - men det kändes som en test var en test. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det var han kollade upp, men jag minns hur enorma mängder tid det tog att spela endast korta scener. Också när vi spelat det ett antal gånger.

Detta är dock några år sedan vid det här laget, så systemet kanske blivit bättre sedan dess. Vem vet.

Haplo

Veteran
Så, nja, du får nog utveckla lite.
Saker som jag för tillfället inte inte tycker om:

- Färdighetssystemet. Skulle helst ha ett system som är mera enhetligt än det nuvarande. Nu ger en del färdigheter nån bonus till nån test (t.ex. Haggle), eller så ger dom rätt att göra nån viss test (t.ex. Herb Lore). Sen finns det också sånt bland färdigheterna som jag inte alls ser som en färdighet överhuvudtaget, t.ex. Acute Hearing och Luck, dessa kan man ju inte lära sig. Här tycker jag då att D20 varianterna har en bättre uppdelning med sin Feats och Skills uppdelning. Sen stör det mig också att man antingen har en färdighet eller inte, det finns ingen nivåskillnad på färdigheterna. Och går man upp 10% i nån egenskap så höjs ens förmåga med lika mycket i allt relaterat till den egenskapen. Detta gäller ju också D20, men där har ens egenskapshöjning inte lika stor effekt, eftersom du där också har färdigheter med olika nivåer. Ett procentuellt system (typ BRPs) där varje färdighet har en egen procentchans skulle vara bättre.

- "Naked dwarf"-fenomenet. Det går ju visserligen att ändra ganska enkelt. Relaterat är också att en del av monstrens egenskaper borde höjas ordentligen. Drakar har S och T på 7 vardera, det är ju lite löjligt att en dvärg (också andra) ganska enkelt kan nå upp till samma nivå. Nå, det går ju också att ändra snabbt, man kan ju ge vissa av monstren dubbelt upp i S och T, och tillåta att de går över 10.

- Det finns inget sätt att nån som hör till en baskarriär att bättra sina egenskaper med mera är 20% (oftast inte ens mera än 10%), så man är i princip tvingad att ta en avancerad karriär i nåt skede, även om man inte vill p.g.a. rollspelsorsaker. Det borde finnas nåt sätt att öka egenskaper utanför karriärssystem, detta är ju möjligt med färdigheterna.

Så jag skulle gärna ta emot en reviderad version.

Nid

Veteran
Naken dvärg?

Vaddå naken dvärg?

Vi kom aldrig längre än att göra en karaktär och spela äventyret som följde med i boken, men stämningen i spelet gjorde intryck på mig som sitter i fortfarande.

Förresten, vad är en mejlinglista och vad innebär det att prenna på den? Jag har kollat in länken men känner mig osäker.

Storuggla

Champion
Re: Naken dvärg?

Nakna Dvärgen kommer av att en naken dvärg kan vara mer effektiv på att ta skada än en männika i helrustning. Ens Toughness är viktigare än rustningen man har på sig, vilket är helt jefla blängidiotsikt, men det är konstruerat så... :gremwink:

Storuggla, har inte haft rustning i WFRP

Nid

Veteran

Haha! Det ska kanske spegla att det är svårt att hugga huvudet av en dvärg pga att dom saknar halsar!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Naken dvärg!

One naked dwarf coming up!

Gammal bild, som jag inte riktigt är stolt över! :gremsmile:
Men jag tänkte att den kunde passa den här diskussionen...

/tobias

Honken

Hero
Tja, jag tror att han vill prova innan han engagerar sig lite lite mer. Sen tror jag iofs också att han kanske inte kan va med jämt och så. Men prova bjuda in honom och låt honom spela med någons armé så tror jag nog han fastnar.

/Honken

Pendragon

Swashbuckler
Skade- och träfftabellerna är väl de enda man nånsin behöver kolla upp under spelets gång, och de är bekvämt samlade på ett par överskådliga sidor i följd. Över lag tycker jag Eon har mindre som behöver kollas upp än 90% av de rollspel jag har spelat.

Haplo

Veteran

Vaddå naken dvärg?

Vi kom aldrig längre än att göra en karaktär och spela äventyret som följde med i boken, men stämningen i spelet gjorde intryck på mig som sitter i fortfarande.

Förresten, vad är en mejlinglista och vad innebär det att prenna på den? Jag har kollat in länken men känner mig osäker.
Den nakna dvärgen ja...han är ganska känd i WFRP-kretsar... :gremsmile:

Namnet kommer från att en maxad dvärg i princip kan springa runt naken utan att behöva vara rädd för att ta skada. Stridssystemet fungerar ju så att om man träffar rullar man en d6 (alltså max. 6 i de flesta fall) och sätter till attackerarens Strength och drar av försvararens Toughness och Armour Points på träffstället. Det som blir kvar dras av från försvararens Wounds. Ok, låt oss nu då ta en dvärg. Vi rullar upp en Toughness på 5 (33% chans), Och vi har sen turen att få Very Resilient (inte ens nödvändigt för detta problem) då vi rullar våra startfärdigheter. Detta är heller inte så omöjligt, dvärgar får Very Resilient med 15% chans, Rogue dvärgar har 20% chans. Ok, vi har nu då en Toughness på 6. Dvärgen ska sen blir en Mercenary Captain (eller nån annan av karriärerna som ger T +2). Då har vi en T på 8. Sen finns det karriärer som ger T +3, t.ex. Giant Slayer. Alltså en T på 8-9 för dvärgar är ingen större omöjlighet. Ta då och se på en del av monster statsen. T.ex. goblins har en S på endast 2, vår dvärg kan alltså springa in i goblinhålan utan att behöva bry så värst mycket om att sätta nån rustning på sig, han kan kan springa in helt naken om han så vill. Om dvärgen har T 9 kan han också möta en hel hög vanliga människor utan att bry sig.

Nåja, det där är i och för sig lätt att fixa, och inga system är ju helt perfekta. Men jag tycker att det där ändå är en så stor "bug" att jag inte är speciellt lockad av att spela med det stridssystemet utan att ändra på det. Det flesta som spelat WFRP nån längre tid har egna lösningar för att fixa det där.

Sen mailinglistor...det innebär att du får mail från andra medlemmar på listan, alla medlemmar får alla mail som skickas till listan. Det är som ett diskussionsforum, fast i mail-form. Nackdelen kan vara att man får mycket mail om listan är väldigt aktiv. WFRP-listan erbjuder två varianter dock, en som gör att du får inläggen ett åt gången, och med den andra (digest) får du ett längre mail som innehåller en hel dags inlägg.