Så, nja, du får nog utveckla lite.
Saker som jag för tillfället inte inte tycker om:
- Färdighetssystemet. Skulle helst ha ett system som är mera enhetligt än det nuvarande. Nu ger en del färdigheter nån bonus till nån test (t.ex. Haggle), eller så ger dom rätt att göra nån viss test (t.ex. Herb Lore). Sen finns det också sånt bland färdigheterna som jag inte alls ser som en färdighet överhuvudtaget, t.ex. Acute Hearing och Luck, dessa kan man ju inte lära sig. Här tycker jag då att D20 varianterna har en bättre uppdelning med sin Feats och Skills uppdelning. Sen stör det mig också att man antingen har en färdighet eller inte, det finns ingen nivåskillnad på färdigheterna. Och går man upp 10% i nån egenskap så höjs ens förmåga med lika mycket i allt relaterat till den egenskapen. Detta gäller ju också D20, men där har ens egenskapshöjning inte lika stor effekt, eftersom du där också har färdigheter med olika nivåer. Ett procentuellt system (typ BRPs) där varje färdighet har en egen procentchans skulle vara bättre.
- "Naked dwarf"-fenomenet. Det går ju visserligen att ändra ganska enkelt. Relaterat är också att en del av monstrens egenskaper borde höjas ordentligen. Drakar har S och T på 7 vardera, det är ju lite löjligt att en dvärg (också andra) ganska enkelt kan nå upp till samma nivå. Nå, det går ju också att ändra snabbt, man kan ju ge vissa av monstren dubbelt upp i S och T, och tillåta att de går över 10.
- Det finns inget sätt att nån som hör till en baskarriär att bättra sina egenskaper med mera är 20% (oftast inte ens mera än 10%), så man är i princip tvingad att ta en avancerad karriär i nåt skede, även om man inte vill p.g.a. rollspelsorsaker. Det borde finnas nåt sätt att öka egenskaper utanför karriärssystem, detta är ju möjligt med färdigheterna.
Så jag skulle gärna ta emot en reviderad version.