Nekromanti Warhammer FRP tredje utgåvan på gång

Necross

Swashbuckler
Tydligen tyder Fantasy Flights tystnad på Warhammer Fantasy Roleplay-fronten på att en ny utgåva är i antågande. Det som står på Graham Mcneils blog verkar i sanning oroande:

"WFRP 3
A coupe of weeks ago, our regular roleplaying group was privileged enough to playtest 3rd Edition Warhammer Fantasy Roleplay. The guys from Fantasy Flight Games were over at Games Workshop HQ, and Jay Little very kindly did a show and tell for us over at Alessio Cavatore’s house, where we saw how much the game has changed from its previous incarnation. Our gaming group has been going for some time and we were all interested to see what was new with WFRP, since we’d playtested the previous edition also. It was in interesting evening, and the game was very different to anything I’ve played before, with a lot of table space taken up by character sheets, action and ability cards, dice etc. It felt like a strange hybrid of board game and roleplaying game at first, but once the notions of the new mechanics took hold, it felt very natural. Likewise, the new dice pool system felt odd at first, but once we’d rolled a few dice it immediately became very intuitive, which is surely the holy grail of any roleplaying system.

By the time we’d despatched the goblins and rescued the coachman, we didn’t have much time left to play out the more interpersonal encounters of the intro game, but we’d already gotten our heads around the system and were already looking to develop our characters – which is a good sign in any playtest. Overall, I really liked the changes to the game, and it makes a nice change from sitting with my Players Handbook and a grubby character sheet. I’m liking what Jay has done with the game, and there’s a clear desire to make it fit properly with the Warhammer World, where a lot of the previous edition’s books, with the best will in the world, just didn’t." <a href="http://www.graham-mcneill.com/gmblog/PermaLink,guid,24ed7843-8f78-48b7-a2cc-507afc907eab.aspx
" rel="nofollow" target="_blank">(Länk)</a>

Vore ju trist om WFRP 3E blev en D&D 4E-klon. Någon som vet mer?

Snow

Swashbuckler
Hmm... jag vet inte... Ett WFRP med lite mer vettiga taktiska val hade inte skadat. Karriärsystemet är kul, magisystemet i 2ed har jag bara spelat lite med men det verkar funka, men stridssystemet är inget speciellt.

Sen tillhör jag inte gruppen som anser att saker blir automatiskt sämre när man ändrar på dem... :gremsmile:

Arfert

Facit
har ingen aning om det blir en D&D4-klon eller inte.. det låter snarare som det är nåt helt annorlunda...

Intressant i alla fall.

Storuggla

Champion
"Tydligen tyder Fantasy Flights tystnad på Warhammer Fantasy Roleplay-fronten på att en ny utgåva är i antågande."

Inte nödvändigtvis, FFG har en stolt historia av att släppa spel, om man har tur ge ut en handfull saker till dem och sedan överge projekten utan att säga ett knyst.

"It was in interesting evening, and the game was very different to anything I’ve played before, with a lot of table space taken up by character sheets, action and ability cards, dice etc. It felt like a strange hybrid of board game and roleplaying game at first, but once the notions of the new mechanics took hold, it felt very natural. "

Kuk.

"Overall, I really liked the changes to the game, and it makes a nice change from sitting with my Players Handbook and a grubby character sheet. I’m liking what Jay has done with the game, and there’s a clear desire to make it fit properly with the Warhammer World, where a lot of the previous edition’s books, with the best will in the world, just didn’t."

Eh... okej, jag förstår vad problemet är. GW och deras snubbar anser att rollspelet inte reflekterat Warhammervärlden förut. Och jag förstår hur de tänker, de vill sälja spelet i sina egna butiker och till figurspelarna, inte till rollspelarna. Och figurspelsgrabbarna som hänger i GWs butiker köper knappast ett spel där man börjar som råttfångare - man ska vara stor och cool och ha rustning och taggar.

De gjorde ett försök med Inquisitor vill jag minnas och jag antar att det kommer bli något liknande denna gång. Färre råttfångare och mordiska bagare, mer kaoskrigare med tentakler och balla riddarhjältar. Inte helt oväntat, med tanke på hur GW behandlar rollspelslicenserna. Fast, jag har ju inte sett något om den nya utgåvan (ens om den faktiskt är på väg) så jag kanske ska hålla truten tills jag ser något specifikt jag kan klaga på annat än min något mer ickeepiska Warhammervärld...

Men, jag får se det från den ljusa sidan, ju värre en tredje utgåva blir destu mer framstår Burning Wheel som det ultimata WFRP-regelverket :gremlaugh:

Storuggla, rostig kniv i magen

DesertRain

Hero
Frågan är ju egentligen vilken del av warhammervärlden man vill visualisera när man rollspelar. Är det den skitiga världen som beskrivs i böckerna där hjältarna med vissa undantag inte är några D&D kloner. Undantag finns givetvis som i Slayerserien men även ifall de är mäktiga så krälar de ändå runt i skiten.

Den andra varianten är ju den som figurspelet utspelar sig i, där alla har stora rustninga, jättelika vapen och massor av taggar överallt.

CapnZapp

Myrmidon
Purgatory said:
Frågan är ju egentligen vilken del av warhammervärlden man vill visualisera när man rollspelar. Är det den skitiga världen som beskrivs i böckerna där hjältarna med vissa undantag inte är några D&D kloner.
Ja.

LuZeke

Veteran
Det jag gillade med WRFP 2nd var just den smutsiga down-to-earth känslan man fick när man spelade. Varje strid var potentiellt livsfarlig och tog man för mycet stryk kunde handen ryka med om det gav sig så. Jag håller inte med om att stridssystemet var särskilt dåligt, vi hade helkul med det när vi spelade. Träfftabellen, finta och bluffa, och så crit-tabellerna, good stuff.

Jag är skeptisk mot valet att dra spelet mer mot figurspel , vill man spela figurspel kan man ju lika gärna spela Warhammer istället och rollspela med arméernas hjältar.

Men om dom gör nåt som inte klickar med mig så spelar det ju ingen roll. Andra utgåvans böcker finns fortfarande kvar ändå. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
LuZeke said:
Men om dom gör nåt som inte klickar med mig så spelar det ju ingen roll. Andra utgåvans böcker finns fortfarande kvar ändå. :gremsmile:
Bifall. Jag har lite svårt för hela "Warghwarghwargh nya utgåvan förstör hela spelet! Warghwarghwargh!"-grejjen. Ingenting händer med de gamla prylarna, ingen rollspelspolis kommer hem och kollar att man spelar senaste reglerna och turneringar i rollspel på konvent har har väl inte varit vanligt på 10 år.

För övrigt så förstörde DoD91 ett utmärkt spel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
  • Nya produkter görs med ett system, och kanske en anda, man inte uppskattar. Om detta drabbar ämnen som inte fick några produkter i den tidigare utgåvan kan det vara surt.
  • Självfallet innebär det också att inget nytt kommer till den utgåva man gillar. Det kan alltså bemötas med lika mycket missnöje som "företag X slutar ge ut spel Y".
  • Det blir mer problematiskt att hitta spelare till det spel man gillar.

Arfert

Facit
Står ju ingenstans att man vill göra det till ett figurspel (eller läser jag fel?).. det kan vara andra saker de syftar på när de säger "boardgame"...

Storuggla

Champion
"Står ju ingenstans att man vill göra det till ett figurspel (eller läser jag fel?).. det kan vara andra saker de syftar på när de säger "boardgame".."

Ett Old World-monopol där man försöker bygga värdshus längs floden Reik?

Storuggla, gå direkt till Slottet Wittgenstein

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Låter bra

Nu har jag funderat klart vad jag tycker om det hela. Och jag tycker att det låter som en bra idé. Innan jag förklarar varför vill jag bara påpeka att jag inte har någonting emot den nuvarande versionen av WFRP.

Man ska kanske inte dra för stora växlar av blogginlägget som beskrev speltestet, det säger inte så mycket, men låt oss för diskussionens skull anta att nya WFRP rör sig mot D&D4 vad avser betoning på spelets fokus (strid, prestation, spelbalans etc.)

Mina skäl till att jag ser fram emot den nya versionen av WFRP:

1. Det är ont om speliga rollspel, och D&D4 är i mångt och mycket ohotat på tronen. Jag tycker att det vore bra om ett varumärke som har resurserna att utmana D&D faktiskt gör det. Det skulle påverka hobbyn i positiv riktning (jag är av åsikten att konkurrens gör det).

2. Jag saknar ibland D&D3.5, och eftersom jag inte tror att WFRP kommer att gå lika långt som Wizards i spelighet så kan den nya versionen kanske fylla upp tomrummet som jag anser skapades när D&D3.5 blev D&D4.*

3. Jag gillar när man får synergieffekt mellan olika produktlinjer. Nuvarande versionen av WFRP stödjer visserligen användandet av miniatyrer, men jag tycker gott att man på ett tydligare vis kan knyta ihop med, och dra nytta av alla de år av figurspelstradition som Warhammer bär med sig i bagaget.

4. Jag gillar figurspel, jag gillar speliga rollspel, och jag tycker att Warhammervärlden är skithäftig. Alla traditionalistiska WFRP-spelare ryser kanske, men jag tycker nog att rollspelet tar ett kliv i riktning mot vad jag tycker är "riktiga" warhammer.

* Yes, jag vet att Paizo på sätt och vis håller 3.5 vid liv, men känner ändå av tomrummet.