Nekromanti Warhammer Fantasy RPG.

DarkRaven

Veteran
Har ägt 86/88 edition plus expansionen ett tag nu men aldrig egentligen spelat igenom det på allvar. Mestadels pga alla tabeller samt att 99% av alla spelgrupper jag kände så avskydde miniatyrer i rollspel. Läst igenom böckerna flera gånger men det är några saker som jag undrar över, om någon annan lirat denna utgåva eller bara känner sig allmänt kunnig så besvara dem gärna.

1. I Beastiary så räknas det upp högvis med monster och humanoider, däribland människor samt orcher och en hög till. När man skapar npcs för ett äventyr bör man då ge dessa ett profession för att höja deras stats? Dvs Orc Warrior (av nått slag) eller utgår man från grunden som finns i beskrivningen?

2. Man varnas för att låta sina spelare använda sig av Necromancer/Demonologist men likväl är det ju möjligt och finns regler för dem. Däribland hela magiträdet för bägge. Formlerna som gör att man kan summona varelser ger oftast insanity points och det står att dom försvinner vid gryning dagen efter. Därför undrar jag, är det möjligt att göra dem ”permanenta” genom att använda någon annan formel/item på dem enligt reglerna? Dvs, summon lesser deamon, cast demonic stability och därmed bara använda magic points som upkeep för att behålla sagda varelse i världen. Demonic servant eller dylikt.

3. Eftersom det är Warhammer så föreslås det ju kartor och figurer till alla strider och medan jag inser att det är hjälpsamt så finner jag, pga old skool och/eller lathet, modeller oerhört ointressant i rp sammanhang. Är det möjligt att köra strider på ett snyggt sätt utan allt detta extra skräp?

God45

#PrayersForBahakan
1. Gud nej, de är fruktansvärda nog ändå.

2. Jag har ärligt talat bara portat över 2ed/Small but Vicious dog regelsystemet för magi eftersom det är det perfekta magisystemet så vet inte.

3. Ja då, man behöver dem inte alls.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DarkRaven;n127626 said:
1. I Beastiary så räknas det upp högvis med monster och humanoider, däribland människor samt orcher och en hög till. När man skapar npcs för ett äventyr bör man då ge dessa ett profession för att höja deras stats? Dvs Orc Warrior (av nått slag) eller utgår man från grunden som finns i beskrivningen?
De räcker genrellt sett väldigt bra som de är. Ska det vara unika karaktärer kan man ju modda värdena något, ge dem nån unik färdighet eller så. Men överlag är de rätt dödliga.

DarkRaven;n127626 said:
2. Man varnas för att låta sina spelare använda sig av Necromancer/Demonologist men likväl är det ju möjligt och finns regler för dem. Däribland hela magiträdet för bägge.
Det är nog mycket för att rollpersoner med de inriktningarna ganska snart borde dra på sig häxjägarnas kritiska blickar och att de flesta äventyr därefter huvudsakligen torde handla om att fly. Det rimmar illa med de flesta officiella äventyr jag har sett, men det borde kunna vara underlag för en rätt rolig egenskriven kampanj. Att göra sina skapelser permanenta vet jag ingenting om, men husregler är ju alltid en möjlighet.

DarkRaven;n127626 said:
3. Eftersom det är Warhammer så föreslås det ju kartor och figurer till alla strider och medan jag inser att det är hjälpsamt så finner jag, pga old skool och/eller lathet, modeller oerhört ointressant i rp sammanhang. Är det möjligt att köra strider på ett snyggt sätt utan allt detta extra skräp?
Det går alldeles utmärkt att spela spelet utan en massa figurer och kartor.